• Anonym (frunfru)

    Han erkände att han först nu släppt taget om sitt ex... (vi har barn)

     


    Min sambo erkände att han först för några månader sedan släppte taget om sitt ex, att han först då var redo att göra sig av med alla hennes saker, bilder på dem tillsammans osv. 


     


    Hur sjutton ska man hantera detta? 


    Vi har varit tillsammans i flera år och har barn tillsammans. Undertiden han gnällt på att jag inte velat förlova mig med honom för att jag inte velat bli en i raden (han har varit förlovad 2ggr förut) så har han gått runt och inte kunnat släppa sitt ex. 


    Har han gått runt och tänkt på henne? FAST han haft förhållande med mig, fast vi har barn tillsammans. 


     


    Jag känner mig förråd. Osäker. 


     


    Hur hanterar man detta? Vad skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Han erkände att han först nu släppt taget om sitt ex... (vi har barn)
  • Anonym (q)

    ja märkligt att han skulle erkänna det ens. Efter så lång tid. 

    låter spontant som om han är en sån person som inte klarat av att vara ensam utan gick in i ny relation utan att vara klar med den gamla.

  • Anonym (frunfru)

    Han erkände för att jag helt enkelt frågade honom hur lång tid det tagit för honom att komma över sina ex.. Då vi pratade om en vän som haft väldigt svårt med att gå vidare i sitt liv. 


     


    Tilläggas bör att han hade inte ens träffat henne på ett år när vi träffades... Så jag hade väl räknat med att han skulle säga någon månad eller så. 

  • Pentra

    TS, man skall inte ställa frågor som man inte vill veta svaret på, eller frågor vars svar man (kanske i brist på vetande och/eller logik) inte är kapabel att hantera. ... /Pentra

  • Anonym (Var glad)

    Känn dig ärad över att ha fått veta något så skamligt/intimt!

    Jag misstänker att min sambo fortfarande inte kommit över sin ex, något i min magkänsla. Han har ännu hennes bilder etc. kvar.

    Vi är förlovade...

  • Anonym (?)
    Anonym (Var glad) skrev 2016-05-03 21:39:40 följande:
    Känn dig ärad över att ha fått veta något så skamligt/intimt!
    Jag misstänker att min sambo fortfarande inte kommit över sin ex, något i min magkänsla. Han har ännu hennes bilder etc. kvar.
    Vi är förlovade...
    Varför finner man sig i att vara i en relation där man känner att man själv inte är förstahandsvalet?
  • Anonym (Normal man)

    Jag ser inget konstigt med detta, men om din sambo varit "smartare" hade han inte sagt sanningen. Bara för att man blir förälskad/kär i någon ny betyder inte det att känslorna för ett ex försvinner direkt. Det går gradvis, och kan ta år.

  • Anonym (Lollo)

    Att inte vara redo att släppa taget behöver ju inte menas att man älskar personen, eller ens vill vara med personen. Det kanske bara betyder att man hade något fint tillsammans som tyvärr inte funkade men som gav många fina minnen. Något som skapade den person man är idag. Att inte vilja göra sig av med bilder är helt förståeligt, men känner han själv att han vill slänga dem så kan han ju givetvis göra det, annars om jag var du hade jag föreslagit att han kunde lägga dem i en låda eller något, och ställa i ett förråd.
    Jag förstår att det kan kännas mycket sårande att han inte släppt taget förrän nu men det beror ju helt på hur man ser det. Alla människor har väl tänkom-tankar, jag lever i ett långt förhållade med barn och allt, ändå tänker jag ibland, hur skulle det ha varit om jag blev tillsammans med den där killen som var kär i mig när jag var 16, eller om min första riktiga förälskelse hade velat ha mig den där gången, då hade jag antagligen inte ens träffat min sambo.
    Ens förflutna är ju alltid med en, och ett ex, som varit en kärleksrelation, kanske behöver ta lång, lång tid innan det helt försvinner. Det betyder inte att han inte älskar dig eller inte vill vara med dig eller ens inte hade valt dig om han fick välja.
    Däremot kan jag känna att vita lögner är ibland bra och han hade inte behövt säga det till dig och skapa problem och konflikter. För det är så lätt att missförstå vad någon annan menar.

  • Anonym (Var glad)
    Anonym (?) skrev 2016-05-03 22:31:47 följande:

    Varför finner man sig i att vara i en relation där man känner att man själv inte är förstahandsvalet?


    Men jag är ju hans val iallafall, eftersom han valt att vara med mig. Dock valde han aldrig att inte vara med henne, det var hon som valde bort honom...

    Men för mig betyder det bara att han är en fin människa som känt så djup kärlek. Att han inte kunnat glömma det så lätt visar på känslomässigt djup, och det får en person att växa i mina ögon, snarare än nån som bara kan glömma hux flux.

    Då finns det stort hopp för oss i framtiden, bara han släpper det förflutna litegrann :)
  • Maac

    En parantes, men varför vill man göra sig av med bilder? Det låter ju helt sjukt. Det är ju en del av ens liv, klart man vill ha kvar.

  • annananonym

    Min ex kommer aldrig komma över mig, jag VET det. Han säger att det inte är så men han släpper mig inte. Han är inte kär i mig utan det är nån fix ide.

    Lider med dig ts, du är second best för honom. Usch

  • Anonym (hmmm)

    Att han inte kommit över sitt ex betyder inte att du inte varit älskad samtidigt. Jag förstår att du är ledsen, det är lätt att uppleva som ett svek. Att älska någon och inte komma över densamme måste inte vara riktigt samma sak. Ibland är det bara svårt att släppa. Vissa ältar längre än andra. Skulle ni göra slut skulle han säkert behålla dina grejor lika länge in i nästa relation, och då hade han säkert släppt den här andra människan illa kvickt och bara deppat över dig. Jag tror inte du är second best för honom, han har bara ältat lite väl länge. Och han borde väl sökt psykologhjälp för detta, det kan ha varit ett psykiskt lidande för honom. Och ja, du har förtjänat bättre av honom. 

  • Anonym (frunfru)

    Nu handlar det inte bara om bilder på dem två tillsammans, utan även om bilder på enbart henne. Mappar fulla med  hennes skolarbeten osv osv. Åh nej han tänker inte "lägga det i en låda på vinden" vilket jag föreslagit. 


    Saker som tillhör henne egentligen. Sådant som jag ifrågasatt om vi inte kan slänga då han vägrat att slänga det, jag har inte lagt så mycket tänk på det förut men nu gör jag det. 


     

Svar på tråden Han erkände att han först nu släppt taget om sitt ex... (vi har barn)