• Anonym (xyz)

    Dottern börjar få kurvor, har tar man diskussionen som pappa?

    Jag lever som ensamstående med min 13-åriga dotter, och hon är inne i puberteten nu med allt vad det innebär. Hennes kropp förändras med mer fett än tidigare. Hon själv tycker förändringarna är jobbiga, främst rumpan och låren som blivit "mjuka och dallriga" (hennes ord).

    Hur tar man en sådan diskussion om hennes kropp som pappa?

  • Svar på tråden Dottern börjar få kurvor, har tar man diskussionen som pappa?
  • volvo142

    Vet att doktor Mikael och tilde. tog upp det ämnet. finns säkert på tv4play fortfarande. Men man ska helst bara prata i hälso termer av det lilla jag vet.. Nämn inte så lite som möjligt om utseendet..

  • driver28

    Jag är pappa till en snart 13 årig dotter. Vad är det egentligen du ska prata med pappan om undrar jag då? Min dotter berättar allt för mig. Mens, bröst, kroppsångest. Allt väldigt naturligt att prata om. Inte pinsamt alls. Och jag är också frånskild.

    Så vad är det vi män inte kan förstå eller klara av att prata om?

  • volvo142
    driver28 skrev 2016-05-04 01:42:38 följande:
    Jag är pappa till en snart 13 årig dotter. Vad är det egentligen du ska prata med pappan om undrar jag då? Min dotter berättar allt för mig. Mens, bröst, kroppsångest. Allt väldigt naturligt att prata om. Inte pinsamt alls. Och jag är också frånskild. Så vad är det vi män inte kan förstå eller klara av att prata om?
    Jag uppfattar det som att han är rädd att det blir ett dåligt fokus på vikt och kropp. Men kan ha fel
  • Anonym (Saklig)

    Var bara saklig. Ta hennes hormonförändringar på ett naturligt sätt och prata med henne om hur hon ser på saker. Se det naturligt och spännande. Se till att finnas där när hon får humördippar och skuldbelägg inte.

    Eftersom hon tycker att hon blivit "dallrig" är det även viktigt att du där visar att det är helt naturligt. Ha ögonen öppna så hon inte börjar svälta sig själv i tron att hennes kropp ska bli som innan.

    Ni kanske kan göra nån fysisk aktivitet tillsammans? Spela fotboll kanske.

  • Anonym (:))

    Varför ska man ta upp en diskution? Det är väl bara att finnas där och vill hon fråga något svara naturligt! Det mesta vet ju ungdomarna genom sina vännner.. Har aldrig haft någon diskution med mina föräldrar. Min son har själv kommit och frågat det han undrar över... Kommenterar hon sin kropp är det ju bara att säga typ det är mycket som kommer att hända med din kropp och även känslor... Är det något du undrar över är det bara att fråga :)

  • Anonym (anonym)

    Jag är kvinna och jag har aldrig diskuterat mina flickors kroppsliga förändringar när de kom i puberteten. Tror nog att tonåringar tar kroppsdiskussioner mer med sina kompisar än med sina föräldrar.

  • Anonym (:) 2)

    Om hon frågar och tycker det är jobbigt själv, så säg att det är hormoner. Kvinnor förändras i och med att östrogenhormonerna sätter fart. Kroppen förbereder sig för att föda barn. Det behövs lite fettreserver i lår osv. Jag har själv inte haft några diskussioner med min egen dotter när hon var i den åldern. Men de få gånger hon frågat, så har jag svarat. Men några "diskussioner" har jag aldrig haft.

    Om det är så att du känner att du har noll koll så låna/köp böcker i ämnet. Läs på!

  • Anonym (q)

    det beror ju på om dottern ens vill prata om det med sin pappa. Hon kanske hellre prata med kompisar eller skolsköterskan eller så, någon som också är kvinna. Jättebra om man har så fin kommunikation så att det inte spelar någon roll om det är en mamma eller en pappa som man kan prata med, men jag tänka mig att rätt många tjejer hellre pratar om detta med en annan kvinna.

    När jag var barn pratade jag inte alls om just sånt här med min pappa även om vi hade en helt ok kommunikation om andra saker. 

    så TS, var bara lyhört på om och hur hon vill prata. 

  • Anonym (Cat)

    När jag pratade med min pappa om det i den åldern var det mer: du är påväg att bli en ung kvinna och det är inget att skämmas över. Sedan pratade vi om vad skönhet är. Han visade bilder på tjejer med olika utseenden och kroppsformer som alla var vackra fast på olika sätt. Om man inte pratar om sådant här med sin tonåring, hur ska tonåringen kunna förhålla sig till sin egen kropp på ett hälsosamt sätt? 

  • bilsnackarna

    Halloj. 
    Tänkte du var nyfiken på en podd som min dotter ville att vi skulle dra igång. 
    soundcloud.com/user-415555453/en-pappa-en-tonarsdotter-ett-snack-i-en-bil 

    Hon är 13. 
    Varannan vecka. 
    Stök med livet som för alla tonåringar. 

    Vi har gjort ett avsnitt i söndags och kommer köra en gång i veckan. 
    Kanske kan bli inspiration framöver? 

    Det det är med att snacka om svåra saker, kommer vi att göra. 

Svar på tråden Dottern börjar få kurvor, har tar man diskussionen som pappa?