• Anonym (kokos­mjölke­n)
    Äldre 4 May 06:38
    5320 visningar
    16 svar
    16
    5320

    Vad gäller vid förbestämd sjukskrivning?

    Ska göra ett ingrepp som föranleder att jag förmodligen kommer tvingas vara hemma från jobbet 4-5 dagar efteråt. Vissa klarar det bättre än andra att jobba å så. Tänker inte gå in på detaljer.

    Pratade med min chef igår om detta och istället för att ta ut ledighet för ingreppsdagen föreslog han att sjukskriva mig från dag 1 och veckan ut. Vad är det som gäller med karens och sånt då? Blir det som vanligt karens på dag 1? Eller är det annat för att det är "planerad" sjukfrånvaro?

  • Svar på tråden Vad gäller vid förbestämd sjukskrivning?
  • Anonym (Samma­)
    Äldre 4 May 06:57
    #1

    Det är samma regler som gäller dag 1 karens och sjuklön från arbetsgivare dg 2-14 oavsett brutet ben, förkylning, silikonbröst eller ögonoperation.

  • sextio­talist
    Äldre 4 May 07:04
    #2

    Som ovan skriver. Egensjukskrivning och där ingår en karensdag.

  • Birgit­ta02
    Äldre 4 May 09:32
    #3

    Alltid karens dag 1. Finns inga undantag. Om du inte har högriskskydd som du ansökt om via FK (sånt kan man göra om man är sjuk väldigt ofta och har minst 10 karensdagar per år). Om du får komplikationer så gäller läkarintyg fr o m dag 8.

  • Anonym (kokos­mjölke­n) Trådstartaren
    Äldre 4 May 20:44
    #4

    Uppfattat!

    Hur är det förresten med karens om man t.ex. går hem efter halva dagen pga sjukdom?

  • Anonym (What)
    Äldre 4 May 20:49
    #5
    Anonym (kokosmjölken) skrev 2016-05-04 20:44:22 följande:

    Uppfattat!

    Hur är det förresten med karens om man t.ex. går hem efter halva dagen pga sjukdom?


    Om du har ett planerat ingrepp så är det nog svårt att arbeta halva dagen och minska karenskostnaden.
  • sextio­talist
    Äldre 4 May 20:58
    #6
    Anonym (What) skrev 2016-05-04 20:49:19 följande:

    Om du har ett planerat ingrepp så är det nog svårt att arbeta halva dagen och minska karenskostnaden.


    Det kan vara tufft att arbeta på fastande mage. Men sena planerade ingrepp, ja, då kan det fungera.
  • Anonym (What)
    Äldre 4 May 21:01
    #7
    sextiotalist skrev 2016-05-04 20:58:33 följande:

    Det kan vara tufft att arbeta på fastande mage. Men sena planerade ingrepp, ja, då kan det fungera.


    Ofta svårt pga att man ska vara där tidigt nog för provtagning osv. Vi pratar om ett ingrepp med flera dagars sjukskrivning.
  • sextio­talist
    Äldre 4 May 21:06
    #8
    Anonym (What) skrev 2016-05-04 21:01:59 följande:

    Ofta svårt pga att man ska vara där tidigt nog för provtagning osv. Vi pratar om ett ingrepp med flera dagars sjukskrivning.


    Sist jag operades så hade alla prov tagits och jag kom.till operation klockan 11 samma dag och jag var inte sist. I teorin hade jag kunnat arbeta tre timmar men gjorde det inte.
  • Äldre 4 May 21:36
    #9

    På vårt jobb räknas karensen 8 timmar oavsett, för att undvika att folk går hem sista timmen. Så om man går hem en timme innan man ska sluta så får man en timme den dagen o resterande dag dras 7 timmar karens till.

  • Anonym (kokos­mjölke­n) Trådstartaren
    Äldre 4 May 21:39
    #10

    Det var mer en allmän fråga, helt orelaterad till detta. Jag ska på första undersökningen vid lunch. Jag kommer förmodligen arbeta några timmar innan jag åker dit. Annars kunde jag söka permission som de så vackert kallade det. Men kommer ju ändå in en karensdag hur jag än gör, antingen på op dagen eller dagen efter.

    Men som sagt. Om jag skulle bli akut sjuk kl 12 en vanlig dag och går hem. Får jag då dubbel karens (dvs halva dag 1 och sen dag 2)?

  • sextio­talist
    Äldre 4 May 23:24
    #11
    FrökenCarlsson skrev 2016-05-04 21:36:47 följande:

    På vårt jobb räknas karensen 8 timmar oavsett, för att undvika att folk går hem sista timmen. Så om man går hem en timme innan man ska sluta så får man en timme den dagen o resterande dag dras 7 timmar karens till.


    Inte hos oss. Har jag arbetat fyra timmar så har jag fyra timmars karens..olika koder på tidrapporten och de ändrar aldrig utan att prata med oss.
  • Anonym (kokos­mjölke­n) Trådstartaren
    Äldre 5 May 10:05
    #12
    sextiotalist skrev 2016-05-04 23:24:43 följande:

    Inte hos oss. Har jag arbetat fyra timmar så har jag fyra timmars karens..olika koder på tidrapporten och de ändrar aldrig utan att prata med oss.


    Står sånt här i kollektivavtalet tro?
  • sextio­talist
    Äldre 5 May 10:21
    #13
    Anonym (kokosmjölken) skrev 2016-05-05 10:05:41 följande:

    Står sånt här i kollektivavtalet tro?


    Skulle jag tippa. Inget som jag letat efter. De är jättebra på HR. Jag fick in två karensdagar inom fem dagar och då ringde de upp mig och berättade att jag inte skulle ha två karensdagar. Så det blev upprättat (justeras på nästa lön). Dvs de kollar så allt stämmer åt båda hållen
  • Anonym (kokos­mjölke­n) Trådstartaren
    Äldre 5 May 15:13
    #14
    sextiotalist skrev 2016-05-05 10:21:09 följande:

    Skulle jag tippa. Inget som jag letat efter. De är jättebra på HR. Jag fick in två karensdagar inom fem dagar och då ringde de upp mig och berättade att jag inte skulle ha två karensdagar. Så det blev upprättat (justeras på nästa lön). Dvs de kollar så allt stämmer åt båda hållen


    HR?
  • sextio­talist
    Äldre 5 May 18:11
    #15
    Anonym (kokosmjölken) skrev 2016-05-05 15:13:24 följande:

    HR?


    Åh, numera heter personalavdelningen HR, står för Human Resources.

    Ja, jag tycker också det är töntigt.
  • Anonym (kokos­mjölke­n) Trådstartaren
    Äldre 5 May 19:03
    #16
    sextiotalist skrev 2016-05-05 18:11:17 följande:

    Åh, numera heter personalavdelningen HR, står för Human Resources.

    Ja, jag tycker också det är töntigt.


    Alltid dennaa töntiga engelska inblandning i språket. Inte för att jag har något emot utveckling men kan vi inte utveckla svenskan istället för att blanda in andra påfund?
Svar på tråden Vad gäller vid förbestämd sjukskrivning?