• Anonym (Kaffedraken)

    Bebis som alltid somnar i vagnen

    Jag har så svårt att veta hur jag ska lägga upp dagarna. Nu när det börjar bli fint väder vill man ju vara ute mycket - både jag och min 4-åring. Men samtidigt har jag en 4-månaders som somnar så fort man lägger henne i vagnen och sover hur länge som helst. Sen vaknar hon för att äts efter kanske 3 timmar och somnar lätt om igen om jag lägger ner henne. Jag vill ju inte att hon ska sova hela dagen men vill inte hålla min stora inne heller. Han klättrar på väggarna här inne och sover jättedåligt på nätterna om vi inte är ute på dagen..

    Hur gör ni andra med bebisar som gillar att sova i vagnen?

  • Svar på tråden Bebis som alltid somnar i vagnen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du möjlighet att ha barnet i rygg- eller magsele? Du skulle kunna passa in sovstunderna i vagnen. När tuppluren ska vara över så kanske du kan lyfta över babyn i sele?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har försökt (magsele - hon är för liten för ryggen) men hon somnar där med om jag inte står/sitter still men då blur hon arg istället.

    Det är svårt att passa in sovtider när hon fortfarande är oregelbunden. Inne har vi helt enkelt lagt ner henne när hon varit trött (trodde inte barn kunde somna så lätt efter storebror som varit kamp med att somna sen typ 2 månaders ålder) och så har hon sovit 30 min - 3 timmar tills hon vaknat. Jag kan ju så klart väcka henne och bära runt henne men det känns konstigt att väcka en så liten. Eller är det vanligt?


    Birgitta02 skrev 2016-05-04 09:29:25 följande:

    Har du möjlighet att ha barnet i rygg- eller magsele? Du skulle kunna passa in sovstunderna i vagnen. När tuppluren ska vara över så kanske du kan lyfta över babyn i sele?


  • Anonym (Kaffedraken)
    Mattenörd skrev 2016-05-04 09:34:46 följande:
    Jag har försökt (magsele - hon är för liten för ryggen) men hon somnar där med om jag inte står/sitter still men då blur hon arg istället.

    Det är svårt att passa in sovtider när hon fortfarande är oregelbunden. Inne har vi helt enkelt lagt ner henne när hon varit trött (trodde inte barn kunde somna så lätt efter storebror som varit kamp med att somna sen typ 2 månaders ålder) och så har hon sovit 30 min - 3 timmar tills hon vaknat. Jag kan ju så klart väcka henne och bära runt henne men det känns konstigt att väcka en så liten. Eller är det vanligt?
    Vanligt? Njaej. Vet inte ärligt talat. Min 2-årige grabb hade jag hos dagmamma 5-6 timmar om dagen när jag var föräldraledig med dottern.  Så jag hade inte det problemet du har
  • Anonym (Kaffedraken)

    min 3 månader s älskar vagnen somnar nästa direkt i vagnen så fort overallen el långärmad o filt kommer fram nu när de blivit varmt ute. han e föortfarande liten o få sova så länge han vill  e han vaken så e han vaken . läggdags vid 21 sover fram till ca 3, 4 ,5 på morgon ibland vaknar han 3 ibland  4 för mat sen somna om till klockan blir runt 7 . 
    varför skulle du inte kunna gå ut o gå med din 4 åring o din bebis e i vagnen ?? 

  • Anonym (Kaffedraken)
    plusplus82 skrev 2016-05-04 11:04:07 följande:

    min 3 månader s älskar vagnen somnar nästa direkt i vagnen så fort overallen el långärmad o filt kommer fram nu när de blivit varmt ute. han e föortfarande liten o få sova så länge han vill  e han vaken så e han vaken . läggdags vid 21 sover fram till ca 3, 4 ,5 på morgon ibland vaknar han 3 ibland  4 för mat sen somna om till klockan blir runt 7 . 

    varför skulle du inte kunna gå ut o gå med din 4 åring o din bebis e i vagnen ?? 


    Är lite orolig för att hon inte ska sova vettigt på nätterna. Sista två veckorna har hon somnat 9 och vaknar 6 när jag går upp med storebror. Däremellan har hon vaknat med 40-60 minuters mellanrum. Inte hungrig utan vaknar och gnäller eller pratar och somnar om efter en stund. Hon får ju totalt sett tillräckligt med sömn nu när hon lätt sover 2 st 2-3-timmarspass och 2 entimmarspass och ev. Lite småsnurrar däremellan. Men om jag ska orka ta hand om två barn hela dagarna skulle jag behöva lite mer sammanhängande sömn och det är ju enklast på natten.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan ni inte vara ute under bebisens sovperioder och vara inne under vakenperioderna, om det nu är lättare att hålla bebisen vaken inomhus. Sedan sover ju små bebisar överlag mycket.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu när det börjar bli varmt så är det väl bara att lägga ner bebisen i gräset istället? Så länge bebisen har huvudkontroll funkar det ju och det antar jag att en 4månaders har. Somnar bebisen ändå går det nog inte att hålla henne vaken oavsett

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mattenörd skrev 2016-05-04 09:16:39 följande:

    Jag har så svårt att veta hur jag ska lägga upp dagarna. Nu när det börjar bli fint väder vill man ju vara ute mycket - både jag och min 4-åring. Men samtidigt har jag en 4-månaders som somnar så fort man lägger henne i vagnen och sover hur länge som helst. Sen vaknar hon för att äts efter kanske 3 timmar och somnar lätt om igen om jag lägger ner henne. Jag vill ju inte att hon ska sova hela dagen men vill inte hålla min stora inne heller. Han klättrar på väggarna här inne och sover jättedåligt på nätterna om vi inte är ute på dagen..

    Hur gör ni andra med bebisar som gillar att sova i vagnen?


    Vad är problemet att låta henne sova? Min dotter sov också väldigt väldigt mkt när hon var så liten mkt ute i vagnen. Somnar än idag å sover bra å länge i vagnen (9 mån) hon fick styra det själv å det funkade fin fint! Gladare å nöjdare bebis om dom sover ordentligt :)
Svar på tråden Bebis som alltid somnar i vagnen