• Äldre 4 May 10:58
    1662 visningar
    9 svar
    9
    1662

    äta ute med allergi o ny lag

     är de bara jag som e trött på hur man blir bemött när man frågar om maten ex e mjölkfri o äggfri pga av allergi eller andra allergier om man nu har ??? mjölkfria frågan brukar man få svar med ja visst laktos ... 
    man bara näää mjölkfri o så får man förklara va skillnaderna är .. ganska uttjatat enl mig  så nu undrar jag man får då gå till botten o de e utb inom restaurang / konditori /servitör etc  va LÄR DE SIG UNDER UTBILDNINGNEN om allergi under skoltiden gymn som vuxenutb ?? för uppenbarligen verkar de inte kunna alls ngt inte ens kan man byta el ändra menyn för de e jobbigt -  med den nya lagen verkar de ju inte ha särsilt koll på direkt 
    sjklart finns de ju dem som har koll men vad är de som gör att man inte vill lära sig alls skall inte alla få möjlighet till o äta samma mat som andra den enda skillnaden e att maten e gjort på andra råvaror än den vanliga maten, de finns dem som jobbar iex skolkök som jobbat många år som inte ens visst att kontaminering fanns ????? öööhhh ex15 år o inte ens ha koll på detta . va e de för folk man anställt
    morsan försökte best tårta ägg o mjölkfri tårta fick nej på samtliga ngn sa nej vi bakar bara laktosfritt , vågar inte , tar för lång tid etc listan blev lång  en sa faktiskt ja men blev ändå nej pga av en leverantör sluta leverera så de kunde göra tårtan mjölkfri  trist som sagt . 
    varför ???

  • Svar på tråden äta ute med allergi o ny lag
  • Birgit­ta02
    Äldre 4 May 11:05
    #1

    Det finns ingen lag som reglerar kunskap om allergier i restaurangbranchen. Och om en restaurang inte vill laga specialkost så slipper dom. Att hålla reda på alla sorters allergier som folk har, och vad de inte får äta och vad det får äta är ju i princip omöjligt. Det är trist med allergier. Men att kräva att alla i restaurangbranschen skall ha kunskap om just din allergi tycker jag är lite överkurs.

  • Äldre 4 May 11:16
    #2

    En bra restaurang sköter sånt där bra. Det är ett tecken på att de bryr sig om sina gäster. Vi var ett gäng på 6 personer som var ute och åt på restaurang för ett tag sedan. Alla utom jag hade någon allergi (skaldjur, ägg, mjölk, nötter). Restaurangen fixade det elegant. Alla fick mat de kunde äta. Samma eller nästan samma rätter som anpassades efter var och ens allergi. Gissa om vi ätit där fler gånger (inte alla samtidigt dock) och rekommenderat det till alla vi känner.

  • Äldre 4 May 11:18
    #3
    +2

    Rättstavning, styckeindelning och meningsuppbyggnad är något du kanske ska kika lite på innan du opponerar dig om andras utbildningsnivå?  Det blir så mycket lättare att förstå vad du vill ha sagt då. 


    Jag är hård , men ärlig!
  • Äldre 4 May 11:35
    #4

    är du svenskalärare eller???  mitt inlägg handlar om allergi o hur utbildningen lär ut sina elever inför framtida jobb då många inte verkar kunna alls ngt 

  • Birgit­ta02
    Äldre 4 May 11:53
    #5
    plusplus82 skrev 2016-05-04 11:35:45 följande:
    är du svenskalärare eller???  mitt inlägg handlar om allergi o hur utbildningen lär ut sina elever inför framtida jobb då många inte verkar kunna alls ngt 
    Jo, men det är otroligt svårläst. Själv fick jag läsa två gånger innan jag begrep till inlägga faktiskt. Och faktum är att zooägaren har rätt. Innan man klankar ner på andra ang utbildning, så får man kanske se till sina egna grundläggande kunskaper. Vissa restauranger klarar inte dina krav på kunskaper vad gäller allergi. Och du bör ha egna krav på ditt sätt att skriva inlägg så att folk förstår.
  • Äldre 4 May 11:57
    #6

    Det är synd även om jag tycker att det blivit bättre med tiden. En jättestor del av befolkningen är allergiska idag så det bör absolut vara med i utbildningen. De flesta lite dyrare restauranger brukar ha koll men inte alltid. Man får ofta fråga flera ggr. Det värsta är de som påstår sig ha koll men inte har det. Har hänt flera ggr att serveringspersonal plus kocken kommit och pratat med mig och hävdat att detta kan de fixa och sedan har det ändå blivit fel. Inte bara kontaminerat utan att jag fått mat som innehåller den ingrediensen i större skala. Illa.

  • Äldre 5 May 08:28
    #7

    Plusplus, vad är det för ny lag du hänvisar till?

  • Äldre 5 May 10:04
    #8

    Vad tror du händer med priserna på restauranger om de ska ha högutbildad personal för att minoriteten av befolkningen lider av någon typ av allergi?

    Jag själv har varit allergisk mot många frukter och nötter. Inte har jag krävt att konditorier ska kunna erbjuda mig samma bakver som de som inte är allergiska. Jag har fått välja av de sorter som inte innehåller det som jag var allergisk emot.

    Jag har alltid varit medveten om att världen inte bara kretsar runt mig och att inte alla andra är beredda att betala extra mycket för att jag och andra allergiska människor ska kunna njuta av livets goda.

    Att kunna unna sig av livets godsaker är ingen rättighet. Det är en möjlighet som man får betala lite extra för.


    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Äldre 5 May 10:34
    #9
    plusplus82 skrev 2016-05-04 10:58:07 följande:
     är de bara jag som e trött på hur man blir bemött när man frågar om maten ex e mjölkfri o äggfri pga av allergi eller andra allergier om man nu har ??? mjölkfria frågan brukar man få svar med ja visst laktos ... 
    man bara näää mjölkfri o så får man förklara va skillnaderna är .. ganska uttjatat enl mig  så nu undrar jag man får då gå till botten o de e utb inom restaurang / konditori /servitör etc  va LÄR DE SIG UNDER UTBILDNINGNEN om allergi under skoltiden gymn som vuxenutb ?? för uppenbarligen verkar de inte kunna alls ngt inte ens kan man byta el ändra menyn för de e jobbigt -  med den nya lagen verkar de ju inte ha särsilt koll på direkt 
    sjklart finns de ju dem som har koll men vad är de som gör att man inte vill lära sig alls skall inte alla få möjlighet till o äta samma mat som andra den enda skillnaden e att maten e gjort på andra råvaror än den vanliga maten, de finns dem som jobbar iex skolkök som jobbat många år som inte ens visst att kontaminering fanns ????? öööhhh ex15 år o inte ens ha koll på detta . va e de för folk man anställt
    morsan försökte best tårta ägg o mjölkfri tårta fick nej på samtliga ngn sa nej vi bakar bara laktosfritt , vågar inte , tar för lång tid etc listan blev lång  en sa faktiskt ja men blev ändå nej pga av en leverantör sluta leverera så de kunde göra tårtan mjölkfri  trist som sagt . 
    varför ???
    Även om mat allergier är ganska så vanliga så kan det faktiskt ändå bli ekonomiskt ohållbart för en restaurang/café/etc att hålla i ordning på "alla"  Det finns faktiskt mattställen som har visst utbud av mat för allergiker. Dock så kan man ju inte begära att alla dessa olika matallergivarianter måste ingå i utbildningen.

    Lagen om allergimärkning (<--länk inbäddad i ordet) som du glömde länka till säger mycket riktigt att resturanger skall kunna informera om allergener i maten, dock så står det inget om att restauranger skall ha som krav att laga alternativ mat och/eller att det skall ingå i utbildningen om att de nya kockarna/kallskänkor måste lära sig att laga på alternativa ingredienser på sina restauranger.
    Så nej det finns ingen lag på att det skall ingå i utbildningen om att man skall lära ut i skolorna till blivande kockar/kallskänkor om att laga med alternativa ingredienser, eller att du som gäst på en matställe skall ta för givet att det "ska finnas allergi" alternativ. Däremot så är det fortfarande fritt fram att lägga fram ÖNSKEMÅL om restaurangen kan laga mat som är glutenfri eller fri från laktos. Eller göra som jag gör när jag är på pizzeria och äter ihop med min kompis. Vi beställer samtidigt, jag pizza med räkor och kompisen någon pizza med kött på. Så säger jag till bagaren: "Gör hans pizza först för han är skaldjursallergiker. Det går hur bra att be om man ber snällt och vänligt med kort förklaring på varför.

    Så det är inget du finner lagstöd i att hävda att restauranger måste laga eller ha inne  alternativ. Utan lagen säger bara att _informera_ om allergener. Den lagen kom december 2014 så den är relativt färsk faktiskt.
    Det jag dock anser (personlig notering) är att det borde ingå en grundutbildning i att använder man exempelvis bestick på en tårta som innehåller nötter så skall man ju inte skära med samma kniv i tårtan utan nötter. Eller om man skär i mat med skaldjur så skall man inte använda samma bestick till att skära i skaldjursfri mat direkt efter. Har man inte många så skall man givetvis diska den emellan.

    Så lite grundläggande "tänka på detta"-hantering, tycker ju jag gott att det kan ingå i utbildningar.
    P.S
    Är ditt inlägg skriven på en surfplatta, och skrivet på s.k "talspråk" i stället för skriftspråk?
    Dock oavsett så skadar det inte att i.alf använda "shift" tangenten, den finns även på surfplattor/fablets/smartphone med, och börja meningarna med versal.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden äta ute med allergi o ny lag