• Anonym (Dilemma)

    Delad föräldraförsäkring

    Hur menar ni feminister att man skall göra med delad föräldraförsäkring om mannen tjänar betydligt mer än kvinnan?

  • Svar på tråden Delad föräldraförsäkring
  • Mascaraklumpar

    Jag är inte feminist men för en delad föräldraförsäkring. Du menar alltså om mannen tjänar mer än taket för försäkringen? Då får han antingen ha en privat försäkring, acceptera att han får ut under 80% av lönen, eller låta dagarna brinna inne.

  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Dilemma) skrev 2016-05-04 13:43:52 följande:

    Hur menar ni feminister att man skall göra med delad föräldraförsäkring om mannen tjänar betydligt mer än kvinnan?


    Man väntar med att skaffa barn tills man har råd.

    Varför menar du att barnet inte ska få ha sin pappa hemma i 0,5-1 år bara för att pappan har högre lön? Är inte barnets tid med vardera föräldern viktigare än pengar?
  • Anonym (Sigvard)
    Anonym (Dilemma) skrev 2016-05-04 13:43:52 följande:

    Hur menar ni feminister att man skall göra med delad föräldraförsäkring om mannen tjänar betydligt mer än kvinnan?


    Med tanke på att mammor oftare tar mer föräldraledigt än pappor oavsett om de är egenföretagare, tjänar mer än pappan, tjänar mindre än pappan, är arbetslös, pappan är arbetslös osv, så borde det gå alldeles utmärkt - särskilt med tanke på att man har 9 månader att spara pengar inför föräldraledigheten (och längre om man aktivt försöker bli gravid).
  • Anonym (E)
    Anonym (Dilemma) skrev 2016-05-04 13:43:52 följande:

    Hur menar ni feminister att man skall göra med delad föräldraförsäkring om mannen tjänar betydligt mer än kvinnan?


    Jag och sambon är i den sitsen nu, då jag blev oplanerat gravid med spiral.
    jag studerar och var tvungen att ta studieuppehåll, vilket enbart går att göra årsvis för att inte hamna i otakt med studierna på det universitetsprogrammet jag går på. Min sambo är för tillfället den som betalar för hushållet och studiebidrag/lån skulle omöjligt räcka till våra utgifter. Skulle han vara hemma en längre period skulle vi gå miste om en hel del pengar. Nu är 90dagar på sjukpenningnivå helt låsta till honom vilket innebär att jag måste snåla som bara den med mina dagar för att inte göra slut på för mycket detta året jag ska vara hemma, vilket ger mig mindre pengar.
    Hade det varit så att hälften var enbart hans så hade jag nog övervägt abort när jag blev gravid för att inte krascha ekonomin helt eller vara föräldraledig och gå runt o oroa sig över pengar.
    Det finns ju även de som är ensamstående och jag antar tyvärr att det kan bli ett ganska så stort problem för dem.
    Nä, jag förstår idén med det hela, men det måste också finnas en förståelse för att alla familjeförhållanden ser olika ut.
  • Anonym (Samma som kvinnor)

    Man får väl göra som vi kvinnor gör när vi tjänar betydligt mer än mannen. Alltså antingen sänka sina utgifter under en period eller se till att spara innan. När jag var föräldraledig var taket fortfarande på 24000 kr så jag fick 40% av lönen när jag var hemma, men jag ville vara hemma 11 månader så vi fick tömma sparkontot.

    Problemet uppstår ju oftast om man tjänar bra så man kommer över taket, och då borde man ju ha möjlighet att spara också. Om problemet är att den ena tjänar lite och dem andra ingenting så bör man väl överväga att inte skaffa barn alls innan man har fått bättre inkomst.

  • Anonym (Sigvard)
    Anonym (E) skrev 2016-05-04 14:38:46 följande:
    Jag och sambon är i den sitsen nu, då jag blev oplanerat gravid med spiral.
    jag studerar och var tvungen att ta studieuppehåll, vilket enbart går att göra årsvis för att inte hamna i otakt med studierna på det universitetsprogrammet jag går på. Min sambo är för tillfället den som betalar för hushållet och studiebidrag/lån skulle omöjligt räcka till våra utgifter. Skulle han vara hemma en längre period skulle vi gå miste om en hel del pengar. Nu är 90dagar på sjukpenningnivå helt låsta till honom vilket innebär att jag måste snåla som bara den med mina dagar för att inte göra slut på för mycket detta året jag ska vara hemma, vilket ger mig mindre pengar.
    Hade det varit så att hälften var enbart hans så hade jag nog övervägt abort när jag blev gravid för att inte krascha ekonomin helt eller vara föräldraledig och gå runt o oroa sig över pengar.
    Det finns ju även de som är ensamstående och jag antar tyvärr att det kan bli ett ganska så stort problem för dem.
    Nä, jag förstår idén med det hela, men det måste också finnas en förståelse för att alla familjeförhållanden ser olika ut.
    Det intressanta är att även när situationen är tvärtom - att mannen studerar eller har lite pengar och det i praktiken är kvinnan som är försörjaren, så är det hon som tar all föräldraledighet.

    Jag gissar att man kan få göra undantag just när det gäller studier, eller värnplikt om den kommer tillbaka.
  • Anonym (Dilemma)
    FrökenKanSjälv skrev 2016-05-04 13:55:29 följande:

    Man väntar med att skaffa barn tills man har råd.

    Varför menar du att barnet inte ska få ha sin pappa hemma i 0,5-1 år bara för att pappan har högre lön? Är inte barnets tid med vardera föräldern viktigare än pengar?


    Var påstod jag något sådant?
  • nevermind
    FrökenKanSjälv skrev 2016-05-04 13:55:29 följande:
    Man väntar med att skaffa barn tills man har råd.

    Varför menar du att barnet inte ska få ha sin pappa hemma i 0,5-1 år bara för att pappan har högre lön? Är inte barnets tid med vardera föräldern viktigare än pengar?
  • Anonym (E)
    Anonym (Sigvard) skrev 2016-05-04 15:13:52 följande:
    Det intressanta är att även när situationen är tvärtom - att mannen studerar eller har lite pengar och det i praktiken är kvinnan som är försörjaren, så är det hon som tar all föräldraledighet.

    Jag gissar att man kan få göra undantag just när det gäller studier, eller värnplikt om den kommer tillbaka.
    Hade jag haft ett arbete att gå till så hade jag väldigt gärna delat upp ledigheten, tycker på sätt och vis synd om sambon som inte kan ta en längre ledighet pga mig liksom.
    Men efter 1 år ska han ta två-tre månader innan inskolningen iaf, det är nog vad vi klarar av utan att tömma sparkontot helt.
  • Anonym (&)

    Föräldrarledigheten bör delas lika för båda föräldrarna , hälften av dagarna låsta på mamman o hälften på pappan

Svar på tråden Delad föräldraförsäkring