• Sallysally

    Oro för autism...

    Min dotter är 2år. Fint utvecklad i allt. Ingen har anmärkt ngt på bvc.

    Jag oroar mig bara själv för om hon gar någon sorts autism.

    Hin leker väldigt koncentrerat med saker ganska länge. Hon lögger ofta sina små bilar och djur osv på rader eller i klungor ihop.

    Hon leker även med annat och varierat och låtsas leker med docka osv men de där raderna har jag läst om att autistiska barn gör.

    Leker även barn utan autism så? Radar upp saker och koncentrerar sig länge i samma lek som 2 åring?

  • Svar på tråden Oro för autism...
  • Carambolan

    Jadå :) Alla mina barn har älskat att leka "bilkö" i den åldern.

  • Sallysally

    J


    Carambolan skrev 2016-05-04 18:44:56 följande:

    Jadå :) Alla mina barn har älskat att leka "bilkö" i den åldern.


    Med olika leksaker även djur nallar osv? Tack för svar
  • Carambolan
    Sallysally skrev 2016-05-04 18:59:31 följande:

    J

    Med olika leksaker även djur nallar osv? Tack för svar


    Med ... Allt :) Mitt ena barn var länge helt insnöad på att rada upp legobitar längs mönstret på en matta vi har, han kunde sitta lääänge tills hela mattan var täckt. Den yngsta (nu tre) brukade ofta sortera legobitar efter färg istället för att bygga, men nu har hon börjat bygga istället. Ingen av dem har visat några som helst autistiska drag i övrigt.
  • Sallysally
    Carambolan skrev 2016-05-05 08:35:54 följande:

    Med ... Allt :) Mitt ena barn var länge helt insnöad på att rada upp legobitar längs mönstret på en matta vi har, han kunde sitta lääänge tills hela mattan var täckt. Den yngsta (nu tre) brukade ofta sortera legobitar efter färg istället för att bygga, men nu har hon börjat bygga istället. Ingen av dem har visat några som helst autistiska drag i övrigt.


    Tack skönt att höra
  • Harmagedon

    Vi har två sånna barn i släkten. De radar upp allt. Man blir helt nipprig när man försöker packa in i köksskåpen och maten försvinner ut i långa rader på vardagsrumsgolvet. Men man blir desto gladare när alla skor står fint uppradade i hallen!

    Min autistiska dotter har aldrig gjort så eller något annat stereotypt autistiskt för den delen heller.

  • Sallysally
    Harmagedon skrev 2016-05-08 20:02:54 följande:

    Vi har två sånna barn i släkten. De radar upp allt. Man blir helt nipprig när man försöker packa in i köksskåpen och maten försvinner ut i långa rader på vardagsrumsgolvet. Men man blir desto gladare när alla skor står fint uppradade i hallen!

    Min autistiska dotter har aldrig gjort så eller något annat stereotypt autistiskt för den delen heller.


    Ok autism är verkligen en bred diagnos..
  • Anonym (Jag)

    Min som har autism och avvikelser i utvecklingen märktes hos BVC som startade en utredning via en neurolog när han var 18 månader.

    Han lekte inte alls, pratade inte, hade ingen ögonkontakt eller gick vid 18 mån. Han kunde knappt sitta upp själv då.

    Han flaxade mest med händerna och gillade att sitta under bord för sig själv.

    BVC hade noterat att han ej hade varierat joller när han skulle och följde ingen av de milstolpar han skulle.

    Jag däremot trodde att han bara var lite sen i utvecklingen.

    Så min erfarenhet är att BVC vet vad de ska kolla efter. Och autism som syns i tidig ålder snappar de ofta upp. Då de tydliga avvikelserna är de medvetna om. Iallfall där jag bor har BVC väldigt bra koll. Men det kan säkert variera ifrån stad till stad.

    Så om du är orolig så tycker jag du ska ta upp det med din kontakt på bvc.

  • Harmagedon
    Sallysally skrev 2016-05-08 20:32:57 följande:
    Ok autism är verkligen en bred diagnos..
    Förlåt. Menade inte att skrämmas på något vis. Barnen som gillade att göra rader har inte autism. De råkade bara gilla ordning och reda.
  • Alisa

    Jag har en son med autism. 

    Redan vid året uppmärksammades att han inte kommunicerade som väntat, vilket var startskottet för utredning både fysiskt/neurologiskt och psykologiskt. 
    Han är nu 4 år. Han radar inte upp leksaker men kan istället snurra på dem. Han är känslig för förändringar, rädd för människor som kommer för nära. Inga åldersadekvata relationer med andra barn. Om barn kommer för nära blir han mycket rädd. Om jag frågar vilka hans kompisar på förskolan är så nämner han endast (tills alldeles nyligen) endast fröknar. 
    Han har annorlunda perception i synnerhet synintryck, känsel (oerhört smärttålig) samt hörsel (mycket känslig för högre, oväntade ljud. 
    Han pratar, men är mycket begränsad i talet och språkliga förändringar kommer sakta. 

    Ditt barn, om det bara raddar upp saker, verkar snarare vara en ordningssam liten människa snarare än något annat. 
    Om du ändå är osäker så ta upp dina funderingar med BVC. 

  • Sallysally

    Tack ni som svarat. Min dotter pratar i små meningar med 2-3 ord. Inte rent utan som 2 åringar gör antar jag...

    Hon leker med andra barn och så...

    Det är nog bara att hon radar upp små leksaker som jag hängt upp mig på. Det ställs små lego och annat smått i rader lite varstans.

    Men enbart det som avvikelse antar jag inte är tecken på autism...

Svar på tråden Oro för autism...