• Redeyesvampire

    Boktips till 6-åring

    Min 6-åring (7 i september) älskar att läsa och hon är väldigt duktig, men vi har svårt att hitta böcker hon tycker om. Problemet är att hon tycker alla böcker som rekommenderas i hennes ålder verkar tråkiga och barnsliga.  

    Hon tyckte om Lassemajas detektivbyrå. Vi har tillsammans börjat läsa vargbröder och har kommit halvvägs, denna älskar hon. Vi brukar också läsa Astrid Lindgren. Jag tror hon skulle tycka om "fantasy" böcker (typ som Vargbröder) eller mer spännande böcker.

    Det hon behöver är tips på böcker hon kan läsa själv, men som inte är "barnsliga". Jag var precis likadan när jag var i hennes ålder, jag började i stort sett med att läsa 12-15 böckerna och tyckte allt annat var barnsligt. 

    Jag har själv aldrig läst Harry Potter och funderar på att läsa dessa, tror ni de passar en 6-åring eller är de lite för "otäcka"? Tänker som högläsningsböcker. 

  • Svar på tråden Boktips till 6-åring
  • HarryPotterLover

    Harry Potter kommer hon älska! Böckerna blir inte läskigare för varje bok (som filmerna blir), så de passar henne säkert!

    Annars finns ju FEM-böckerna. Även Kitty.

  • Lena

    Nelly rapp rekommenderas. De två första böckerna om Katitzi och Narniböckerna. Böcker av Roald Dahl rekommenderas med.

  • Rattotojj

    Vi läser högt för vår femåring (som har lång väg kvar till att läsa själv, men har stort ordförråd och gillar långa berättelser). Vi har just läst Kalle och chokladfabriken. Tyvärr en del sk fat-shaming, som jag tar bort när jag läser högt, men annars bra. Finns fler bra böcker av Roald Dahl, tex Häxorna som nämnts ovan.

    Vi gick till biblo häromdagen. Bibliotekarien tipsade om Ninja Timmy (högläsning). Andra tips som ditt barn kanske fixar att läsa själv är Spökena på Kråkinge slott och böckerna om monsterjägaren Nelly Rapp. Vi tipsades också om Strumpmannen-böckerna.

    Vi har tidigare läst serien om Kapten Klara. Den var spännande och rolig.

    Mitt främsta tips är att gå till biblo och be barnbibliotekarien om hjälp. De är värda sin vikt i guld!

  • scanmia
     Min sjuåring läser Percy Jackson av Rick Riordan just nu och älskar den serien.

    Böckerna om Septimus Heap var också väldigt populära. Lite Harry Potter över det hela, men de håller en jämnare nivå åldersmässigt. Jag tycker att Potter blir lite för mycket för min lillkille efter andra boken eller så.

    Cressida Cowell har skrivit böckerna om Hicke och de gick också hem. Vi läste dem högt tillsammans förra året.

    Kan också hålla med om Häxorna från ovan, men ALLA Dahls böcker har fått högsta poäng av mina barn hittills.

    Gillade ni detektivromaner så kan det kanske vara idé att testa petrinideckarna av Mårten Sandén? Lite tidigt kanske för en sexåring...

    Läser ni högt så är det kul med Mark Twain, Hobbiten, Röde Orm och sådant som kanske behöver lite förklaring och har lite väl tungt språk för en sex-sjuåring att läsa själv, men som passar bra att dela med en vuxen.
  • Fjäril kär

    Harry potter är väl kanske inte så läskigt egentligen, men jag tror kanske vissa saker kan vara svåra att begripa i så ung ålder. Kanske svårt att få grepp om handlingen om företeelser i historien är för svårt för henne. 
    Bara min tanke. 

    Annars rekommenderar jag klassiska Kittyböckerna eller Femböckerna.  Lättlästa , roliga och väldigt spännande historier.  Gillar hon Lassemajas detektivbyrå så kommer hon gilla även Kitty och Vi fem. 

  • HarryPotterLover
    scanmia skrev 2016-05-04 19:01:20 följande:

     Min sjuåring läser Percy Jackson av Rick Riordan just nu och älskar den serien.

    Böckerna om Septimus Heap var också väldigt populära. Lite Harry Potter över det hela, men de håller en jämnare nivå åldersmässigt. Jag tycker att Potter blir lite för mycket för min lillkille efter andra boken eller så.

    Cressida Cowell har skrivit böckerna om Hicke och de gick också hem. Vi läste dem högt tillsammans förra året.

    Kan också hålla med om Häxorna från ovan, men ALLA Dahls böcker har fått högsta poäng av mina barn hittills.

    Gillade ni detektivromaner så kan det kanske vara idé att testa petrinideckarna av Mårten Sandén? Lite tidigt kanske för en sexåring...

    Läser ni högt så är det kul med Mark Twain, Hobbiten, Röde Orm och sådant som kanske behöver lite förklaring och har lite väl tungt språk för en sex-sjuåring att läsa själv, men som passar bra att dela med en vuxen.


    Harry Potter-böckerna blir inte läskigare för varje bok. Filmerna blir det däremot, men inte böckerna.

    Kan även tipsa om pocket-serien DragonBall (fast den kanske kan väntas med något år).

    Nelly Rapp och Lasse-Maja är för barnsliga om hon vill ha mer spänning. Då är Fem-böckerna grymma!
  • Redeyesvampire

    Tack för alla tips, ska kolla upp alla böckerna ni tipsat om och prata med dottern :) 

    Jag har bara sett Harry Potter filmerna och de blir ju som ni säger läskigare för varje film men vi får testa och se vad hon tycker efter vi läst ut Vargbröder :) Läser vi böckerna tillsammans kanske jag kan förklara mer för henne om det är något som hon inte förstår. Det kommer i så fall bli högläsningsböcker för de vill jag läsa hehe.

    Jag tror jag har mängder av (Lill- &) Kitty böcker hos mina föräldrar så det måste jag leta upp och se om hon tycker om. 

    Percy Jackson har jag kollat på men funderade på om det kanske är lite för svåra ord för henne att läsa själv. 

    Narnia började vi läsa för något år sedan men hon fastnade aldrig i den och sen var vi tvungen att lämna tillbaka den. Kanske hon var lite för ung för den då, hon skulle kanske tycka om den nu :)

    Återigen tack för alla tips! 

  • CAL
    Redeyesvampire skrev 2016-05-04 23:12:47 följande:

    Tack för alla tips, ska kolla upp alla böckerna ni tipsat om och prata med dottern :) 

    Jag har bara sett Harry Potter filmerna och de blir ju som ni säger läskigare för varje film men vi får testa och se vad hon tycker efter vi läst ut Vargbröder :) Läser vi böckerna tillsammans kanske jag kan förklara mer för henne om det är något som hon inte förstår. Det kommer i så fall bli högläsningsböcker för de vill jag läsa hehe.

    Jag tror jag har mängder av (Lill- &) Kitty böcker hos mina föräldrar så det måste jag leta upp och se om hon tycker om. 

    Percy Jackson har jag kollat på men funderade på om det kanske är lite för svåra ord för henne att läsa själv. 

    Narnia började vi läsa för något år sedan men hon fastnade aldrig i den och sen var vi tvungen att lämna tillbaka den. Kanske hon var lite för ung för den då, hon skulle kanske tycka om den nu :)

    Återigen tack för alla tips! 


    Har en 9 och 7 åring, tjej och kille, båda är ganska fascinerande över äventyrsserien 'Spådomen om Jack' av Martin Olczak och Anna Sandler. Texten är lagom nivå för dom att läsa själva.
    I ain't an asshole, I'm a hemorrhoid, I irritate assholes.
  • Anonym (tin)

    Jag läste harry potter när jag var 10 (när de kom ut) o tyckte de vart lite "läskigare" efter varje bok (jag upplever det som att de riktas mot de som är samma ålder som harry är i böckerna, alltså 10-11 i första osv.  till 17 i sista), men om ni kör högläsning tillsammans så bör det inte vara någon fara alls =) Älskar själv dessa böcker fortfarande och har nyligen läst om den för jag vet inte vilken gång i ordningen =) Jag kommer troligen börja läsa dessa för/med mina barn när de är nånstans 6-10 år =)

    Vi fem-böckerna älskade jag som barn och har läst dem fler gånger än jag kan räkna, ska faktiskt läsa om dem nu fast på engelska.

    Finns också en serie som heter "land of stories" (av chris colfer) som är riktigt bra (riktar sig nog mot barn i typ 9-15års ålder, men jag är 25 o älskar dem.) Klassiska sagorna lite mer "modernt" och spännande :) dock vet jag inte om de enbart finns på engelska. 

    Bokserien tvillingarna gillade jag också väldigt mycket, har för mig att de var lite spännande.

    Om hon gillar hästar så är böckerna från pollux bokklubb bra! Tror inte det går att prenumerera längre, men böckerna kanske kan gå att få tag i ändå (bibliotek kanske, eller typ tradera).

    andra böcker som jag minns som bra men inte vilken ålder jag läste är bland annat: legenden om darren shan, vampyrguden, spiderwick, septimus heap. 

  • Fjäril kär

    Vi som vuxit upp med de gröna/röda böckerna från Wahlströms bokklubb har ju en mängd skatter att ösa tips ur. Sök böckerna på tradera/blocket/loppisar. Du kanske själv minns dom?

    Glöm inte heller bort alla typiska tjejböcker. Som hästböcker tex.

    Glöm inte bort klassikerna, böckerna om Sune och Bert tex.


    Redeyesvampire skrev 2016-05-04 23:12:47 följande:

    Tack för alla tips, ska kolla upp alla böckerna ni tipsat om och prata med dottern :) 

    Jag har bara sett Harry Potter filmerna och de blir ju som ni säger läskigare för varje film men vi får testa och se vad hon tycker efter vi läst ut Vargbröder :) Läser vi böckerna tillsammans kanske jag kan förklara mer för henne om det är något som hon inte förstår. Det kommer i så fall bli högläsningsböcker för de vill jag läsa hehe.

    Jag tror jag har mängder av (Lill- &) Kitty böcker hos mina föräldrar så det måste jag leta upp och se om hon tycker om. 

    Percy Jackson har jag kollat på men funderade på om det kanske är lite för svåra ord för henne att läsa själv. 

    Narnia började vi läsa för något år sedan men hon fastnade aldrig i den och sen var vi tvungen att lämna tillbaka den. Kanske hon var lite för ung för den då, hon skulle kanske tycka om den nu :)

    Återigen tack för alla tips! 


Svar på tråden Boktips till 6-åring