• Äldre 4 May 19:22
    4040 visningar
    16 svar
    16
    4040

    Hur kommer bostadsmarknaden se ut?

    Hur TROR NI att bostadsmarknaden kommer se ut i år och ett par år framåt?

    Vi är ett par på 25 år som funderar på att köpa en lägenhet där avgiften är mycket låg. Vi bor på en mindre ort där priserna skjutit i höjden de senaste 1-2 åren. Som på alla ställen iof . En lägenhet som för ca 2 år sedan gick för 50-70 är nu uppe i 350-400 k. Inte mycket för en lägenhet om man jämför med många storstäder osv men här där vi bor känns de som att de verkligen nått toppen. Köper vi denna räknar vi med att kunna amortera ca 3000-4000/mån Minst. Då skulle vi vara uppe i samma kostnad som vi betalar för våran hyresrätt nu. Alltid bra att betala till sig själv.

    Men vad tror ni om marknaden ? TROR ni att priserna kommer sjunka mycket ? Lite ? Stå still? Eller höjas?

    Och ja jag vet att det alltid är en risk att investera i bostäder. Men vill bara veta vad ni TROR.

  • Svar på tråden Hur kommer bostadsmarknaden se ut?
  • Äldre 4 May 19:40
    #1

    Jag tror att priserna på sikt kommer fortsätta stiga. Men visst kan det komma erodera år riskernas sjunker. Men jag tror i så fall att det bara blir tillfälligt. Men det är ju bara vad jag tror

  • Äldre 4 May 19:52
    #2

    Tack för ditt svar : ) jag hoppas att de stiger om vi köper ; ) haha . Skulle vara glad om man gick + - 0 också. Bara de inte sjunker : p

  • Äldre 4 May 22:45
    #3

    Problemet uppstår när räntorna stiger och räntekostnad plus amortering blir alldeles för stor del av intäkterna. Då kommer många inte ha råd att bo kvar utan måste sälja. Om vi på det lägger en lågkonjunktur där många blir av med jobbet så är det ännu fler som inte har råd att betala boendekostnaderna. När fler och fler börjar sälja så säljer ännu fler eftersom priserna börjar sjunka och de vill rädda det som går att rädda. Priserna sjunker då ännu mer.

    Räkna på hur er ekonomi ser ut om räntorna stiger till 5-10% eller ännu högre. Får ni problem att betala då? Vad händer om en av er samtidigt blir av med jobbet? Om ni klarar av de två scenariorna så behöver ni inte oroa er särskilt mycket.

    Ett lån på 300k är inte jättemycket. Beror iofs på vad ni tjänar, men där jag bor så pratar vi om lån på kanske 6 miljoner och då blir bara 1% i räntehöjning väldigt mycket pengar.

  • Äldre 5 May 00:43
    #4

    300 000 är inte så farligt, det är ett lån man klarar betala av rätt snabbt om man offrar sig. Jag hade inte varit direkt orolig över det.

  • gbgumm­an
    Äldre 5 May 07:57
    #5
    sportpappa skrev 2016-05-04 22:45:07 följande:

    Problemet uppstår när räntorna stiger och räntekostnad plus amortering blir alldeles för stor del av intäkterna. Då kommer många inte ha råd att bo kvar utan måste sälja. Om vi på det lägger en lågkonjunktur där många blir av med jobbet så är det ännu fler som inte har råd att betala boendekostnaderna. När fler och fler börjar sälja så säljer ännu fler eftersom priserna börjar sjunka och de vill rädda det som går att rädda. Priserna sjunker då ännu mer.

    Räkna på hur er ekonomi ser ut om räntorna stiger till 5-10% eller ännu högre. Får ni problem att betala då? Vad händer om en av er samtidigt blir av med jobbet? Om ni klarar av de två scenariorna så behöver ni inte oroa er särskilt mycket.

    Ett lån på 300k är inte jättemycket. Beror iofs på vad ni tjänar, men där jag bor så pratar vi om lån på kanske 6 miljoner och då blir bara 1% i räntehöjning väldigt mycket pengar.


    6 miljoner är det inte många i Sverige som har lån på. Möjligen har många köpt för 6 miljoner men det är inte samma sak. Jag bor i ett område där villor säljs för 6-10 miljoner. Men snittlånet ligger på ca 2,5. Inkomsterna verkar variera mellan 35000kr -58 000kr när jag kollar demografin.
  • Äldre 5 May 21:23
    #6

    Vi skulle helt klart klara av om räntorna höjs och en blir av med jobbet. Månadsavgiften är så pass låg och om räntorna höjs till 10% tex så blir det inte mycket mer i månaden än vad en hyreslägenhet ligger på här på orten. Vi hade redan nu isf tänkt amortera högre än amorteringskravet.

    Avgiften för lägenheten + amortering 3000, är samma som vi betalar för en hyres idagsläget.

    Men om vi tar ett exempel.

    Utgångspris 400k

    Kontantinsats 60k

    Amorterar 3000/mån × 12 = 36 000

    3000×24 = 72 000

    400k-60k-72k = 268k

    Då har vi åtminstone betalat "till oss själva" .

    Låt oss säga att vi säljer den 2 år senare för samma pris vi köpte den för så har vi då åtminstone betalat av 72 k och inte betalat dem pengarna till ett hyresbolag. Och säljs den då för samma pris så har vi betalat av 72k +60k för kontantinsats. Alltså har vi då (vet inte vad jag ska kalla det) 132 k att lägga in i ett hus . Plus andra sparade pengar såklart. Försöker se de som en LITEN investering för framtida hus iaf.

    Men är rädd att bostadsmarknaden nått sin topp ,speciellt här, och faller mycket och vi förlorar mycket .

    Vi trivs himla bra i våran hyres just nu. Den har fler fördelar än den andra, förutom att den är just hyres och dyr i månaden i jämförelse med bostadsrätten.

    Försöker dock tänka framåt och lite långsiktigt även om några år kanske inte ses som långsiktigt för vissa.

    Är jag helt ute och cyklar? : p

  • Äldre 5 May 21:50
    #7
    gbgumman skrev 2016-05-05 07:57:13 följande:
    6 miljoner är det inte många i Sverige som har lån på. Möjligen har många köpt för 6 miljoner men det är inte samma sak. Jag bor i ett område där villor säljs för 6-10 miljoner. Men snittlånet ligger på ca 2,5. Inkomsterna verkar variera mellan 35000kr -58 000kr när jag kollar demografin.
    Vad olika det kan se ut. Här säljs/köps husen för någonstans mellan 4 och 7 miljoner, och lånen ligger ungefär en miljon under vad husen köps för. De flesta som köper här har helt enkelt 1 mille i kontantinsats, och lånar resten.
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Äldre 6 May 14:31
    #8
    sofiaellinor skrev 2016-05-05 21:23:45 följande:

    Vi skulle helt klart klara av om räntorna höjs och en blir av med jobbet. Månadsavgiften är så pass låg och om räntorna höjs till 10% tex så blir det inte mycket mer i månaden än vad en hyreslägenhet ligger på här på orten. Vi hade redan nu isf tänkt amortera högre än amorteringskravet.

    Avgiften för lägenheten + amortering 3000, är samma som vi betalar för en hyres idagsläget.

    Men om vi tar ett exempel.

    Utgångspris 400k

    Kontantinsats 60k

    Amorterar 3000/mån × 12 = 36 000

    3000×24 = 72 000

    400k-60k-72k = 268k

    Då har vi åtminstone betalat "till oss själva" .

    Låt oss säga att vi säljer den 2 år senare för samma pris vi köpte den för så har vi då åtminstone betalat av 72 k och inte betalat dem pengarna till ett hyresbolag. Och säljs den då för samma pris så har vi betalat av 72k +60k för kontantinsats. Alltså har vi då (vet inte vad jag ska kalla det) 132 k att lägga in i ett hus . Plus andra sparade pengar såklart. Försöker se de som en LITEN investering för framtida hus iaf.

    Men är rädd att bostadsmarknaden nått sin topp ,speciellt här, och faller mycket och vi förlorar mycket .

    Vi trivs himla bra i våran hyres just nu. Den har fler fördelar än den andra, förutom att den är just hyres och dyr i månaden i jämförelse med bostadsrätten.

    Försöker dock tänka framåt och lite långsiktigt även om några år kanske inte ses som långsiktigt för vissa.

    Är jag helt ute och cyklar? : p


    Det är jättesvårt att säga hur bostadsmarknaden ser ut om 2 år och för just er bostad. Bostadsbubblan kan spricka precis när som helst eller så fortsätter den växa några år till med ännu större prisfall som följd.

    Du skriver själv att bostadspriserna där du bor har gått upp med 800% på bara 2 år vilket är en prisökning som är mycket mycket högre än i resten av Sverige. Det kan tyda på att bostäderna där nu är extremt övervärderade eller om man är optimist att de var fruktansvärt undervärderade. Om ni har bra pendlingsmöjligheter till en storstad så kan en stor del av prisökningen bero på bostadsbristen i den större staden.

    Jag som tror på en gigantisk bostadsbubbla är orolig för hur det kommer gå för många människor när prisfallet kommer och räntorna stiger. Lånefesten har försatt många människor i en ekonomisk knipa som kommer bli väldigt svår att ta sig ur.

    Jag bor i hyresrätt så jag blir inte särskilt påverkad av sjunkande bostadspriser förutom att jag kanske kan göra ett kap, men det förutsätter att det fortfarande finns några banker som vill låna ut till bostadsköp. Sen är frågan vad som händer med mina sparpengar som ska användas till kontantinsats. Kommer de finnas kvar när bankerna inte kan få tillbaka sina utlånade pengar? Blir det inflation eller deflation? Ska jag investera i något bara för att säkra värdet på mina pengar? Vad kommer hålla sig i värde även om bostadsmarknaden kraschar och vi går in i en djup lågkonjunktur.

    Jag skulle aldrig i dagsläget räkna med att bostadspriserna fortsätter stiga och tro att man gör en vinst när man köper en bostad. Köp en bostad för att ni ska bo där. Sen kan det ju gå precis hur som helst. Det kanske är den bästa investering ni någonsin gjort och ni blir tokrika på det.

    Det är som sagt inte en jätteinvestering ni gör. Även om priserna faller med 50% så har ni då "bara" förlorat 200.000 kr vilket så klart är surt, men er ekonomi blir inte körd för det. Tänk hur samma sak ser ut om man köper bostad för 2-6 miljoner och lånar 85% av värdet.
  • gbgumm­an
    Äldre 6 May 15:13
    #9
    Aniiee skrev 2016-05-05 21:50:51 följande:
    Vad olika det kan se ut. Här säljs/köps husen för någonstans mellan 4 och 7 miljoner, och lånen ligger ungefär en miljon under vad husen köps för. De flesta som köper här har helt enkelt 1 mille i kontantinsats, och lånar resten.
    You are the creators and the curators of your own lives
    Hur vet du det? Jag har en demografikarta som visar snitt lån och snittinkomster inom ett område. Har du en liknande. Min erfarenhet är att många gissar vad andra har i lån.
  • Äldre 6 May 21:04
    #10
    gbgumman skrev 2016-05-06 15:13:31 följande:
    Hur vet du det? Jag har en demografikarta som visar snitt lån och snittinkomster inom ett område. Har du en liknande. Min erfarenhet är att många gissar vad andra har i lån.
    Litet, väldigt socialt område. Vi pratar helt enkelt med varandra här, särskillt som många av oss är "återvändare". Generationsskifte pågår.

    Men visst, det är inga säkra siffror. Folk kan ju ljuga om att de har 4 miljoner i lån istället för 2. Varför man nu skulle göra det. Låter barkvänt, tycker jag. Om jag skulle ljuga så skulle jag ju göra det åt andra hållet.

    Var har du fått tag på den kartan, om jag får fråga?
    You are the creators and the curators of your own lives
  • gbgumm­an
    Äldre 7 May 08:20
    #11
    Aniiee skrev 2016-05-06 21:04:02 följande:
    Litet, väldigt socialt område. Vi pratar helt enkelt med varandra här, särskillt som många av oss är "återvändare". Generationsskifte pågår.

    Men visst, det är inga säkra siffror. Folk kan ju ljuga om att de har 4 miljoner i lån istället för 2. Varför man nu skulle göra det. Låter barkvänt, tycker jag. Om jag skulle ljuga så skulle jag ju göra det åt andra hållet.

    Var har du fått tag på den kartan, om jag får fråga?
    You are the creators and the curators of your own lives
    Fick den skickad till mig på Facebook men vet inte hur jag hittar den. Ska kolla om jag kan leta upp den på internet.
  • gbgumm­an
    Äldre 7 May 08:22
    #12

    Sök livsstilskartan finns på hitta.se

  • Anonym (bosta­dsbo)
    Äldre 7 May 09:59
    #13
    sofiaellinor skrev 2016-05-05 21:23:45 följande:

    Vi trivs himla bra i våran hyres just nu. Den har fler fördelar än den andra, förutom att den är just hyres och dyr i månaden i jämförelse med bostadsrätten. 


    Hade det varit så att du tyckt bättre om den nya lägenheten och haft samma kostnader så hade rådet varit att flytta. Men eftersom du tycks trivas bra där du nu bor och dessutom pratar om ett hus så råder jag till att bo kvar och ändå försöka spara pengar.

    Jag är av den uppfattningen att en bostad skall man bo i och inte se som ett investeringsobjekt. Att se bostaden som ett investeringsobjekt snarare än en bostad brukar vara ett tecken på en bostadsbubbla.
  • Äldre 7 May 15:55
    #14
    gbgumman skrev 2016-05-07 08:22:31 följande:

    Sök livsstilskartan finns på hitta.se


    Awesome =)
    You are the creators and the curators of your own lives
  • gbgumm­an
    Äldre 7 May 17:50
    #15
    Aniiee skrev 2016-05-07 15:55:36 följande:
    Awesome =)
    You are the creators and the curators of your own lives
    Visst är den kul!
  • Äldre 7 May 19:03
    #16
    sportpappa skrev 2016-05-06 14:31:41 följande:
    Du skriver själv att bostadspriserna där du bor har gått upp med 800% på bara 2 år vilket är en prisökning som är mycket mycket högre än i resten av Sverige. Det kan tyda på att bostäderna där nu är extremt övervärderade eller om man är optimist att de var fruktansvärt undervärderade. Om ni har bra pendlingsmöjligheter till en storstad så kan en stor del av prisökningen bero på bostadsbristen i den större staden.
    I mindre städer är det ofta lite farligare med stigande bostadspriser., särskilt om det inte finns någon större stad i närheten, och med större så menar jag i princip Göteborg och Stockholm bara.
    Prisökningar i mindre städer beror ofta på ganska ologiska förklaringar och man har börjat snegla på priserna i Stockholm och liksom fått för sig att så här mycket kostar en bostadsrätt idag, så är det bara. Jag har sett det hända flera gånger. Räcker då att en lägenhet går för väldigt mycket mer än normalt för att en lokal bubbla ska spinna på rejält. Det kan bli farligt, i Stockholm är vi ganska säkra på att många människor alltid kommer vilja på men i mindre städer är det faktiskt inte helt säkert. Slår dom största arbetsgivarna igen så kan det hända mycket på bara några år.
    Nu var det inga jättesummor ts pratade men ändå, något att kanske tänka på. Eller så struntar man i det och glider med :)
Svar på tråden Hur kommer bostadsmarknaden se ut?