• Anonym (Mamma)

    Rektor - tystnadsplikt?

    Jag behöver råd. Jag skickade e-post till sonens skolas rektor för en tid sen. Jag frågade om han hade några minuter för en kort träff, då svarade han och ville veta vad det gällde. Jag svarade kort och innan jag hann blinka så visste sonens lärare om det här. Hon var rasande över att jag inte pratade med henne först. Det blev en pinsam situation och jag tycker att rektorn inte gjorde rätt när han direkt pratade med läraren bakom min rygg. Allt som skickas till rektorn borde väl vara inom ramarna för tystnadsplikt, eller?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-04 21:38
    Vill bara tillägga, att det var ett ärende som jag verkligen trodde skulle gälla rektorn mer än klassläraren.

  • Svar på tråden Rektor - tystnadsplikt?
  • Anonym (S)

    Men hade du sagt något om att rektorn inte skulle tala med berörd lärare? Annars kan det ju vara svårt. Och rektorn hade ju lika gärna kunnat missförstå och boka möte (med alla tre och du hade förväntat dig bara du och rektorn)

  • Anonym (Mamma)

    Nej jag sa inget om det men jag tog förgivet att sådant inte sprids vidare direkt utan min vetskap.

  • PoL

    Spontant tänker jag att rektorn helst tillfrågar barnets lärare först då denne bör vara insatt. Ett missförstånd, lätt gjort! Jag har också svårt att se vem man bör vända sig till i en enskild fråga ibland. Jag hade kontaktat läraren och förklarat typ det du skrivit här så att ni kan ta er vidare i frågan.

  • Anonym (*))

    Om ditt barn har problem i skolan så är det väl svårt att lösa om inte läraren involveras. 

    Vad gällde det, eftersom du ansåg att det inte berörde läraren?

  • Anonym (Ftyui)

    Vanligtvis vänder föräldrar sig till elevens mentor eller klassföreståndare eller vad det nu heter på er skola. Rektorn har med ett administrativt ansvar och är ofta inte insatt i specifika elever eller praktiska detaljer. Därför är det inte konstigt om rektorn pratat med ansvarig lärare om inte du angett att det var hemligt. Skolpersonal får prata om elever och delge varandra relevant information (men inte berätta vidare till personer utanför skolan ). Undantaget är kurator och sjuksyster som har tystnadsplikt.Har föräldrarna bett att infon inte ska spridas sprids såklart inte heller bland lärare.

    Eftersom du inte gick till läraren direkt utan över huvudet på hen förstår jag att läraren känner sig upprörd. Så rektorn gjorde inte fel men ev. du.

  • Anonym (M2)
    Anonym (Ftyui) skrev 2016-05-04 21:59:36 följande:

    Vanligtvis vänder föräldrar sig till elevens mentor eller klassföreståndare eller vad det nu heter på er skola. Rektorn har med ett administrativt ansvar och är ofta inte insatt i specifika elever eller praktiska detaljer. Därför är det inte konstigt om rektorn pratat med ansvarig lärare om inte du angett att det var hemligt. Skolpersonal får prata om elever och delge varandra relevant information (men inte berätta vidare till personer utanför skolan ). Undantaget är kurator och sjuksyster som har tystnadsplikt.Har föräldrarna bett att infon inte ska spridas sprids såklart inte heller bland lärare.

    Eftersom du inte gick till läraren direkt utan över huvudet på hen förstår jag att läraren känner sig upprörd. Så rektorn gjorde inte fel men ev. du.


    Vaddå TS gjorde fel? Skulle hon inte få prata ned rektorn? Läraren är ju komplett oproffessionell om hon går till personangrepp för att en förälder talat med rektorn.
  • Anonym ((M))

    Rektorn har ingen tystnadsplikt från att säga att hon/han ska ha ett möte med dig. Mötets innehåll kan däremot vara av sån natur att tystnadsplikt ska hållas såvida inte du sagt något annat.

  • Kjell2

    Ett email till skolan är i de flesta fall offentlig handling.

    Sen, beronde vad som står, är det inte konstigt om rektorn kollar med läraren.

  • Anonym (lärare)

    nej det är inte fel av en rektor att prata med läraren ifråga, om det är någon information som behövs. 

  • pyssel

    Usch vilken pinsamt oprofessionell lärare som blir rasande. Jag hade vänt mig till rektor i fortsättningen också i viktiga frågor.


    Alla hästar hemma
Svar på tråden Rektor - tystnadsplikt?