• VIDE MI

    När ska man avliva sin hund?

    När ska man avliva sin hund?

    Har en liten kille på 14 år, eller snarare en äldre tax herre! Jag känner inte att vi har tid för honom. Han har varit oerhört svartsjuk och även gjort utfall mot barnen, men det var flera år sedan. Vet inte om han är pålitlig, eftersom vi aldrig riskerar det då vi håller honom borta från våra småbarn. Däremot är han med de äldre. Han har börjat bajsa inne ofta, även om han släpps ut eller rastas, han piper för att få komma in och går in och bajjar istället, ibland händer det att det bara trillar baj ur honom, han sätter sig och kissar utan att säga till. Han får. Gå ut 2 g / dag men släpps-läs tvingas ut fler gånger. Ex den äldre pojken går ut med honom runt 06.30 sedan släpper jag ut honom på ården runt 08 annars bajjar han inne. Osv. Kan säga att vi skulle kunna gosa mer med honom, men gud vad irreterad jag blir, är föräldraledig med 2 småbarn och han skäller och lever rövare när han inte får vara med och går vid mina fötter och tvärstannar obstinat precis framför mej när jag går. Jag testade häromdagen om det bara är mina trötta fantasier som får mej att tro att han stannar med viljes precis där jag ska gå- han kanske bara är trött. Så jag stannade själv men då försöker han hitta mej genom att backa så att han ska stå ivägen!! Han är så smart och roligo ch han är mej så kär men gud vad krävande han är.

  • Svar på tråden När ska man avliva sin hund?
  • Starka

    Kanske läge att ta honom till veterinären om han har problem att hålla tätt? Kan ju vara något fysiskt fel eller så kan de ju vara åldern men jag hade ju i alla fall velat veta så han inte har ont nånstans.

  • 8295

    Som starka skrev, ta han till vet för att kolla honom. Kanske musklerna är ur funktion/tumör som trycker någonstans eller liknande. Däremot avlivar man väl inte en familjemedlem förrän det inte går längre. Att han börjat få åldersångest och inte kan hålla tätt är enligt mig en otroligt dålig anledning.

    Hade nyligen en gammal tik som lik din kille, var otroligt krävande. Hon kunde inte hålla tätt pga ålder , hade grov ångest och taskig munhygien (ont och ville inte äta), hon ville inte heller gå ut alls då hon hade ont i musklerna på bakbenen. Vilket inte blev bättre av att hon vägrade röra på sig. Oprovocerat gnällande, förstörde mattor/handdukar, började plötsligt sno mat och liknande.

    Men den kärlek man har gör väl ändå att man fortsätter kämpa för att ens bästa vän ska leva så länge som möjligt välmående.

  • Starka

    Blir så otroligt ledsen av sättet du skriver om honom han förtjänar lika mycket kärlek fast han är lite gammal o skruttig. Kan inte förstå hur man ens kan tänka tanken att avliva om det inte behövs.

  • Drottningen70
    8295 skrev 2016-05-04 22:59:05 följande:

    Som starka skrev, ta han till vet för att kolla honom. Kanske musklerna är ur funktion/tumör som trycker någonstans eller liknande. Däremot avlivar man väl inte en familjemedlem förrän det inte går längre. Att han börjat få åldersångest och inte kan hålla tätt är enligt mig en otroligt dålig anledning.

    Hade nyligen en gammal tik som lik din kille, var otroligt krävande. Hon kunde inte hålla tätt pga ålder , hade grov ångest och taskig munhygien (ont och ville inte äta), hon ville inte heller gå ut alls då hon hade ont i musklerna på bakbenen. Vilket inte blev bättre av att hon vägrade röra på sig. Oprovocerat gnällande, förstörde mattor/handdukar, började plötsligt sno mat och liknande.

    Men den kärlek man har gör väl ändå att man fortsätter kämpa för att ens bästa vän ska leva så länge som möjligt välmående.


    Knappast kärlek som gör att man håller en jycke vid liv som mår så dåligt.
  • Dexter dot com
    VIDE MI skrev 2016-05-04 22:25:04 följande:

    När ska man avliva sin hund?

    Har en liten kille på 14 år, eller snarare en äldre tax herre! Jag känner inte att vi har tid för honom. Han har varit oerhört svartsjuk och även gjort utfall mot barnen, men det var flera år sedan. Vet inte om han är pålitlig, eftersom vi aldrig riskerar det då vi håller honom borta från våra småbarn. Däremot är han med de äldre. Han har börjat bajsa inne ofta, även om han släpps ut eller rastas, han piper för att få komma in och går in och bajjar istället, ibland händer det att det bara trillar baj ur honom, han sätter sig och kissar utan att säga till. Han får. Gå ut 2 g / dag men släpps-läs tvingas ut fler gånger. Ex den äldre pojken går ut med honom runt 06.30 sedan släpper jag ut honom på ården runt 08 annars bajjar han inne. Osv. Kan säga att vi skulle kunna gosa mer med honom, men gud vad irreterad jag blir, är föräldraledig med 2 småbarn och han skäller och lever rövare när han inte får vara med och går vid mina fötter och tvärstannar obstinat precis framför mej när jag går. Jag testade häromdagen om det bara är mina trötta fantasier som får mej att tro att han stannar med viljes precis där jag ska gå- han kanske bara är trött. Så jag stannade själv men då försöker han hitta mej genom att backa så att han ska stå ivägen!! Han är så smart och roligo ch han är mej så kär men gud vad krävande han är.


    Var ni till veterinär för att utesluta smärta och sjukdom när utfallen mot barnen började och har ni varit till veterinär nu? En tax är ju en väldigt aktiv ras och 2 promenader om dagen är ju extremt lite och många hundar vill inte göra sina behov på tomten utan behöver rastas utanför tomten. Gamla hundar behöver naturligtvis mycket omsorg och pyssel men du låter väldigt irriterad på hunden vilket den naturligtvis känner av och blir stressad, orolig och ännu mer kontaktsökande. Det låter ju även som du håller hunden undanstängd från er övriga vilket också är väldigt stressande och kan orsaka orolig mage och att olyckor sker inne.
  • carolinheiner

    Ja hade plockat bort honom. Bokat tid till vet å gjort oss redo. Han e trots allt 14 år. Vi fick plocka bort vår vid 15 års ålder. Planen var att vänta å göra oss redo. Dock fick han vatten i lungorna å blev akut sjuk. Levt med blåsljud hela livet, och vet hade varnat oss om detta. Så vi fick åka in akut på en söndagskväll.

  • Gizmo

    Att avliva en hund för att man inte har tid med den är egoistiskt!
    Men att låta hunden somna in för att den är gammal och har ont är osjälviskt.

    Ta hunden till vet för att kolla så att den mår bra!

  • Marit86
    8295 skrev 2016-05-04 22:59:05 följande:

    Som starka skrev, ta han till vet för att kolla honom. Kanske musklerna är ur funktion/tumör som trycker någonstans eller liknande. Däremot avlivar man väl inte en familjemedlem förrän det inte går längre. Att han börjat få åldersångest och inte kan hålla tätt är enligt mig en otroligt dålig anledning.

    Hade nyligen en gammal tik som lik din kille, var otroligt krävande. Hon kunde inte hålla tätt pga ålder , hade grov ångest och taskig munhygien (ont och ville inte äta), hon ville inte heller gå ut alls då hon hade ont i musklerna på bakbenen. Vilket inte blev bättre av att hon vägrade röra på sig. Oprovocerat gnällande, förstörde mattor/handdukar, började plötsligt sno mat och liknande.

    Men den kärlek man har gör väl ändå att man fortsätter kämpa för att ens bästa vän ska leva så länge som möjligt välmående.


    Jag brukar se det som att vi människor gör en tjänst genom att underlätta livet med sjukvård och minska smärta och bota sjukdom som gör livet bra för våra kära husdjur. Däremot gör vi en otjänst om vi förlänger livet i ett sånt läge där de redan hade fått gå vidare i naturen. Ont i munnen så de inte kan äta ordentligt, orkar inte springa med flocken, ångest osv hade de inte levt med länge ute i det fria utan hade skonats från livet efter en kort tid. Vi har satt det systemet ur spel och därför är det vår uppgift att undersöka om problemen är permanenta och sätta punkt när djuret inte längre lever ett bra liv. Så tycker jag och det är kärlek enligt mig. Ser man att det bara går utför är det ju inte så snällt att vänta tills den har det outhärdligt.
  • VIDE MI

    Nej han hade inte ont när han gjorde utfallen mot barnen, vi har självfallet tagit honom till veterinär. Han har ont i muskler och haltar lite ibland. Har ryggproblem ibland och äter då kortison. Han är nästan helt döv. Han är älskad, min fråga är när det är dax att avliva? Jag tycker det är svårt att se själv, men min pappa och sambo var här och hälsade på och de sa att det var dax, att han såg väldigt skröplig ut. Han har tandsten som vi inte längre kan ta bort hos veterinären då han är för gammal att söva. Det är svårt att se själv just för att vi älskar honom. Åldersångest är så att han tokskäller hela tiden så fort vi går ut. Jag vill inte plåga min hund pga mina behov att hålla fast vid honom och det är en hårfin gräns där som vi trippar på.

Svar på tråden När ska man avliva sin hund?