• Nollfantasi

    Vägrar ersättning och välling!

    Jag behöver tips och råd.. Min 7-månaders vägrar dricka urpumpad bröstmjölk, ersättning och välling ur flaska. Har provat ett gäng olika flaskor och det intressanta är att hon gladeligen dricker vatten ur allihopa!

    Hon äter fulla portioner gröt morgon och kväll samt en portion lagad mat till lunch. Däremellan får hon frukt, smörgås och amning som mellanmål. Hon ammar även en gång på natten.

    Jag har inte så mycket mjölk längre, märker att hon inte blir nöjd om hon börjar med att amma, därför fyller jag på med tex banan.

    Har provat både Semper och NAN-ersättning, havre- och majsvälling. Havrevällingen har hon lyckats få i sig 30 ml av så den tror jag hon tycker är rätt god och säkert den som skulle funka bäst. Men eftersom hon redan äter gröt 2 ggr per dag så handlar det bara om 1 mål jag kan fylla på med gröt.

    Hur sjutton ska jag göra för att få henne att ta ersättning? Hon är för liten för att äta fulla mellanmål tycker jag, eller har jag fel?

  • Svar på tråden Vägrar ersättning och välling!
  • Rocket Mania

    Du kan ju ge ersättning som "mjölk" på gröten. Det går även att använda som "mjölk" i vanliga maten om du lagar egen.

    Och sedan servera i pipmugg om det funkar bättre?

    Välling är ju inget de behöver, speciellt inte när hon redan äter såpass bra.

  • Nollfantasi

    Har provat pipmugg, det funkar inte tyvärr.. Har även testat med lite vaniljsocker i ersättningen men det funkar inte heller.

    Jag behöver ha något att ge henne som mellanmål och det känns som sagt inte helt bra att gå över och bara ge mat. Hon ammar iofs inte särskilt mycket, det handlar om 2-3 ggr per dag och 1 gång på natten. Målen på dagen är inte fulla mål så där fyller vi som sagt redan på med mat.

    Vad tror ni, är det bara att ge större mellanmål? Hon blir 8 månader om knappt 2 veckor.

  • Smultronsblomma

    Har exakt samma problem, hur går det för dig nu Nollfantasi? :/

  • hundtok

    Inget av mina barn har tagit flaska. Vi började ge vanliga mellanmål istället när de slutade amma dagtid såsom banan, avocado, naturell yoghurt, keso osv. Fungerade bra!

  • hundtok
    Smultronsblomma skrev 2016-06-15 22:59:45 följande:

    Okej men hur gör ni på nätterna då?


    Ammade så länge barnen ville. Den ena slutade vid 7 månader och den andra vid 18...
  • ostpaj

    Går det inte att ge vanlig mat istället för diverse flaskor med ersättning/välling/mjölk?

  • Smultronsblomma

    Men det är ju på nätterna jag behöver lite bättre alternativ eftersom min mjölk börjar sina. Kan ju inte börja väcka henne för att ge puré och grejer.

  • hundtok
    Smultronsblomma skrev 2016-06-16 08:49:14 följande:

    Men det är ju på nätterna jag behöver lite bättre alternativ eftersom min mjölk börjar sina. Kan ju inte börja väcka henne för att ge puré och grejer.


    I takt med att mjölken sinar får hon väl klara sig utan mat på natten :)
  • ostpaj
    Smultronsblomma skrev 2016-06-16 08:49:14 följande:

    Men det är ju på nätterna jag behöver lite bättre alternativ eftersom min mjölk börjar sina. Kan ju inte börja väcka henne för att ge puré och grejer.


    Jag tror jag läste tipset nånstans att ge vatten om hon vaknar på natten. Tror (minns ej) att det var det enda jag erbjöd när jag slutat amma. De klarar natten med ordentligt kvällsmål. Sen brukade jag ta ett varv med henne i lägenheten, för att visa att det är mörkt och natt, nu ska vi sova. Sen gick vi och la oss igen :D
  • Nollfantasi

    Nu går det bra!!

    Det släppte när jag slutade amma helt vid 8 månader. Sista veckorna hade jag bara ammat på natten en gång och när jag tog bort det målet tog hon flaska direkt


    Smultronsblomma skrev 2016-06-15 22:04:48 följande:

    Har exakt samma problem, hur går det för dig nu Nollfantasi? :/


  • Nollfantasi

    När jag startade tråden gick det inte att gång henne så mycket mer vanlig mat.

    Nu går det som sagt bra! Hon får välling när hon vaknar, gröt som mellis, lunch, mellis, middag och sen brukar det bli en lite slurk välling innan hon somnar för natten.


    ostpaj skrev 2016-06-16 00:04:12 följande:

    Går det inte att ge vanlig mat istället för diverse flaskor med ersättning/välling/mjölk?


Svar på tråden Vägrar ersättning och välling!