• Anonym (fästingbett)

    Dottern (1,5 år) slåss

    På senare tid har vår dotter på 1,5 år börjat slåss, hon slår både oss föräldrar och ibland sig själv.

    Vi slåss aldrig hemma, jag tror inte vi haft på något våldsamt i bakgrunden på tvn eller så. Kan det vara något från förskolan? Hur tar man reda på det och hur undviker man att det blir värre? Vet inte om hon slår andra barn, men risken finns ju att det utvecklas och hon blir sådan.

    Kan det vara något annat som spökar? Överskottsenergi?

    Inte hört något av förskollärarna än men börjar liksom bli orolig för första hemringningen....

  • Svar på tråden Dottern (1,5 år) slåss
  • sextiotalist

    Hon har inte språket ännu och vet inte hur hon ska kommunicera.

    Mitt råd är att ta bort henne från situationen. Inte be henne klappa snällt. Utan bara lyfta bort henne. Det går över.

  • lövet2

    Alla barn reagerar på något sätt när de börjat förskolan. Ofta verkar det vara när nyhetens behag har lagt sig och föräldrarna tror att det där med dagis inte påverkar barnet längre. En del börjar sova dåligt, en del blir gnälliga eller skrikiga, en del slåss osv. Det är liksom bara en reaktion på att något stort har hänt i barnets liv, precis som om man flyttar, gör en lång resa, om en förälder börjar veckopendla eller så. Inget farligt eller konstigt, inte "dålig uppfostran" utan barnets sätt att bearbeta en stor förändring.
    Var extra uppmärksamma på när något är på gång och hindra henne från att slå, så går det antagligen över rätt snart.

  • Anonym (fästingbett)

    Fick mig att tänka på filmen Insidan ut där huvudpersonen förändras efter en flytt. Förvisso var hon mycket äldre men typ det ni menar?

    Det är mest mamman som säger åt henne att klappa snällt, jag brukar rycka bort händerna och säga ifrån. Bättre att typ flytta henne från platsen (t.ex. vid bordet) istället?

  • lövet2
    Anonym (fästingbett) skrev 2016-05-05 15:12:56 följande:
    Det är mest mamman som säger åt henne att klappa snällt, jag brukar rycka bort händerna och säga ifrån. Bättre att typ flytta henne från platsen (t.ex. vid bordet) istället?
    Det finns lika många åsikter som föräldrar om det. Min åsikt är att ett så litet barn inte kan bete sig illa, utan de beter sig bara på ett sätt som faller sig naturligt för dem. Jag säger inte åt en 1½-åring att hon gör fel eller dumt, utan jag bara fångar handen i luften (förhindrar slaget) och gör inget väsen av det. Bara fortsätter med det vi annars höll på med. En del invänder att barnet då inte lär sig att hon gör "fel", men då påstår jag att barnet faktiskt inte gör fel. Hon behöver bara vänja sig vid att göra på ett annat sätt, och det gör hon ganska fort.
Svar på tråden Dottern (1,5 år) slåss