• Fröken W

    Fosterrörelser

    Hej!

    Jag är gravid med första barnet med bf i september. Är nu i vecka 21. Folk i min omgivning har börjat fråga om jag känner av bebisen än... Men nej, det gör jag inte. Tror inte det iaf.

    "Du vet om det är bebisen" säger de då. Förra veckan kände jag av ett kurrande högt upp i magen som jag inte kände igen sedan tidigare...kurrandet kom vid olika tillfällen och dagar, alltid på samma ställe i magen. Kan det ha varit bebis?

    När började ni känna av fosterrörelser vid första graviditeten?

    Hur känns de första rörelserna?

    När börjar det bli mer sparkar/buffar?

  • Svar på tråden Fosterrörelser
  • viseversa

    Grattis ts. Jag har har också bf i sep med barn nr 5. Är i v 23 nu. Känt rörelser sen v 14 men nu varje dag. Men första barnet kände jag först i v 22. Så att du inte känner något ännu är inte konstigt. Snart kommer du känna bebisen ska du se. Det känns som sprattel och små buffar. Pröva att ligga rak på rygg i sängen och håll handen på magen så kanske du känner något.

  • TessanTess

    Jag är i vecka 20 (19+0) med BF 28 september, första barnet. Har moderkakan i framvägg och det brukar göra att man känner rörelser lite senare. Nedanstående text (börjar med "Gaah" om inte radbrytningen fungerar) skrev jag till maken och till en kompis igår:

    Gaaah, nu i efterhand känns det som inbillning, men kände KANSKE en liten rörelse för en liten stund sedan ???? Jag skakade lite försiktigt på magen (ja, jag längtar till att få känna rörelser fast jag vet att jag lika gärna kan få vänta i flera veckor till????) och efter någon minut kändes det som en liten pyttepuff ???? Fast sen inget mer (men jag vet att det är normalt), så nu känns det bara som inbillning att jag kände den lilla puffen????

  • syntharen

    Jag väntar nr 2 och är i v 22, jag har kännt som att man har luft i tarmarna sedan v 17-18, är det det du menar med kurrar? För mig var det som om man behöver prutta med det kommer ingen Många gånger kom det på samma ställe flera gånger. Nu känner jag mer riktiga buffar och småsparkar och kullerbyttor.

    Men när jag väntade första barnet så kände jag först i v 22 och då var det mer som riktiga sparkar. Först kom det bara nån spark då och då, kunde gå nån dag mellan. Sedan efter några veckor kunde jag känna varje dag, flera gånger.

    Det är vanligt att det dröjer länge innan man känner med säkerhet rörelser, speciellt när det är första barnet. Har man dessutom moderkakan i framvägg (det har jag med båda barnen) så kan det ta längre tid.

  • Phialia90
    Fröken W skrev 2016-05-05 12:44:53 följande:

    Hej!

    Jag är gravid med första barnet med bf i september. Är nu i vecka 21. Folk i min omgivning har börjat fråga om jag känner av bebisen än... Men nej, det gör jag inte. Tror inte det iaf.

    "Du vet om det är bebisen" säger de då. Förra veckan kände jag av ett kurrande högt upp i magen som jag inte kände igen sedan tidigare...kurrandet kom vid olika tillfällen och dagar, alltid på samma ställe i magen. Kan det ha varit bebis?

    När började ni känna av fosterrörelser vid första graviditeten?

    Hur känns de första rörelserna?

    När börjar det bli mer sparkar/buffar?


    Jag började känna i vecka 19 men då små mini sparkar precis under naveln och om jag verkligen kände efter. Starkare blev de i vecka 23-24, i vecka 25-26 började jag se de :)
  • Linnis92

    Jag kände mina första i vecka 23, ganska sent, men har moderkakan i framvägg. De första veckorna så kändes det som jag jag var bubblig i magen, typ som man kan vara när man är magsjuk x)

  • Moorii

    Jag har moderkakan i framvägg och kände första sparkarna när jag var i vecka 22. Innan dess var det som att det kittlades i magen, var aldrig säker på att det var bebisen jag kände, men när sparkarna kom så förstod jag att det var han :)

  • Annelie 76

    I början är det svårt att känna nåt. Det kan lika gärna vara tarmarna som bebisen så där tidigt. Men snart kommer det kännas som en orm i ett örngott och då är det ingen tvekan :)

  • Fröken W

    Tack för alla svar!

    Jag längtar så efter att få känna att det finns någon där inne.

    Känner fortfarande av kurrandet, inte varje dag men ibland. Funderar mer och mer på om det kan vara bebisen. Jag har inte känt något från tarmar tidigare. Det känns inte som att man är bubblig/gasig. Det är som sagt ett kurrande jag inte känner igen sen tidigare.

    Men vill bara få känna tydliga sparkar/buffar där det inte är någon fundering om vad de kommer från.

  • Misszandra

    Jag tror jag kände honom första gången i vecka 15. Men var då osäker för jag visste ju inte hur det skulle kännas. Jag tror jag började känna ganska regelbundet i typ vecka 18. Men sen la jag ju också och verkligen kände efter. Varje kväll la jag med handen på magen och bara väntade. Nu är han ju galen, han är en väldigt aktiv bebis, han rör sig nästan hela dagarna. Och väcker mig aldrig på nätterna, inte än iallafall. Är i vecka 28 nu. Nu och kanske 2-3 veckor tillbaka har jag kunnat se rörelserna utanpå också. Nu är de ju jättetydliga, även fått med de på film.

    Jag har läst att det är inte ovanligt att man inte känner något som först föderska innan vecka 23, eftersom du inte vet hur det ska kännas. Gör som någon annan skrev och lägg dig på rygg med handen på magen och bara fokusera på det. Lägg handen under naveln då bebisen befinner sig väldigt långt ner i vecka 21. 

  • Kary

    Jag är i v 23 och har moderkakan i framvägg och gick länge och tänkte och undrade om hur rörelserna skulle kännas (första barnet) och längtade efter att det skulle börja men nu känner jag ganska ofta. Det är som små buffar. ofta under naveln eller lite mer åt sidorna. ibland känns det lite som när luft rör sig i tarmarna, förutom att det kan kännas flera gånger på samma ställe, och att luft brukar röra sig i någon sorts bana (om du förstår vad jag menar) neråt, medan detta mer är på ett ställe. 

  • LaOtona

    Det är inre ovanligt att man inte känner i vecka 21 med första, men när som helst kommer det. Kurrandet var inte bebisen.

    Med mitt första kände jag sparkar i vecka 19 eller 20. Nu med andra har jag känt från vecka 16-17. Men nu i vecka 20 syns det när bebis bökar runt.

    Moderkakan kan ligga lite olika under olika graviditeter så att det blir lättare/svårare att känna.

  • LaOtona
    Fröken W skrev 2016-05-07 08:59:54 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag längtar så efter att få känna att det finns någon där inne.

    Känner fortfarande av kurrandet, inte varje dag men ibland. Funderar mer och mer på om det kan vara bebisen. Jag har inte känt något från tarmar tidigare. Det känns inte som att man är bubblig/gasig. Det är som sagt ett kurrande jag inte känner igen sen tidigare.

    Men vill bara få känna tydliga sparkar/buffar där det inte är någon fundering om vad de kommer från.


    Låter så konstigt att du beskriver det som kurrande.. Men jag kan ha fel. ?
  • Fröken W
    LaOtona skrev 2016-05-08 07:48:43 följande:

    Låter så konstigt att du beskriver det som kurrande.. Men jag kan ha fel. ?


    Det är nog inte konstigt. Jag laddade ner babygruppens app igår och läste igenom tidigare veckoinfo. Till vecka 20 står det att man kan börja känna av bebisen som ett fladdrade eller kurrande.

    Så det kan inte bara vara jag som upplever det som just kurrande.
  • LaOtona
    Fröken W skrev 2016-05-08 08:47:28 följande:

    Det är nog inte konstigt. Jag laddade ner babygruppens app igår och läste igenom tidigare veckoinfo. Till vecka 20 står det att man kan börja känna av bebisen som ett fladdrade eller kurrande.

    Så det kan inte bara vara jag som upplever det som just kurrande.


    Nej, det är jag som missat kurrande, har bara hört om fladdrande. ?
  • Välling

    Med moderkakan fram med första kände jag också sent, runt v 20-23. Har du varit på UL?

    Jag väntar fjärde nu och kände runt vecka 18-19 (moderkakan bak) man kan ju också ha en lugnare bebis. Huvudsaken är sen när man känner att bebisen följer SITT rörelsemönster.

Svar på tråden Fosterrörelser