• FärskingOnMarket

    Hur lång lunchrast - arbete?

    Hej!

    Jag undrar hur långa era lunchraster är?

    Om du haft olika arbetsplatser (i vuxen ålder) så undrar jag hur kort din kortaste lunchrast var, samt hur lång din längsta lunchrast var?

    Jag undrar även om ni har fler raster om dagarna? Hur många och hur långa är dessa?

    Sista frågan: Får ni jobba under raster och luncher och således sluta tidigare?

  • Svar på tråden Hur lång lunchrast - arbete?
  • sextiotalist

    Från noll till två timmar. Dvs vi kan ta den rasten vi behöver. Ibland tar jag inte lunch alls.

    Vi får fika på förmiddagen och på eftermiddagen. Ibland har man möten samtidigt (många telefonmöten i mitt jobb)

  • Anonym (1)

    antar det är rätt vanligt som det är på mitt jobb: 15 min rast på fm, 15 min rast på em och 30 min lunch. Man får ta längre lunch om det passar i dagens arbete och man tar raster lite när de passar så vi har inte exakt att man "måste" ha rast kl 10 även om det är en tid då många gärna tar en kopp kaffe. De här tiderna är enligt det fackliga avtalet. Kommunal verksamhet. 

    Ingen kontrollerar hur lång lunch jag haft så om jag behöver göra ett ärende på stan och det inte påverkar något i verksamheten kanske jag går på stan, äter lunch ute och hinner göra ett ärende. Då kanske lunchen blev 60 minuter. Oftast har jag inte tid för det utan lunchen blir 30-40 min. 

  • IsDimma

    30 minuters rast.
    Men då äter vi lunch på arbetstid i normala fall. Jobbar på förskola och äter pedagogisk lunch med barnen.
    30 minuter är nog det kortaste man kan ha lagstadgat iaf.

  • nnnnnnnn

    Normalt har varit 30 min. Men det har även varit 1 h, på ett ställe.
    Man har rätt till 15 minuters paus under förmiddagen och eftermiddagen, om det passar verksamheten.
    Jag har inte kunnat jobba in raster. Men SKA ha minst 30 min lunchrast och pauserna, är bara om det passar, så det går liksom inte att arbeta in.

    Har tyvärr varit med om att de 30 minuter man har rätt till, inte har varit OK lagda. Utan det har varit för kort, tex 30 min efter en kund gått, men man har saker att plocka ihop och fixa till, så rasten har blivit max 20 minuter i verkligheten. Det är inte tillåtet och facket har drivit frågan = ändring på detta.

  • Anonym (.)

    30 minuter lunch har jag haft på de 3 ställen jag jobbat på (30-45 min på ena stället).På 2 av ställena hade jag dessutom 2x15 minuter rast och det tredje stället var det några minuter om det hanns med.

  • IsDimma

    Sen har vi kortare (typ 15 minuters) paus allihop på fredagar. Annars har bara den som är tidig på avdelningen den pausen ihop med morgonmöte klockan nio (då har vi börjat jobba klockan sex eller sju den dagen).

  • FärskingOnMarket

    Tack för alla svar!

    Kan man avtala bort sin lunchrast?

    Jag har såna problem att komma igång efter en längre paus. Jag jobbar bäst om jag bara får köra på. Gör ett bättre jobb då.

  • sportpappa
    Jag jobbade lite på monteringsline på Volvo och har för mig att vi då hade schemalagt 24 minuter lunch. Det var lite stressigt ibland, men man anpassar maten efter rastlängden.

    Nu är jag systemutvecklare.
    Lunchrasten är nog oftast på 1 timme, men har nog varit 20 minuter som kortast och 2 timmar som längst. Jag rapporterar den tid jag anser mig ha arbetat så jag kan sluta tidigare om jag tar kortare lunch eller om jag arbetar på lunchen.
    Sen fikar jag oftast två gånger per dag 15-30 minuter, men någon fikarast har nog blivit uppåt en timme fast då skäms jag lite
    Sen går jag och hämtar en kopp kaffe när jag känner för det och när det passar, men den dricks nästan alltid vid skrivbordet.
Svar på tråden Hur lång lunchrast - arbete?