• hojsta

    Sambo som snusar...

    Detta är egentligen inget relationsproblem (ännu...) men jag vill ändå få råd angående det. Jag ogillar starkt att min sambo snusar... Tycker det är rent ut sagt idiotiskt att slänga pengar på något som inte gör någon nytta alls. Det är farligt (hur farligt är frågan??) och det förstör munhygienen, särskilt på lång sikt. Jag är rädd att han om några år kommer få jätteäckliga tänder och att snuset fräter upp hans tandkött... 

    Hur har ni andra som har en sambo som snusar tacklat det eventuella problemet (om ni anser det är ett problem)? Är det bara att "deal with it"?

    Hade varit smått kul att spraya något på snuset som gör att det smakar äckligt för honom... Och att det då självmant kommer bli att han tycker snusandet är äckligt... (fast då kanske han börjar röka, vilket skulle vara KATASTROFALT!). 

    Eller någon sorts intervention där man visar upp bilder på cancer på grund av tobak? 

    Liksom huuuuur ska jag få han att fatta hur dumt detta är... :( Han är mitt allt och vill verkligen inget dåligt ska hända honom. Dessutom vill jag ha en snygg pojkvän i framtiden också!

    Hjääääälp!

  • Svar på tråden Sambo som snusar...
  • Anonym (Tjejsnusare)

    Ja det är dyrt och bättre att vara utan.Har du frågat honom om han vill sluta en dag?Han måste själv vilja det och förstå det.Det är inte lätt att sluta om man inte är särskilt motiverad.

  • Anonym (allvarligt)

    Han vet att snus inte är bra och är en vuxen person, Du kan ju alltid berätta din åsikt osv men att spraya på hans snus kan ju bli olagligt tom. Muncancer och förstört tandkött är väl det man vet idag? Helt ärligt klarar du inte av att det snusas lite kanske du inte är sååå kär i honom?...

  • hojsta

    Han säger han vill och ska sluta snusa någon dag men jag vet hur han fungerar, han har liksom inte någon drivkraft till att ta tag i saker. 

    Jovisst är jag kär... men jag har ett litet kontrollbehov och känner jag inte "bara kan kolla på" när han förstör för sig själv... :/

  • Anonym (Tjejsnusare)

    Ha lite tålamod,han kanske inte vill sluta nu .Dessutom blir man inte sjuk/dör av snusandet direkt.Många har snusat flera år och lever än.

  • Grävling 75

    Han är en vuxen människa och bestämmer själv. Vill du leva med honom så får du nog leva med att han snusar. Mycket bättre än att han röker i alla fall, eller?

  • Anonym (jodå)
    hojsta skrev 2016-05-05 20:59:57 följande:
    Detta är egentligen inget relationsproblem (ännu...) men jag vill ändå få råd angående det. Jag ogillar starkt att min sambo snusar... Tycker det är rent ut sagt idiotiskt att slänga pengar på något som inte gör någon nytta alls. Det är farligt (hur farligt är frågan??) och det förstör munhygienen, särskilt på lång sikt. Jag är rädd att han om några år kommer få jätteäckliga tänder och att snuset fräter upp hans tandkött... 

    Hur har ni andra som har en sambo som snusar tacklat det eventuella problemet (om ni anser det är ett problem)? Är det bara att "deal with it"?

    Hade varit smått kul att spraya något på snuset som gör att det smakar äckligt för honom... Och att det då självmant kommer bli att han tycker snusandet är äckligt... (fast då kanske han börjar röka, vilket skulle vara KATASTROFALT!). 

    Eller någon sorts intervention där man visar upp bilder på cancer på grund av tobak? 

    Liksom huuuuur ska jag få han att fatta hur dumt detta är... :( Han är mitt allt och vill verkligen inget dåligt ska hända honom. Dessutom vill jag ha en snygg pojkvän i framtiden också!

    Hjääääälp!
    Fråga honom om du har någon ovana som han ogillar och önskar att du slutade med. I så fall kan du erbjuda dig att sluta med den ovanan om han slutar snusa.
    Jag kan sätt vad som helst att du gör nåt som han ogillar.
  • Dr Nail

    Snus gör mer nytta än du tror. Dessutom: upp med handen alla som hört talas om någon som dött av snus!

    ....nej, just det ;)

  • Anonym (kia)

    Snus är inte särskilt farligt. Visst kanske inte särskilt bra för tandköttet men det motverkar karies. Så om man ser till munhygienen så är det betydligt bättre än godis, fikabröd, läsk och mineralvatten. Enda påverkan är väl missfärgning men det är ju inte värre än kaffe egentligen.
    Snus gör också att man har det enklare att hålla igen på småätande och ätande överhuvudtaget. Det är bra för övervikt är inte nyttigt.
    Några laster måste vi nog tyvärr acceptera i dagens stressiga samhälle, tyvärr. Och då är snus en av de mildaste.

  • Sandra8978

    Jag har svårt att tro att allt "hojsa" gör 


    hojsta skrev 2016-05-05 20:59:57 följande:

    Tycker det är rent ut sagt idiotiskt att slänga pengar på något som inte gör någon nytta alls. 


    Jag har svårt att tro att du inte lägger några "onödiga" pengar. Shopping? Smink? "Onödigt dyr mat"? Gör det dig till en idiot?

    Inse att vi alla har våra laster, du likväl som han.

    Så väx upp för fan, antingen respekterar du din sambo eller så låter du honom leva sitt liv utan dig.
  • fluu

    Är han inte efterbliven vet han mycket väl hur  dumt och onyttigt det är att snusa. Det enda du kan göra är att prata med honom och lägga fram argument. Sedan är det upp till honom att bestämma över sig och sin kropp och upp till dig att bestämma vad du kan leva med(utan att bli bitter och elak).


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • elmadumle

    Mannen snusar och det är inget jag lider av, hade han rökt när vi träffades hade jag inte fortsatt med honom. Jag köper cola och choklad, han snusar;) han har inga problem med tänder eller tandkött heller, kanske beror på att han använder portionssnus. 

  • Anonym (stämmer inte)
    Anonym (kia) skrev 2016-05-05 22:17:40 följande:
    Snus är inte särskilt farligt. Visst kanske inte särskilt bra för tandköttet men det motverkar karies. Så om man ser till munhygienen så är det betydligt bättre än godis, fikabröd, läsk och mineralvatten. Enda påverkan är väl missfärgning men det är ju inte värre än kaffe egentligen.
    Snus gör också att man har det enklare att hålla igen på småätande och ätande överhuvudtaget. Det är bra för övervikt är inte nyttigt.
    Några laster måste vi nog tyvärr acceptera i dagens stressiga samhälle, tyvärr. Och då är snus en av de mildaste.
    Det där stämmer definitivt inte på min sambo. Han har haft en massa hål i tänderna, småäter en massa och överviktsproblem ... Så allt hänger nog inte ihop på det sätt du skriver. Snarare verkar snusare inbilla sig att snuset är så bra för tänderna att de sköter tandborstningen sämre än andra.

    Sambon innan dess hade också hål i tänderna och påstod detsamma. Han var dock väldigt smal, så hans snaskkonsumtion påverkade inte.
  • Anonym (kia)
    Anonym (stämmer inte) skrev 2016-05-06 00:01:29 följande:
    Det där stämmer definitivt inte på min sambo. Han har haft en massa hål i tänderna, småäter en massa och överviktsproblem ... Så allt hänger nog inte ihop på det sätt du skriver. Snarare verkar snusare inbilla sig att snuset är så bra för tänderna att de sköter tandborstningen sämre än andra.

    Sambon innan dess hade också hål i tänderna och påstod detsamma. Han var dock väldigt smal, så hans snaskkonsumtion påverkade inte.
    Självklart är vi på internet där alla har någon anekdot att komma med. Men fakta är att snus dödar kariesbakterien och nikotin dämpar hunger.
  • Anonym (tjatmaja)
    Jag har liknande problem.. Min sambo rökte när vi träffades, men han slutade inom 1 månad eftersom jag bad honom. Nu, 5 år senare, feströker han bara, men har plötsligt börjat snusa i stället! Jag vet varför, nämligen p.g.a en av hans bästa vänner. Han snusar, och så är det ju självklart att min sambo också måste göra det. Grupptryck bland vuxna män, suck... Jag hatar snuset, det är så sjukt äckligt tycker jag.. Jag känner mig dock bara som en tjatmaja om jag påpekar nåt, och han brukar kontra med att jag då borde sluta med någon av mina laster (ex. choklad)..
  • Anonym (Rationell)

    Du är ett kontrollfreak. Låt din man vara ifred.

  • Sandra8978
    Anonym (tjatmaja) skrev 2016-05-06 00:14:35 följande:
    Jag känner mig dock bara som en tjatmaja om jag påpekar nåt, och han brukar kontra med att jag då borde sluta med någon av mina laster (ex. choklad)..
    Men det antyder ju att ni är jämnställda i er relation, att han har lika stor rätt att ha åsikter om dig som du om honom. Konstigt, var fick han den idén ifrån?
  • TigerLilySwe

    Ja, det är trist med det eviga snusandet och äckligt luktar det. Men vad ska man göra. Min man gör sitt eget snus och då kostar dosan ca 7 kr. Det är åtminstone ok, priset i dag är ju annars horribelt dyrt.

  • Anonym (tjatmaja)
    Sandra8978 skrev 2016-05-06 07:24:28 följande:
    Men det antyder ju att ni är jämnställda i er relation, att han har lika stor rätt att ha åsikter om dig som du om honom. Konstigt, var fick han den idén ifrån?
    Jag sa inte att det var negativt att han kontrar. Men jag kan kanske tycka att choklad och snus inte riktigt är samma sak i just den här frågan, men det är ju bara jag, förstås :) 
  • Sandra8978
    Anonym (tjatmaja) skrev 2016-05-06 17:31:55 följande:
    Jag sa inte att det var negativt att han kontrar. Men jag kan kanske tycka att choklad och snus inte riktigt är samma sak i just den här frågan, men det är ju bara jag, förstås :) 
    Fetma är en mkt allvarlig samhällssjukdom, med större påverkan på folkhälsan än vad snuset har. Så nej jag håller med, det är inte riktigt samma sak.
Svar på tråden Sambo som snusar...