• Anonym (Nyckelbarn)

    När fick du vara ensam hemma själv?

    När lät dina föräldrar dig få egna nycklar?
    Hur gammal var ditt barn när hen fick nycklar?
    Vid vilken ålder tycker du som ännu inte gett nycklar till barnen är en lämplig ålder att få nyckel?

  • Svar på tråden När fick du vara ensam hemma själv?
  • Mrs Green

    Jag tror jag var 9. Gick i 4:an men jag hade börjat skolan ett år för tidigt. Min dotter var lika gammal när hon fick egen nyckel.

  • ostpaj

    Jag låste dörren med egen nyckel och gick själv, korsade två stora vägar på min väg till 6-års. Helt galet.

  • Coccolina

    Någon timme då och då från 7-8 års ålder, typ om mamma och pappa var och handlade på dagen så fick jag vara hemma i kvarteret eller oftare på campingplatsen som vi spenderade sommaren på. Med klara regler och kompisars föräldrar samt min moster som bodde i samma kvarter/camping som höll ett litet öga på mig när jag pep förbi typ...


    Helt själv hem efter skolan och värma mat osv från att jag var 9.


    Ensam med ansvar för min 3 år yngre lillebror från 9 års åldern ca. Men aldrig längre än någon timme. (alltså han fick inte gå hem med mig efter skolan men någon timme på kvällen om mamma och pappa skulle på föräldramöte osv) 


    Från 12-13 fick jag vara ensam över natten, dock inte med min bror och bara om jag hade en kompis hos mig, samt grannen kom över och sa hej någon gång under kvällen. 


    Från 16 fick jag ha lillebror hemma, då var vi ensamma faktiskt från onsdag till söndag engång då mina föräldrar vann en resa men inte kunde hitta barnvakt  


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • malle88

    Enstaka timmar själv från sjuårsåldern.

    Fick egen nyckel hem när jag slutade fritids (fyran tror jag) och då var jag hemma 3-4 timmar själv. Det tog ~ 1 timme för mina föräldrar att pendla hem. Ofta var min ett år yngre syster med hem också.

    Över natten från 15årsåldern.

  • sextiotalist

    Helt säkert var det när jag gick i trean. Men har jag för mig att jag varit ensam innan dess.

  • Aniiee

    7 år gammal var jag när jag fick gå hem själv och hade nyckel. Rymde ofta från dagis, men då hade jag ingen nyckel.

    Vi hade ju hund, som var utomhus på tomten på dagarna, så även om jag inte kom in i huset så fanns ju någon slags trygghet ändå. åt alla håll, så att säga.


    You are the creators and the curators of your own lives
  • fluu

    Började vara hemma själv vid typ sju år och fick egen nyckel och gick hem själv efter skolan vid nio år(alltså i tvåan). Nätter själv när jag var runt tretton. 

    Hur vi gör med vårt barn får vi se, men jag tänker mig ett liknande upplägg. Allt beror ju på barnet, situationen, trafik, boende osv.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • cupcakemom

    Jag var ganska gammal innan jag vågade vara ensam hemma själv.. Vi bodde väldigt ensligt till och har aldrig varit själv över natten där (flyttade hemifrån när jag var 20) var kanske 12-13 nånting.. Däremot var jag med mina äldre bröder men utan föräldrar ibland (dom är 6 och 7 år äldre)

    Min äldsta var runt 9 när hon valde att vara ensam hemma, hon ville inte vara på fritids längre men bara när jag jobbade Korta dagar så att det bara blev ung 40 min ensam .. Dock jobbar både jag och pappan i byn och kunde vara hemma på 5-10 min... När dom var 7 och 10 separerade vi och jag flyttade till en lägenhet på bottenplan och då gick bägge hem när äldsta slutade skolan då var dom som mest ensam i 1,5 tim ung ... Var läskigare att vara ensam. I huset så det valde dom bort..

  • 8295

    Min mamma är förtidspensionerad och var hemma mest hela min uppväxt. Däremot hade hon ju möten, vissa hobbys och grejer gällande mina yngre syskon. Så tror inte jag var ensam riktigt förrän runt 10-11. Fick egen nyckel något år senare. Började gå hem från skolan själv i samma veva.

    Min lillebror på 10 år har nyligen fått en egen nyckel som jag fattat det.

  • Anonym (omogen)

    min lilebror är 11 år och fick en nyckel förra året men jag tycker att det inte funkar så bra.

  • Haskel

    Egen nyckel när jag var 6 år. Precis när jag började förskolan. 
    Ensam hade jag varit, då och då, något år innan.
    Hämtade  min 4-åriga bror från dagmamman, efter skolan, när jag började första klass.

  • Anonym (Hy)

    Mina två äldsta barn har inte egna nycklar. Men dom kan vara hemma själva. Dom är 7,5 resp 9år. Men nyckel är dom för slarviga för.

  • viljaa

    Har för mig att jag var 7 och syrran 5. Dock endast korta stunder, egen nyckel fick jag nog i 9årsåldern.

Svar på tråden När fick du vara ensam hemma själv?