• Anonym (Z)

    Kan BM neka en?

    Om man har gjort KUB innan och får ett "halvbra" resultat som t ex 1:300 och vill gå vidare med fvp, fostervattenprov, kan BM då neka en det? Alltså att man får det på remiss, syftar inte på privat nu. 

    Jag tillhör riskgrupp, 35+. Jag är väldigt orolig för ett barn med DS eftersom jag vet att jag inte kommer kunna ta hand om det. Jag har nämligen aspergers som jag haft väldigt mycket problem med i livet och det är först nu som jag börjar få lite ordning på saker. Det har tagit tid. Att ta hand om ett svårt sjukt barn skulle jag inte klara av, det vet jag. Det känns väldigt elakt att säga det, men jag känner till mina begränsningar och just detta skulle bli för mycket för mig. Jag känner mig elak om jag blir tvungen att lämna bort barnet pga detta, men ser inget annat alternativ. Så därför är jag väldigt mån om att kunna få klara besked nu så att jag kan fatta mina beslut på det. 

    Kan jag ändå bli nekad eftersom jag gjort KUB då? 

  • Svar på tråden Kan BM neka en?
  • Anonym (Ja)

    Det handlar om vart ditt landsting drar gränsen. Somliga drar gränsen vid 1:250, andra vid 1:300 osv. Hamnar du på rätt sida dreras gräns så får du inget fostervattenprov. Du får istället gå privat och betala för det. Reglerna är lika för alla och dom kommer inte ge dig ett fvp om du inte anses ligga i deras definition av riskgrupp.

    I övrigt bör du fundera lite över ditt föräldraskap. Ds är inte en av dom värsta sakerna ett barn kan råka ut för. Du kan lika gärna få ett barn med en annan sjukdom eller handikapp. Ex en allvarlig cp-skada. Dessutom har du ju Aspergers vilket drastiskt höjer risken för att ditt barn får samma funktionsnedsättning eller adhd, autism osv. Ett barn med svår autism eller adhd är tusen gånger svårare att sköta om än ett barn med lindrig utvecklingsstörning i samband med downsyndrom.

    Om du enbart fixar ett friskt och problemfritt barn så bör du kanske inte chansa. Ditt barn kan få svår kolik och skrika i 24 h om dygnet i 3 månader.. Klarar du ens det?

  • Anonym (Lisa)

    Håller med ovanstående talare.

    Finns inga garantier för att du får ett friskt barn. 

  • Anonym (Z)
    Anonym (Ja) skrev 2016-05-06 12:42:21 följande:

    Det handlar om vart ditt landsting drar gränsen. Somliga drar gränsen vid 1:250, andra vid 1:300 osv. Hamnar du på rätt sida dreras gräns så får du inget fostervattenprov. Du får istället gå privat och betala för det. Reglerna är lika för alla och dom kommer inte ge dig ett fvp om du inte anses ligga i deras definition av riskgrupp.

    I övrigt bör du fundera lite över ditt föräldraskap. Ds är inte en av dom värsta sakerna ett barn kan råka ut för. Du kan lika gärna få ett barn med en annan sjukdom eller handikapp. Ex en allvarlig cp-skada. Dessutom har du ju Aspergers vilket drastiskt höjer risken för att ditt barn får samma funktionsnedsättning eller adhd, autism osv. Ett barn med svår autism eller adhd är tusen gånger svårare att sköta om än ett barn med lindrig utvecklingsstörning i samband med downsyndrom.

    Om du enbart fixar ett friskt och problemfritt barn så bör du kanske inte chansa. Ditt barn kan få svår kolik och skrika i 24 h om dygnet i 3 månader.. Klarar du ens det?


    Autism eller NPF har jag inga som helst problem med, det vet jag att jag klarar av och förmodligen bättre än de flesta. Jag har en systerson med svår autism som jag är väldigt bra på att hantera. Det är just utvecklingsstörningar och DS som jag vet skulle innebära problem. Kolik funkar också. Det har man inte hela livet utan under en begränsad tid, jag pratar om sådana svårigheter som är utanför NPF-området och som inkräktar på hela livet, att barnet behöver omvårdnad dygnet runt resten av livet. Det skulle vara omöjligt för mig att få ihop det med jobb t ex.

    Då ringer jag till BM innan och ber om fvp direkt istället för kub.
  • Anonym (Snacka inte skit.)
    Anonym (Ja) skrev 2016-05-06 12:42:21 följande:

    Det handlar om vart ditt landsting drar gränsen. Somliga drar gränsen vid 1:250, andra vid 1:300 osv. Hamnar du på rätt sida dreras gräns så får du inget fostervattenprov. Du får istället gå privat och betala för det. Reglerna är lika för alla och dom kommer inte ge dig ett fvp om du inte anses ligga i deras definition av riskgrupp.

    I övrigt bör du fundera lite över ditt föräldraskap. Ds är inte en av dom värsta sakerna ett barn kan råka ut för. Du kan lika gärna få ett barn med en annan sjukdom eller handikapp. Ex en allvarlig cp-skada. Dessutom har du ju Aspergers vilket drastiskt höjer risken för att ditt barn får samma funktionsnedsättning eller adhd, autism osv. Ett barn med svår autism eller adhd är tusen gånger svårare att sköta om än ett barn med lindrig utvecklingsstörning i samband med downsyndrom.

    Om du enbart fixar ett friskt och problemfritt barn så bör du kanske inte chansa. Ditt barn kan få svår kolik och skrika i 24 h om dygnet i 3 månader.. Klarar du ens det?


    Du vet inte vad du snackar om. Ds kan ha olika grad. Finns "lätt" DS där barnet kan prata,leka,förstå,bli torr som alla "friska" barn. Och sen som vuxen bo själv och ha ett jobb. Sen finns det DS barn som aldrig någonsin kommer klara sig själva ens en sekund. Pvp visar inte vilken "grad" DS barnet har så jag förstår ts. Jag jobbar med DS barn bla och jag hade inte heller orkat med ett sa barn själv om dom haft den svåra DS dom barn jag jobbar med har. Har även erfarenhet av autism då jag både har egna barn med autism och jobbar med autister. Fick jag "välja" är dom autister jag träffat betydligt "lättare" än barnen med DS Att vilja ha ett friskt barn är inte det minsta konstigt. Att ens påpeka adhd är också ganska pinsamt då människor med adhd ändå har normal intelligens vilket gör väldigt mycket vad gäller skötsel. Och adhd barn växer också upp till självständiga vuxna.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Snacka inte skit.) skrev 2016-05-06 13:22:22 följande:
    Du vet inte vad du snackar om. Ds kan ha olika grad. Finns "lätt" DS där barnet kan prata,leka,förstå,bli torr som alla "friska" barn. Och sen som vuxen bo själv och ha ett jobb. Sen finns det DS barn som aldrig någonsin kommer klara sig själva ens en sekund. Pvp visar inte vilken "grad" DS barnet har så jag förstår ts. Jag jobbar med DS barn bla och jag hade inte heller orkat med ett sa barn själv om dom haft den svåra DS dom barn jag jobbar med har. Har även erfarenhet av autism då jag både har egna barn med autism och jobbar med autister. Fick jag "välja" är dom autister jag träffat betydligt "lättare" än barnen med DS Att vilja ha ett friskt barn är inte det minsta konstigt. Att ens påpeka adhd är också ganska pinsamt då människor med adhd ändå har normal intelligens vilket gör väldigt mycket vad gäller skötsel. Och adhd barn växer också upp till självständiga vuxna.
    Tack för ditt inlägg.

    Jag har som sagt själv AS och har släktingar med både autism och ADHD. Har även nära vänner med dessa diagnoser, samt att jag har arbetat med det. Att jämföra det med ett barn med svår DS är inte i närheten för mig. I synnerhet när jag fungerar bättre med personer med NPF än de som är utan eftersom jag själv har det. Så för mig är det lättare med min systerson som har autism än hennes dotter som är helt "frisk". Därför blir det jättekonstigt att de andra skriver som de gör, för de utgår från SIN världsuppfattning.

    Jag säger ju inte att ett barn med DS är mindre värt än något annat barn, men däremot ser jag att jag inte skulle räcka till där. Om alla föräldrar var tvungna att fatta beslut om barn beroende på om de klarade av ett svårt sjukt barn så skulle det komma väldigt få barn till världen. Jag anser att det ligger på mitt ansvar att göra fvp och abort om jag anser att jag inte klarar av ett barn med DS, oavsett hur mycket jag skulle älska det. :( Det gör mig inte till en dålig förälder utan snarare en insiktsfull. Bättre att känna till sina begränsningar på förhand anser jag.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Snacka inte skit.) skrev 2016-05-06 13:22:22 följande:

    Du vet inte vad du snackar om. Ds kan ha olika grad. Finns "lätt" DS där barnet kan prata,leka,förstå,bli torr som alla "friska" barn. Och sen som vuxen bo själv och ha ett jobb. Sen finns det DS barn som aldrig någonsin kommer klara sig själva ens en sekund. Pvp visar inte vilken "grad" DS barnet har så jag förstår ts. Jag jobbar med DS barn bla och jag hade inte heller orkat med ett sa barn själv om dom haft den svåra DS dom barn jag jobbar med har. Har även erfarenhet av autism då jag både har egna barn med autism och jobbar med autister. Fick jag "välja" är dom autister jag träffat betydligt "lättare" än barnen med DS Att vilja ha ett friskt barn är inte det minsta konstigt. Att ens påpeka adhd är också ganska pinsamt då människor med adhd ändå har normal intelligens vilket gör väldigt mycket vad gäller skötsel. Och adhd barn växer också upp till självständiga vuxna.


    Jag arbetar också med ungdomar. Möter alla former av ds, adhd,vautism osv. Du kanske såg att jag skrev '' lindrig utvecklingsstörning i samband med ds''. Med det så syftade jag på just dom lindrigare formerna av ds. (Det finns till och med dom med ds som inte har utvecklingsstörning. ) Så min poäng var att ett barn med en lättare ds kan vara mycket enklare att sköta om än någon med grav autism eller adhd. Bara för att ett barn ex är normalbegåvat så betyder det inte att det är enklare för föräldrarna...
  • Anonym (H)

    Oj. Blir också lite orolig när du säger att du inte skulle klara av ett svårt sjukt barn. Det finns så sjuukt många sjukdomar etc som kan göra att du måste vara tillgänglig och hjälpa ditt barn med de mest grundläggande grejerna under hela dess uppväxt. Eftersom du är äldre ökar risken för många av dessa sjukdomar. Men är du redan gravid finns ju ingen återvändo, så jag hoppas att det löser sig för dig oavsett hur det blir. Jag föreslår att du lyfter dina känslor med din bm så insatser kan sättas in direkt om det skulle bli aktuellt med ett svårt sjukt barn. Lycka till.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Snacka inte skit.) skrev 2016-05-06 13:22:22 följande:
    Du vet inte vad du snackar om. Ds kan ha olika grad. Finns "lätt" DS där barnet kan prata,leka,förstå,bli torr som alla "friska" barn. Och sen som vuxen bo själv och ha ett jobb. Sen finns det DS barn som aldrig någonsin kommer klara sig själva ens en sekund. Pvp visar inte vilken "grad" DS barnet har så jag förstår ts. Jag jobbar med DS barn bla och jag hade inte heller orkat med ett sa barn själv om dom haft den svåra DS dom barn jag jobbar med har. Har även erfarenhet av autism då jag både har egna barn med autism och jobbar med autister. Fick jag "välja" är dom autister jag träffat betydligt "lättare" än barnen med DS Att vilja ha ett friskt barn är inte det minsta konstigt. Att ens påpeka adhd är också ganska pinsamt då människor med adhd ändå har normal intelligens vilket gör väldigt mycket vad gäller skötsel. Och adhd barn växer också upp till självständiga vuxna.
    Snacka skit?

    Lugna ner dig nu. (Ja) har endast skrivit att det finns värre saker att råka ut för än DS. Inget annat. 
  • Anonym (Snacka inte skit.)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-05-06 13:41:29 följande:
    Snacka skit?

    Lugna ner dig nu. (Ja) har endast skrivit att det finns värre saker att råka ut för än DS. Inget annat. 
    Klart det finns. Men DS och andra kromosom avvikelser kan man se på fvp och då har man sin fulla rätt att själv bestämma om man vill fortsätta graviditeten eller inte. Visst det är ett lotteri oavsett men att tracka ner på ts för att hon vet att hon inte skulle orka är att sitta på sina höga hästar.
  • Anonym (Snacka inte skit.)
    Anonym (Ja) skrev 2016-05-06 13:39:32 följande:
    Jag arbetar också med ungdomar. Möter alla former av ds, adhd,vautism osv. Du kanske såg att jag skrev '' lindrig utvecklingsstörning i samband med ds''. Med det så syftade jag på just dom lindrigare formerna av ds. (Det finns till och med dom med ds som inte har utvecklingsstörning. ) Så min poäng var att ett barn med en lättare ds kan vara mycket enklare att sköta om än någon med grav autism eller adhd. Bara för att ett barn ex är normalbegåvat så betyder det inte att det är enklare för föräldrarna...
    Ja och ÅTER igen så kan man inte veta genom ett fvp hur "grav" DS barnet har. Ts vill inte chansa och jag förstår henne. Jag jade också aborterat ett foster med DS. Och det utan att tvivla en sekund.
Svar på tråden Kan BM neka en?