• Plaztiq

    Läskigt!

    Idag ringde dom och vi fick en tid redan på måndag att få komma och diskutera hur vi ska gå tillväga med Ivf! Tårarna kom och jag vet inte varför.. Kanske en lättnad att vi äntligen får hjälp och jag kan bli mamma snart, jag vet inte..

    Men, hur länge fick ni äta hormoner och hur blev de sen? Nån som kan förklara ungefär hur lång tid varje steg tog för er?

    Super nervös nu och längtar tills på måndag!

  • Svar på tråden Läskigt!
  • Cyanea

    Härligt - grattis!! Jag grät också när vi fick tiden. Jag ringde min mamma och berättade nyheten och väldigt förvirrat svarade hon "Men... det var väl bra nyheter?" ;) 

    Jag fick köra långa protokollet. Då tar man en nässpray som sänker kroppens egna hormoner som påverkar ägglossningen så man försätts i ett medicinskt klimakterium. Jag tror att jag tog den 2-3 veckor, men det varierar lite. Jag fick göra ett blodprov för att bekräfta att jag var helt nedreglerad (som det kallas när hormonerna i princip är borta). Därefter sprutade jag i två veckor ungefär. Jag blev tyvärr överstimulerad, så för att minska antalet ägg (hade över 30) fick jag gå utan sprutor i ett par dagar och göra nytt ultraljud. Därefter fick jag klockslag som jag skulle ta ägglossningssprutan. 

    Hoppas det går bra för er, lycka till! Och undrar du över något är det bara att fråga :) 

  • Cyanea

    Ja och nej. Enligt klinikens definition blev jag det. Enligt min egen var det inte förrän på fjärde försöket. Det var på första äggplocket men jag fick tillbaka tre embryon som det inte blev något, därefter det sista lilla embryot som blev min dotter :) 

  • Lilleloppa

    Hej!

    Grattis till er början på ett nytt äventyr!

    Vår lilla historia:

    Jag och min sambo har försökt att få barn i tre år utan resultat (dock ett missfall i vecka 6, 2015). Trots våra 3 år av försök fick vi inte komma in för hjälp hos landstingen för de ansåg oss för unga. I år ändrades dessa åldersgränser och vi fick äntligen komma in till RMC i Linköping och trots en fläckfri utredning konstaterades det direkt att vi skulle börja med IVF (det korta programmet).

    På mensdag 3 började jag med första sprutan Gonal-F (100 enheter om dagen). På sjunde dagen började jag nästa spruta Orgalutran (dessa två togs nu omlott till och med cykeldag 12. Dag 13 tog jag endast en spruta, den sista som gör att ägglossningen börjar, Ovitrell. Efter undersökning och blodprov konstaterades att äggplockningen skulle göras på dag 15. Detta var i måndags (9 maj) och vi kunde få ut 10 ägg. Dag 17 (onsdag 11 maj) gjordes äggåterföringen. 6 ägg av dessa 10 hade klarat celldelningen som de skulle och var av toppen kvalitet. Återföringen gick smärtfritt och både jag och min man var helt tagna av hela situationen, ett embryo planteras in och en hel del ser man på skärmen! HÄFTIGT!

    Nu väntar vi på resultat för hur många embryon som klarade de fem dagar de ska klara för att frysas och så väntar vi självklart på att få ta gravtestet!

    Men för att klargöra: sprutorna känns läskiga i början, men tänk på vad de gör, de gör det möjligt för er att kanske få barn! Äggplockningen och äggåterföringen gick smidigt och smärtfritt så se det som en underbar resa och ett privilegium att få vara med om denna otroliga vetenskap! Der kommer gå toppen bra för er, vid tuffa tider tänk "snart är det långt efteråt" för så är det ju, helt plötsligt har det gått en evighet sedan man var mitt i "skiten"! Lycka till! All kärlek /Lilleloppa

Svar på tråden Läskigt!