• Anonym (Jenny)

    Håller inte med om biomammans förhållningsregler.

    Jag är bonusförälder till en nybliven sexåring. Ganska nytt då vi precis har blivit sambos jag och hennes pappa.

    Nu när jag bor där träffar jag ofta biomamman ensam vid överlämningar då mina arbetstider är mer generösa än min sambos.

    Nu har biomamman börjat skriva listor och lappar med regler och förmaningar om vad hon tycker att vi ska göra. Hon känner sig förbisedd och ignorerad av min sambo för art han alltid bara håller med och säger ja för att sedan strunta i allt och göra på sitt sätt ändå. Han har gjort så för att biomamman är väldigt "på" och krävande med ett kontrollbehov som inte är av denna värld.

    Jag förstår dem båda men tycker att det blir jobbigt när jag hamnar i mitten. Hon förväntar sig att jag tar ansvar och får min sambo med på vad det är hon vill.

    Sådana saker som att byta underkläder varje dag, borsta tänderna morgon och kväll, smörja eksem, ge medicin vid sjukdom och så är självklara saker. Det tycker jag inte ens är något att diskutera.

    Begränsad tid vid tv- spel, surfplatta mm tycker jag också är okej men det måste finnas en balans. Har vi varit ute 5 h på förmiddagen tycker jag inte att det är så farligt om man spelar ett mattespel medan man väntar på middagen.

    Sedan har vi de konstiga sakerna. Tex X får inte prata med gnällig röst. Måste påminnas om det. X får inte tugga med öppen mun. X får inte stamma. X får inte få upp före 8.30 på helgerna. Vaknar hon tidigare ska hon ligga kvar i sängen.

    Jag tycker inte att hon pratar med gnällig röst här. Hon tuggar inte med öppen mun om hon inte är täppt i näsan. Men säger att hon gör det hos mamma för att reta henne. Vaknar jag kl 7 en lördag tänker jag aldrig tvinga någon annan att ligga kvar i sängen. Och stamma? Ja det kanske är något en talpedagog/logoped kan hjälpa till med.

    Herre gud, det är ett barn. Inte en marionettdocka.

    Vissa rutiner kan jag tycka är okej att vi försöker hålla så lika som möjligt. Läggdags kl 20 på vardagar funkar, men vi kan inte äta middag kl 17.30 då vi har längre resväg mellan jobb, förskola och hem. Duscha varje dag blir det inte heller här, utan varannan.

    Har bett min sambo att prata med henne men han orkar inte ta diskussionen för hon kommer ändå inte att lyssna säger han. Så jag antar att jag får lov att göra det. Och det jag egentligen vill få fram till henne är att vi kan vara väldigt tillmötesgående när det gäller rutiner men att vissa saker som hon ser som problematiskt faktiskt bara är det hos henne.

    Vi kommer inte att servera fisk minst två gånger i veckan för mitt barn är allergiskt och jag kräks av fisklukt, vi ser mer på TV här när barnen får välja film fredag eller lördag. Tror ni att hon tar illa upp om jag bara lägger fram det precis som det är?

  • Svar på tråden Håller inte med om biomammans förhållningsregler.
  • Grus grus

    Nej, du säger ingenting till biomamman. Detta är mellan föräldrarna, och kommer bli helgalet om du lägger dig i. Det bästa du kan göra när biomamman börjar att prata med dig om rutiner, är att du bara svarar med att det är bättre om hon ringer eller pratar direkt med pappan istället. Din roll är att stötta de beslut som föräldrarna tar tillsammans, inte att börja diskutera med biomamman. Möjligtvis att du kan diskutera med din sambo om detta, men aldrig med biomamman. Kan bli oerhört infekterat.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (Glöm det)

    En viktig sak som terapeuten sa i våra samarbetsmöten (frivilliga) inför separationen var att barn inte har några som helst problem att hantera olika regler hos olika människor. Hon var mycket tydlig med att vi inte alls behöver komma överens om alla regler utan att jag kör det som funkar för mig och pappan kör det som funkar för honom. Det är väl bra att inte ha diametralt motsatta regler, men så är det ju sällan.

    Att tvinga en sexåring att ligga kvar i sängen i timmar tycker jag är snudd på barnmisshandel, mina barn går upp sex på helgerna och då får de sitta tysta vid TVn eller läsa eller rita fram till 9. Först då får de börja springa runt och köra bilar och sånt.

    Säg vänligt men bestämt att hemma hos er gäller era regler, och vägra ta en konflikt om saken. Kan hon inte acceptera det får hon boka samarbetssamtal med pappan hos FR.

  • Anonym (Typer)

    Pappan måste ta den här biten. Han kan inte lämna över allt jobbigt till dig. Du och han kan (ska) komma överens om vad som ska gälla i ert hem, men det är han som får prata med sitt ex och förklara hur han vill att saker och ting ska funka.

  • Anonym (**)

    Ta emot lapparna och säg att ni gör så gott ni kan.

    Sedan är det bra med det. 

  • Drottningen70

    Pappan bör ansöka om boendet på heltid. En mamma som förbjuder ett barn att stamma ska inga barn ha. Hon ska anmälas till socialtjänsten och utredas gällande sitt föräldraskap. Flera saker du skriver är fullständigt oacceptabelt, men detta med stamningen är värst.

  • Maria 434

    Du ska inte ta diskussionen med biomamman utan det får din sambo ta med henne. Han får helt enkelt "man up" och förklara för henne att ni gör som ni tycker funkar i er familj.

  • Anonym (Haha)

    Eh du har ingen skyldighet att göra som hon säger. Inte barnets pappa heller. Skit i det helt enkelt. Gör det som passar er bäst. Svårare än så är det inte.

  • Anonym (&)

    Detta är nått som pappan o mamman bestämmer inte du

  • Anonym (**)
    Anonym (&) skrev 2016-05-06 17:49:51 följande:

    Detta är nått som pappan o mamman bestämmer inte du


    Nej. Mamman bestämmer inte hemma hos TS. Det gör TS och pappan.
  • Anonym (&)
    Anonym (**) skrev 2016-05-06 17:51:42 följande:
    Nej. Mamman bestämmer inte hemma hos TS. Det gör TS och pappan.
    Barn behöver lite samma regler i båda hemmen o det ska funka o barnet inte ska bli helt förvirrad .
Svar på tråden Håller inte med om biomammans förhållningsregler.