• scrapparlotta

    12 år och styrketräna?

    Min dotter på 12 år vill följa med mig till gymmet..är det ok och vad kan hon i så fall göra där? Finns det några bra övningar för henne att göra och är det nåt hon inte ska göra?

  • Svar på tråden 12 år och styrketräna?
  • Kerubmamman

    Du får fråga ditt gym, vissa (många) ställen har åldersgränser. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • scrapparlotta
    Kerubmamman skrev 2016-05-06 22:13:16 följande:

    Du får fråga ditt gym, vissa (många) ställen har åldersgränser. 


    Här får man med målsmans närvaro träna från 12 års ålder. Så det är lugnt ?
  • ostpaj

    Kul att hon är intresserad! Uppmuntra det, ta till vara och fråga om hjälp på plats :)

  • matt

    Om man styrketränar i ung ålder så finns det en stor risk att man blir väldigt kort, annars ser jag inget negativt med det 

  • ostpaj
    matt skrev 2016-05-06 22:25:01 följande:
    Om man styrketränar i ung ålder så finns det en stor risk att man blir väldigt kort, annars ser jag inget negativt med det 

    Varför då? Finns det ngn gräns där risken är större? Kanske går att träna lite? Behöver ju inte betyda tungt, bygga muskler och tävla i fitness om 6 månader men kanske lära känna kroppen, dess muskler och prova med lätta vikter?
  • ostpaj

    Ursäkta lavinen med frågor :D skulle vilja träna med mina barn när de blir äldre så suger gärna i mig all info!

  • scrapparlotta

    Vi bor i en liten by med ett litet gym....tyvärr finns det ingen hjälp här att få...Men om dom inte tränar med för tunga tyngder så är det väl ingen fara. Hon rider mycket och det är viktigt att ha stark bål när man rider....så sånt vill hon träna, sen tycker hon det ser kul ut att träna armarna. Men som sagt, bara hon inte lyfter för tungt så är det väl ingen fara?

  • cosinus

    En del maskiner kan ju vara olämpliga för att de helt enkelt inte går att ställa in efter hennes kropp om hon är liten (en del 12-åringar är ju dock större än mig :) )

    Sen skulle jag börja mycket med övningar med egna kroppen. Känns som minst risk att göra illa sig, inga vikter man kan lyfta fel o s v.

  • Callo

    Ganska ungt att träna styrketräning (även om du säger att det blir lättare vikter) vid 12 års ålder. Flera gym har 15-årsgräns. Känns mer rimligt.

    Men om du tar med henne, kör med fria vikter och att hon använder sin kroppsvikt som hjälpmedel, dvs inga maskiner pga av vad som redan nämts.

    Det finns många övningar hon kan göra med kroppsvikten (för tex ben, säte och bål) och kombinera med hantlar för armarna samtidigt. Kolla in övningar med Jillian Michaels för mer tips.

  • matt
    ostpaj skrev 2016-05-06 22:27:39 följande:

    Varför då? Finns det ngn gräns där risken är större? Kanske går att träna lite? Behöver ju inte betyda tungt, bygga muskler och tävla i fitness om 6 månader men kanske lära känna kroppen, dess muskler och prova med lätta vikter?
    Det borde gå, men jag som tränar klättring ser ofta killar som är 1.50 långa just för att de har tränat så pass hårt att deras kroppar har varit "tvungna" att bygga muskler istället för att bygga på längden. Men klättring är dock en väldigt tuff sport. Lätta vikter och bara prova på borde gå Solig
  • Lottis77

    Min 11-årige son går med mig på gym en gång i veckan. Jag ser inga risker med det, bara fördelar. Jag ser till att han är noga med tekniken, kör med lätta vikter och att de maskiner han använder är rätt inställda. Jag tränar själv rätt mycket och har gått utbildningar inom cirkelträning och redskapsgymnastik. Känner att jag är hyfsat kunnig, så jag är inte orolig att han ska skada sig. Så länge han gillar det är jag bara glad. Han sitter annars mycket framför datorn, så att stärka upp axlar och rygg är ju bara bra.

  • Krixx
    matt skrev 2016-05-06 22:25:01 följande:

    Om man styrketränar i ung ålder så finns det en stor risk att man blir väldigt kort, annars ser jag inget negativt med det 


    Detta är en myt som är motbevisad. Rätt utförd styrketräning för barn har bara fördelar.
  • scrapparlotta

    Hon var med mig idag i en timme....hon körde mycket på crosstrainern och fria vikter som hon lyfte. Körde även lite sit ups och utfall, burpees och så slog hon på boxsäcken. Hon tyckte det var kul och jag berättade hur hon skulle lyfta rätt. Tror det kan vara rätt så bra för henne. Hon är så lång och såååå smal så hon behöver kanske lära sig detta med träning och så för framtiden. Hon kommer bli en lång och supersmal tjej om inget jättekonstigt händer i puberteten...

  • Callo
    Lottis77 skrev 2016-05-07 08:47:05 följande:

    Min 11-årige son går med mig på gym en gång i veckan. Jag ser inga risker med det, bara fördelar. Jag ser till att han är noga med tekniken, kör med lätta vikter och att de maskiner han använder är rätt inställda. Jag tränar själv rätt mycket och har gått utbildningar inom cirkelträning och redskapsgymnastik. Känner att jag är hyfsat kunnig, så jag är inte orolig att han ska skada sig. Så länge han gillar det är jag bara glad. Han sitter annars mycket framför datorn, så att stärka upp axlar och rygg är ju bara bra.


    Jo, eftersom du har utbildning i bagaget så är det så klart en annan femma. Men känns inte som alla som tränar på gym har det. Så många som lyfter fel. De tror de gör tätt, men jösses...
  • isolande

    Tror säkert det inte är någon fara så länge hon tränar rätt och inte lyfter för att "bygga", hon växer ju fortfarande.

    När jag var 11 år fick jag egen häst och mockade och bar och slet varenda dag i stallet. Det var kul då och ridningen utvecklades till tävling och fler hästar. Tyvärr var det inte lika roligt när man som 18-åring började få ryggproblem....Det var aldrig någon vuxen som sa åt mig att stärka kroppen under de åren.

Svar på tråden 12 år och styrketräna?