• Anonym (mammatillhonom)

    hvb

    Exakt vad är ett hvb hem ? Min son som fyller 16 i juni ska åka dit frivilligt för cannabis missbruk men jag vet så lite om detta . Någon som kan fylla i åt mig ?

  • Svar på tråden hvb
  • Anonym (mammatillhonom)

    Tack ! Jag är så rädd att han ska koma till något ställe där det bara kommer bli värre.

  • Anonym (Hem)

    Hvb är "hem för vård eller boende". Det är bara ett samlingsnamn för allt ifrån större typer av familjehem till rena behandlingshem. Gissar att sonen ska till ett behandlingshem med kompetens på ungdomar och missbruk. Be er socialsekreterare om utförlig info!

  • Anonym (mammatillhonom)

    absolut det ska jag göra ! Tack !

  • Anonym (Också mamma)

    Vad bra att din son vill ha hjälp att komma ur missbruket. Det är ofta svårt att klara det på egen hand så försök att tänka att alternativet knappast är bättre än att åka till behandlingshem. Håller tummarna för att det kommer bli bra för din son och dig.

  • Anonym (Anonym)

    Familjehem  i t ex ett eget närverk är att rekommendera.
    I HVB hem är trycket hårt o många med olika problem kommer samman.

  • Anonym (Anonym)

    Hur många sitter  på HVB hem med LVM?(Lagen om vård av missbrukare)ej frivilligt vård.
    Risken är stor att det knyts nätverk med kontakter som inte är bra för din son på HVB
    .Om man inte sitter på ett HVB hem frivilligt(som din son vill) Hur motiverad och mogen är man då att sluta med drogerna?

    Ett familjehem i ert eget nätverk skulle vara att föredra.

  • Anonym (hvb-tant)

    Själv jobbat på olika hvb och skulle inte rekommendera det annat än som sista utväg. Om din son åker frivilligt, är motiverad och har turen att hamna på ett bra hvb kan det gå bra men håll koll på hur det går för honom där och försök ha reservplan.

    Lycka till!

  • Anonym (mammatillhonom)
    Anonym (hvb-tant) skrev 2016-05-14 20:24:19 följande:

    Själv jobbat på olika hvb och skulle inte rekommendera det annat än som sista utväg. Om din son åker frivilligt, är motiverad och har turen att hamna på ett bra hvb kan det gå bra men håll koll på hur det går för honom där och försök ha reservplan.

    Lycka till!


    Han har åkt nu frivilligt till ett litet ställe där det finns 7 st andra killar och det är 12-steg. Vet inte riktigt hur det blir men hoppas såklart att det blir bra i slutändan. Där vi bor så har han inga andra vänner förutom dom "dåliga" och det kommer att bli svårt för honom att bo här när han inte känner någon annan hyfsad människa !

    Jag är rädd för det ni alla skriver att knyta nya kontakter som inte alls är bra !
  • Anonym (hvb-tant)
    Anonym (mammatillhonom) skrev 2016-05-17 23:11:35 följande:

    Han har åkt nu frivilligt till ett litet ställe där det finns 7 st andra killar och det är 12-steg. Vet inte riktigt hur det blir men hoppas såklart att det blir bra i slutändan. Där vi bor så har han inga andra vänner förutom dom "dåliga" och det kommer att bli svårt för honom att bo här när han inte känner någon annan hyfsad människa !

    Jag är rädd för det ni alla skriver att knyta nya kontakter som inte alls är bra !


    Läste nån forskning för nåt år sedan. Den viktigaste lyckofaktorn för ungdomar som hamnat på glid var miljöombyte. Tror det är just för att det är så lätt att halka tillbaks i gamla banor med sina gamla vänner.

    Om han är motiverad till en förändring och känslomässigt stabil skulle det kanske kunna vara bra för honom att starta om på nytt nån annanstans. Läsa gymnasiet på annan ort kanske? Flytta till den andra föräldern? Eller nåt.
  • Hejsan12301

    Jag har själv som ung missbrukat.Det började med hasch men gick snabbt över till tyngre droger.Jag hade ett val att få behålla min baby och det var att helt sonika sluta upp med dumheterna.Det gjorde jag.Ensam.Vi människor har alla ett val att välja väg i livet.
    Gamla kompisar är något han måste bryta med.Han måste skaffa nya i stället så småningom.Jag är ledsen för din skull och för din son.Detta smärtar mig att läsa.
    Det är klart att böta miljö är bra,men jag är rädd att han får farliga kontakter med andra av ungdomarna på detta HVB hem.
    Dock,om han verkligen vill och är motiverad att sluta så går det naturligtvis.Det krävs en egen vilja.Då går allt.Det ska du hälsa din son från mig.
    Jag är så glad och tacksam till livet vad det lärt mig.Jag har 3 fina barn samt ett flertal barnbarn.Min äldsta barn,nu pappa själv är det något alldeles speciellt med.Jag kommer aldrig att förlåta mig själv för mina handlingar men jag är glad att jag valde rätt innan det var för sent.
    Många hälsningar från mig.

  • Anonym (hvb-tant)

    Man kan byta miljö på fler sätt än hvb. Det enda som är bra med hvb är att det finns vuxen kompetent personal där. Nackdelen är att personalen inte alltid är så kompetent, tuff miljö och ännu sämre sällskap.

    Om man kan hitta alternativ så är det bra. Men det är svårt. Man kan ju inte skicka sitt omyndiga instabila barn var som helst. Och ofta behövs det ju tillsyn från en vuxen.

    Men man kan ju alltid testa att skicka barnet till en annan förälder eller någon släkting om det är möjligt. Om barnet är tillräckligt moget och motiverat kan det kanske studera gymnasiet på annan ort och bo där på egen hand (men det är ett STORT observandum!!). Folkhögskola med internatboende kan vara en bra lösning. Man kan läsa in gymnasiet på många av dem och de flesta folkhögskolor ligger på landet, är drogfria och familjära samt erbjuder internatboende med tillsyn av personal.

  • Hejsan12301

    Med erfarenheter som dessa tror och hoppas jag man själv kan tillföra mycket till andra människor(ex i ett människovårdande yrke i framtiden)
    Jag tror att man har en annan förståelse för människors olika livsöden om man själv som ung fått gå igenom mycket.
    För mig har det alltid varit viktigt att jag haft en trygg barndom.Attjag fått mycket bekräftelse från mina föräldrar.Det handlar ytterst om att man är bra och duger som man är.Jag har alltid vetat att mina föräldrar har trott på mig och varit stolta över mig precis som jag var.Det är oerhörda krafter i att veta att det finns människor som står bakom i kärlek oavsett.Som tror på en och som visar kärlek.Att man känner att man är unik.
    Själv kommer jag alldeles snart att bli ett familjehem.Hoppas med min egen kropp och själ som främsta instrument bidra till en annan människa och göra skillnad.

  • Anonym (mammatillhonom)

    Jag har alltid tagit hand om min son ensam,pappan har aldrig funnits i hans liv och det är en stor sorg för honom och han mår väldigt dåligt över det ! Nätverket runt oss är tyvärr inte vad man skulle önska ,kommer själv från en missbrukar familj och var det barnet som slet mig loss tidigt för att ta hand om mig själv.

    Nu har han varit där i en vecka och det går väl ok. Fick veta att han intagit lite av ledar rollen där vilket inte känns så bra för det var just så det var här där vi bor. Han är 15 väldigt snart 16 och äldre ska verkligen inte se upp till honom och "dansa" efter hans pipa. Detta var verkligen det enda jag kunde göra för min son och det känns som inte detta heller kanske var det rätta ! Vet att allt tar tid men jag känner mig så hjälplös.

  • Hejsan12301

    Nej,det är inte bra att han tagit på sig ledartröjan.
    Jag skulle önskat att han fick hitta ett varmt familjehem med en närvarande familjehemsmamma och en  närvarande familjehemspappa.Jag tror också att han behöver en fadersgestalt att knyta an till.Jag skulle tro att det vore det bästa för honom.Att hitta bra familjehem är nog inte det lättaste dock.Han behöver hitta någon han kan anförtro sig åt.Någon som lyssnar och stöttar.Först då kan han slänga ledartröjan.Så tror jag.
    Jag lider med dig.
    lLängtar efter att få göra skillnad.Det skulle kännas väldigt stort för mig.

  • Hejsan12301

    Boktips:
    En extra plats i hjärtat
    av Thomas Ardenfors.
    Låna den på biblioteket Om den inte finns be att de köper in den.Den är verkligen läsvärd.Den handlar om en familj som har varit familjehem i 20 år.

Svar på tråden hvb