• Spegelbilden

    hjälp med nyttig och snabb mat!

    Efter graviditeten har jag några överflödiga kilon som jag vill få bort. Behöver tips på snabb och nyttig mat. Min man är tyvärr rätt kräsen så sallad anser han inte att han blir mätt på, oavsett innehåll. Så kom med massa tips!

  • Svar på tråden hjälp med nyttig och snabb mat!
  • Lena

    Alla typer av långkok blir lätt snabbt och nyttigt om man kokar dem kvällen innan och bara värmer.

  • Spegelbilden
    Lena skrev 2016-05-09 18:35:37 följande:

    Alla typer av långkok blir lätt snabbt och nyttigt om man kokar dem kvällen innan och bara värmer.


    Har du några förslag? Vanligtvis lever vi på snabbmakaroner så "långkok" säger mig inte supermycket.
  • Lena

    Kalops med extra mycket morötter. Kokt kyckling med grönsaker osv.

    Annars gör bara en rejäl sallad till maten och fyll halva tallriken med den och ät hälften så mycket av din vanliga mat.

    Drick alltid vatten till maten.

  • Spegelbilden
    Lena skrev 2016-05-09 19:00:00 följande:

    Kalops med extra mycket morötter. Kokt kyckling med grönsaker osv.

    Annars gör bara en rejäl sallad till maten och fyll halva tallriken med den och ät hälften så mycket av din vanliga mat.

    Drick alltid vatten till maten.


    Tack för tips! Blomkålsmos kan nog va gott till kalops och det blir ju nyttigare än potatis.

    Att fylla på med sallad till det jag i vanliga fall äter är ju också bra. Det kan man ju göra de dagar man faller tillbaka i gamla spår och äter snabbmakaroner. Då blir det ju iaf inte lika många kalorier.
  • sportpappa

    Viktnedgång handlar mest om mängden av mat och inte typ av mat. Minska på dina portioner så går du ner i vikt. Din man kan fortfarande äta sig mätt.

  • Aniiee
    Spegelbilden skrev 2016-05-09 18:57:29 följande:
    Har du några förslag? Vanligtvis lever vi på snabbmakaroner så "långkok" säger mig inte supermycket.
    Oj, lever ni oftast på snabbmakaroner? Varför? Ovana, tidsbrist eller dåliga kunskaper i köket?

    Här är de snabbaste grejerna från våran meny den här veckan (max 25 minuter):
    Kyckling med quinoa, bacon och avokado, (20 minuter)
    Spaghetti carbonara (10 minuter)
    Biff med dillsmör och rostad potatis (20 minuter)
    Fransk kycklinggryta med ris (20 minuter)
    Chokladfondant med kardemumma (20 minuter) (nej, jag kommer aldrig anse att efterrätter är onyttiga, så länge man äter med måtta).

    Resten av veckans meny har lite längre totaltid, men ingen av de har mer än 30 minuter aktiv tid, vilket är sant för typ 85-90% av alla recept jag har. 
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Spegelbilden
    Aniiee skrev 2016-05-09 23:18:08 följande:
    Oj, lever ni oftast på snabbmakaroner? Varför? Ovana, tidsbrist eller dåliga kunskaper i köket?

    Här är de snabbaste grejerna från våran meny den här veckan (max 25 minuter):
    Kyckling med quinoa, bacon och avokado, (20 minuter)
    Spaghetti carbonara (10 minuter)
    Biff med dillsmör och rostad potatis (20 minuter)
    Fransk kycklinggryta med ris (20 minuter)
    Chokladfondant med kardemumma (20 minuter) (nej, jag kommer aldrig anse att efterrätter är onyttiga, så länge man äter med måtta).

    Resten av veckans meny har lite längre totaltid, men ingen av de har mer än 30 minuter aktiv tid, vilket är sant för typ 85-90% av alla recept jag har. 
    You are the creators and the curators of your own lives
    Dålig vana och tidsbrist. Vi har haft Linas matkasse till och från i flera år men det slutar alltid med att vi får slänga en del mat för att vi inte orkat göra den. Både jag och min man jobbar otroligt mycket och är ofta hemma sent. Nu när vi fått barn är det dags att börja med bättre vanor :)

    Tack för alla tips!
Svar på tråden hjälp med nyttig och snabb mat!