• Äldre 9 May 19:20
    4254 visningar
    20 svar
    20
    4254

    Alla hundar reagerar på mitt barn

    Alla hundar vi har träffat har gjort utfall mot min dotter som är sju år. Det är allt från hundar som suttit fastkopplade vid affären till bekantas hundar. (Alla de hundar vars ägare vi känner har aldrig reagerat mot barn förr, däremot vissa av dem har reagerat mot cpskadade, alkoholister och mörkhyade, människor som avviker på olika sätt etc)

    Vi var och vägde och mätte min dotter för en tid sedan och hon har banat i båda kurvorna, hon har alltså inte vuxit något på ett år vilket är alarmerande och vi ska göra täta uppföljningar för att se om vi behöver remiss till sjukhuset.

    Grejen hör till att hon haft dippar i sin viktkurva vid varje period när hon haft umgänge med sin far kontinuerligt. För ett år sedan togs deras kontakt upp igen och hon har alltså dippat rejält.

    jag vet att hundar i sina flockar brukar "göra sig av med den svagaste länken". Och jag börjar nu bli orolig över om det är något fel på min dotter. På hennes fars sida har de många grava psykologiska sjukdomar som krävt stark medicinering och tidvis sluten vård.

    Jag vet inte riktigt om vikten har något med detta att göra men jag ville nämna det.

    Varför reagerar alla hundar på min dotter? Hon går inte fram till dom, och hon är inte rädd för dom (trots utfallen), hon tittar på dem däremot när vi går förbi. Idag låter jag ingen hund vara nära henne eftersom det endast finns en hund jag vet som inte morrat/gjort utfall. Jag har däremot blivit rädd efter att den tredje hunden gjort utfall och tänker nu att det kanske är fel på mitt barn.

    Det låter kanske konstigt men det kan väl inte vara fel på ALLA hundar?!

  • Svar på tråden Alla hundar reagerar på mitt barn
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 9 May 19:23
    #1

    Låter konstigt. Jag har en son med autism och utvstörning men ingen hund har reagerat så mot honom. Kanske hon luktar ovanligt på nåt sätt, tex schampoot? Rört i nåt annat djur som hundarna känner av? Vissa sjukdomar har en viss lukt. Hundar kan ju känna av känslor också men du säger ju att hon inte blir rädd...

  • Äldre 9 May 19:30
    #2

    Tror du överanalyserar lite.. inte för att vara elak alls utan det är ju vanligt när man väl "fått för sig något" så ser man alla tecknen. Men nej jag tror inte hundarna gör utfall pga någon funktions/utvecklingsstörning hos ditt barn. 

  • Äldre 9 May 19:31
    #3

    Du sa förresten att "hundar brukar göra sig av med den svagaste länken i sin flock" men hon är ju inte alls en del i deras flock. Något annat hade det isåfall vart om det var er hund, men det hade inte sagt något om hennes förstånd utan mer kanske berott på er hund. Men en hund man träffar på gatan går inte in i en "ny" flock bara sådär utan det tar ett tag. 

  • Äldre 9 May 19:32
    #4

    Jag har också tänkt lite i såna banor men jag har uteslutit alla "normala" lösningar. Min dotter har aldrig fått någon anmärkning på något beteende hos BVC eller så. Däremot har jag sett vid vissa tillfällen att dottern har fått samma uttryck som sin far som är psykotisk. Att det liksom inte är "någon hemma".

    Jag vet faktiskt inte vad det kan vara.... :/

  • Äldre 9 May 19:35
    #5

    Givetvis syftar jag mest på de hundar som finns i vår krets, mormor har en, hennes gudmor och en nära vän som dessutom har egna barn i samma ålder. Sen blir jag givetvis fundersam när även hundar på gatan börjat morra. Dock inte åt mig som gick långt före och förbi hunden först.

  • Äldre 9 May 19:35
    #6

    Du nämner att hon tittar åt hundarna. Det kan ju vara att hon har svårt att läsa av djuren och stirrar för länge. Något hundarna kan uppleva som hotfullt. 

  • Äldre 9 May 19:45
    #7

    Bandanna det har jag också tänkt för det kan jag tycka att hon gör men när vi är hos min mormor så har det blivit så nu efter alla år att vi stänger in hunden när vi kommer. Så fort min dotter pratar så morrar hunden. Förr var hunden bara i ett annat rum men eftersom vi alla la märke till att hunden morra när hon prata så stängde vi in henne. Nu hälsar vi inte ens på när dottern är med.

  • Äldre 9 May 20:44
    #8
    BandAnna skrev 2016-05-09 19:35:06 följande:

    Du nämner att hon tittar åt hundarna. Det kan ju vara att hon har svårt att läsa av djuren och stirrar för länge. Något hundarna kan uppleva som hotfullt. 


    Barn stirrar på hundar. En hund med "normalt" psyke reagerar inte på det.
  • Äldre 9 May 20:52
    #9

    Jag har faktiskt inga bra svar på dina frågor, och jag anser mig ändå vara rätt bra på hundar. Jag har aldrig hört talas om nåt liknande. Men jag följer tråden och hoppas kunna lära mig nåt nytt.

    Det där med att hundar gör sig av med den svagaste länken låter dock lite konstigt. Förstår inte riktigt vad du menar? Hundar har en hierarki inom flocken men de försöker inte "göra sig av med" någon.

  • Äldre 9 May 21:11
    #10

    Ja detta är ju en fråga som (om vi har tur) kan besvaras av endast ett fåtal människor, jag har heller aldrig hört något liknande det är därför jag vänder mig hit.

    En av hundarna som har reagerat och bitit min dotter har dessutom barn i samma ålder i familjen samt att de aktivt tränar/tävlar med den. Den har gjort nå såna här prövningar vad det nu kallas för att se hur stabil den är och klarat det. Plastpåsar, smällar, och allt vad de nu gör. Så den hunden vet jag ju ska vara "stabil", sedan är det två andra hundar som bitit. Resten har morrat/försökt bita.

  • Äldre 9 May 22:07
    #11
    The one in Blue skrev 2016-05-09 20:44:27 följande:
    Barn stirrar på hundar. En hund med "normalt" psyke reagerar inte på det.
    Hundar reagerar när människor stirrar på dem, vissa bryr sig, andra inte. Hundar som inte heller är vana med barn som stirrar kan reagera på stirrande barn.
    Har man en hund som ogillar att barn/vuxna stirrar på dem bör man skydda dem i från så gott det går men det behöver inte vara något fel på hundens psyke.
  • Äldre 9 May 22:22
    #12

    Nu menar jag inte att ts dotter rör sig på ett avvikande sätt. men generellt så kan hundar reagera på olika sätt på personer som har ett avvikande rörelsemönster eller beter sig konstigt.  Tex genom att ty sig till denna person och vara nära denne.    Eller reagera genom att skälla/göra utfall.
    Jag tror inte det handlar om att hundar ser sådana personer som en svag länk utan deras personlighet och oerfarenhet/erfarenhet av sådana personer avgör hur de reagerar.
    Något som också kan påverka hundens beteende i sådana här fall är hur ägaren reagerar. För om man som hundägare själv blir spänd när man ser att ens hund reagerar på något/något kan hunden reagera starkare för den känner det som att matte/husse också är med på noterna och vill "anfalla" samma objekt som dem,

  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 10 May 04:35
    #13

    Kanske har hon diabetes. Hundar kan lukta sig till det. 

  • Anonym (Diabe­tes)
    Äldre 10 May 06:36
    #14
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-10 04:35:53 följande:

    Kanske har hon diabetes. Hundar kan lukta sig till det. 


    Barn med diabetes går ofta ner i vikt, stämmer det med hur hennes viktkurva sett ut?

    Antagligen reagerar hundarna på att hon stirrar på dem eller har hoppig rörelser, som barn ofta har. Min ena hund har jätteproblem med barn, särskilt de plötsliga rörelserna.
  • Äldre 10 May 06:50
    #15
    Happymeal skrev 2016-05-09 19:32:21 följande:

    Jag har också tänkt lite i såna banor men jag har uteslutit alla "normala" lösningar. Min dotter har aldrig fått någon anmärkning på något beteende hos BVC eller så. Däremot har jag sett vid vissa tillfällen att dottern har fått samma uttryck som sin far som är psykotisk. Att det liksom inte är "någon hemma".

    Jag vet faktiskt inte vad det kan vara.... :/


    Du skriver att "det inte är någon hemma". Vilket får mig ganska snabbt att tänka på att det kan vara epelepsianfall hon får, då reagerar hundar mycket gärna. DEt finns anfall som inte "syns" utåt.
  • Äldre 10 May 09:03
    #16
    lillefröe skrev 2016-05-10 06:50:23 följande:
    Du skriver att "det inte är någon hemma". Vilket får mig ganska snabbt att tänka på att det kan vara epelepsianfall hon får, då reagerar hundar mycket gärna. DEt finns anfall som inte "syns" utåt.
    Jag har faktiskt en bekant som hade epilepsi som liten, och hon har blivit "attackerad" av hundrar ett par gånger... 
  • Äldre 10 May 09:32
    #17

    Min spontana tanke var också att hundarna luktar sig till någon sjukdom.

    Orsak till att hon inte går upp i vikt måste ju kunna förklaras. Frågan är vad som är så stor skillnad hos pappan att det påverkar? Om det nu inte bara är slump.

  • Äldre 10 May 14:31
    #18

    Med vikten och umgänge kan vara en slump likväl som det inte kan vara det. Det vet vi inte ännu. Jag tar åt mig av det ni skriver och ska ta upp vissa av dem nästa besök vi har.

    Kolla/ta upp diabetes och epilepsi.

    Det kan ju också vara skilda saker det här med vikten och att hundar reagerar. Men jag ville ta upp det då båda är så pass avvikande. Angående vikten kan det ev vara så att hormontillskott behövs (vilket vi pratat om på besöken),

  • Äldre 10 May 21:13
    #19

    Vad konstigt! Har hellre aldrig hört talas om något sådant här. Låter jätte skumt. Men om det nu är så som du skriver, att alla utom 1 hund(?) reagerar på din dotter och hon då dessutom inte är rädd för hundar så känns det ju som att något måste vara fel. (Jag tycker dock att hon rimligen borde vara rädd då hon blivit biten flera gånger?). Varför skulle så många hundar reagera annars liksom.

    Har inte hört om hundar som reagerar osäkert/ilsket mot folk med diabetes. Men det jag har hört talas om är att om man har flera hundar och någon utav hundarna i den flocken får ett EP anfall är det inte helt ovanligt att övriga hundar försöker döda den med anfallet..... Så kanske. Förklarar kanske inte fenomenet att hon inte vuxit något på länge. Förresten, varför tillåts hon bo(?) hos sin pappa om hon blir förändrad till det sämre av det?

  • Anonym (B)
    Äldre 11 May 00:30
    #20

    Hoppas det löser sig ts! Var försiktig så hon inte blir hundrädd bara. Kram

Svar på tråden Alla hundar reagerar på mitt barn