• framtiden

    blivit sjukskriven i tredje trimetern?

    Som rubriken lyder. Någon som blivit sjukskriven sent i graviditeten? Och varför?

    Jag har tagit ut fl och sem sex v innan bf men står just nu och undrar hur jag ska klara jobba dessa 4veckor som är kvar.
    Har väldigt ont i ryggen när jag rör mig och sitter, de bästa är liggande sen är mitt psyke inte de bästa, har en bakgrund med depression m.m och ett ganska svagt psyke. Börjat få ångest och mår inte alls gott just nu och tanken av att "hålla" skenet uppe på jobbet får mig att vilja lägga in mig stundtals.
    Är detta "tillräckligt" för att faktiskt kunna bli sjukskriven? Jag vet inte var jag ska ta vägen med min rygg och mitt psyke!!

  • Svar på tråden blivit sjukskriven i tredje trimetern?
  • Wennerlof

    Blev sjukskriven i v 31, hade sån foglossning. Föll ofta på jobbet då benen bara vek sig. Arbetade med gravt utvecklingsstörda, vilket var väldigt tungt både fysiskt och psykiskt. Jag borde gått hem mycket tidigare än så men fick ångest bara av tanken att gå hemma o klättra på väggarna. Tillslut ringde min chef och sa att han bokat en läkartid, jag fick inte jobba längre. Så sjukskrevs på 100% fr.om. V 32. Ångrar så att jag inte gick hem tidigare då vila var allt jag behövde.
    Jag vet ju inte vad du jobbar med men du borde du bli sjukskriven om du har såna bekymmer, skulle bli mycket förvånad annars! Kämpa på och berätta vilka besvär du har, kanske borde du "överdriva" lite på läkarbesöket... Tyvärr behövs ju det ibland.

    Lycka till, massa styrke kramar!

  • framtiden
    Wennerlof skrev 2016-05-10 20:26:49 följande:

    Blev sjukskriven i v 31, hade sån foglossning. Föll ofta på jobbet då benen bara vek sig. Arbetade med gravt utvecklingsstörda, vilket var väldigt tungt både fysiskt och psykiskt. Jag borde gått hem mycket tidigare än så men fick ångest bara av tanken att gå hemma o klättra på väggarna. Tillslut ringde min chef och sa att han bokat en läkartid, jag fick inte jobba längre. Så sjukskrevs på 100% fr.om. V 32. Ångrar så att jag inte gick hem tidigare då vila var allt jag behövde.
    Jag vet ju inte vad du jobbar med men du borde du bli sjukskriven om du har såna bekymmer, skulle bli mycket förvånad annars! Kämpa på och berätta vilka besvär du har, kanske borde du "överdriva" lite på läkarbesöket... Tyvärr behövs ju det ibland.

    Lycka till, massa styrke kramar!


    Fy vad jobbigt ! :( att du klarade så länge!!

    Jag jobbar som habass på en daglig verksamhet så ja kan ju inte direkt ligga ner på arbetstid. De e mycket promenader och trädgårdsarbete (rensa,kratta,sopa)
    Vardagssysslor som mat och städ
    Ryggen säger ju ifrån bara av att jag går i affären (den gör då riktigt ont) men sedan att ja måste hålla skenet uppe på jobbet ger mig sådan ångest... Jag är inte glad, jag vill bara gråta hela tiden på jobbet och de kommer brista om jag måste fortsätta mer
  • AndreaAS

    usch =( blev sjukskriven i slutet av båda mina grav. 50% visserligen men det var jag som ville jobba lite, har inget fysiskt krävande jobb och trivs bra stundtals. från ca vecka 29. är nog inga problem om du får en bra läkare. för mig har det varit psykiskt båda gångerna. Stress och ångest, tror det är vanligt att sånt blir värre just under sista biten. Det kommer gå bra!Glad KRAM


  • Guldkoden

    Jag blev sjukskriven i förra veckan. Var då i vecka 37. Behöver du vila och ta det lugnt så ska du göra det. Lyssna på din kropp och tänk att mår du bra så mår din bebis bra. ????

  • framtiden
    Söder73 skrev 2016-05-10 22:35:34 följande:

    Jag blev sjukskriven för ryggen i båda graviditeterna vid vecka 20 ungefär


    Foglossning eller "vanligt" ryggont?
  • framtiden
    AndreaAS skrev 2016-05-10 22:51:07 följande:

    usch =( blev sjukskriven i slutet av båda mina grav. 50% visserligen men det var jag som ville jobba lite, har inget fysiskt krävande jobb och trivs bra stundtals. från ca vecka 29. är nog inga problem om du får en bra läkare. för mig har det varit psykiskt båda gångerna. Stress och ångest, tror det är vanligt att sånt blir värre just under sista biten. Det kommer gå bra!Glad KRAM


    Vad skrev läkaren på ditt intyg?
    Jag är ju väldigt instabil vanligtvis så allt är ju extra jobbigt nu.
    Är väldigt rädd över hur läkaren kommer bemöta mig, han är en gubbe som jag fått känslan av är ganska hård
  • framtiden
    Guldkoden skrev 2016-05-11 06:18:28 följande:

    Jag blev sjukskriven i förra veckan. Var då i vecka 37. Behöver du vila och ta det lugnt så ska du göra det. Lyssna på din kropp och tänk att mår du bra så mår din bebis bra. ????


    Vad blev du sjukskriven för?
    Ja de är ju så enkelt egentligen, ja mår ju inte gott nu och vet att jag behöver detta för bådas skull.... Men de ska ju gå genom också :(
  • Magaluffen

    Jag blev sjukskriven på deltid någonstans i mitten av graviditeten. Främst på grund av trötthet, men jag hade också svår foglossning (som delvis orsakade utmattningen). Sista trimestern jobbade jag halvtid. Så här i efterhand inser jag att jag borde varit heltidssjukskriven. Jag gjorde sååå många misstag, som mina snälla stackars kollegor rättade till bakom min rygg (har de berättat senare). Men när man blir stegvis sämre fattar man inte alltid hur dålig man faktiskt är.

    Så här i efterhand kan jag tycka att om man måste ligga ner på golvet under mötena är det kanske bra att vara hemma. Men psykiskt hade det blivit otroligt tungt.

    Jag var också deltidssjukskriven några månader av min föräldraledighet pga foglossningen. Hade jag inte haft ett stillasittande arbete hade jag varit det nu med (två år efter födelsen). Har ni foglossning - var väldigt rädda om er! För ett fåtal hänger det kvar i måååånga år.

  • Magaluffen
    framtiden skrev 2016-05-11 08:03:19 följande:

    Vad skrev läkaren på ditt intyg?

    Jag är ju väldigt instabil vanligtvis så allt är ju extra jobbigt nu.

    Är väldigt rädd över hur läkaren kommer bemöta mig, han är en gubbe som jag fått känslan av är ganska hård


    Gå till en annan läkare!
  • framtiden
    Magaluffen skrev 2016-05-11 08:14:32 följande:
    Gå till en annan läkare!
    Bokat en tid nu. Dock till en läkare jag aldrig träffat men de var de enda som fanns !

    Vad skrev din läkare på intyget?
  • Fiorenza

    Jag blev sjukskriven i vecka 26 pga. hemsk foglossning, kunde varken sitta eller stå längre stunder (kontorsjobb), fick jätteont av att gå och när jag skulle vända mig i sängen. Först fick jag 25%, men det visade sig ganska snart vara otillräckligt, så några veckor senare blev det 50% istället. Jag gjorde som dig och tog semester och föräldraledigt de sista sex veckorna före BF. 

  • Guldkoden
    framtiden skrev 2016-05-11 08:04:50 följande:

    Vad blev du sjukskriven för?

    Ja de är ju så enkelt egentligen, ja mår ju inte gott nu och vet att jag behöver detta för bådas skull.... Men de ska ju gå genom också :(


    Jag blev sjukskriven för karpaltunnelsymptom. Det innebär att mina händer är svullna och jag inge kan röra mina fingrar som vanligt. Jag jobbar inom IT och sitter dagligen vid datorn, vilket gjorde jätteont de senaste dagarna. Samt att jag har förvärkar som gör det svårt att vara på jobbet.
  • Timoteja

    Jag blev sjukskriven 50% igår. Jag är i vecka 33. Jag blev sjukskriven pga av ledbesvär (har reumatism), trötthet och foglossning. Om två veckor ska läkaren ringa och kolla med mig om jag kan gå upp i arbetstid igen eller hur vi ska gå vidare. Jag har jobbar heltid nu sedan 1 mars och det har varit riktigt tungt för kroppen.

  • framtiden

    Alltså jag läser så sjukt mycket om försäkringskassan och räknar med att bli nekad.....
    Vad sjutton gör jag då? Jag kan inte återgå till arbetet de dagarna i så fall. De kommer knäcka mig helt!

    Kan jag de dagarna som försäkringskassan nekat (dagen efter de skickat ut beslut och fram tills jag ska gå på fl) ta ut semester och föräldrapenning för graviditet?

    Enl försäkringskassan är väl detta ok ?
    Men arbetsgivaren? Jag menar arbetsgivaren har ju redan satt in vikarie för mig och räknat bort mig helt nu så om jag tar sem och fl är väl de bara bra ?

    Jag måste ha en plan för mitt psyke sliter sönder mig

  • framtiden
    Loppan980 skrev 2016-05-25 18:53:59 följande:

    hur har det gått??


    Inget än! :(
    Väntar ...
Svar på tråden blivit sjukskriven i tredje trimetern?