• Teafrog

    Praktisk information till dem som har förlorat sitt barn

    Det här inlägget hoppas jag inte någon ska behöva läsa. Jag har samlat lite praktisk information till dem som har förlorat sitt barn. Man sörjer och mår fruktansvärt dåligt men behöver ändå ta tag i saker som sjukanmälan, begravning mm. Här hittar ni information om det nödvändigaste.


    Föräldraledighet / Sjukskrivning


    Mamman som har fött barnet har rätt till totalt sex veckor föräldraledighet. Dagarna är uppdelade i 30 + 10. 30 dagars föräldraledighet som man måste ta ut inom 30 dagar, och 10 dagas tillfällig föräldrapenning som man får ta ut inom tre månader.


    Pappan eller partnern får totalt fyra veckor, 10 + 10. 10 dagars föräldraledighet som man måste ta ut inom två månader, och 10 dagas tillfällig föräldrapenning som man får ta ut inom tre månader.


    Om man inte kan komma tillbaka och jobba efter den här tiden så behöver man sjukskriva sig. En vecka kan man vara hemma utan läkarintyg, sedan behöver man läkarintyg som vid annan sjukskrivning. De första två veckorna får du ersättning från din arbetsplats, därefter från Försäkringskassan. Det är viktigt att din arbetsgivare anmäler till Försäkringskassan att du inte kan arbeta så att du kan söka ersättning. Det tar några veckor innan Försäkringskassan är klar med handläggningen. Det är såklart väldigt olika hur länge man behöver vara hemma. Enligt kuratorn på SÄS så vill Försäkringskassan att man kommer tillbaka på halvtid efter tre månader.


    Gravidförsäkring


    Om man har tecknat en gravidförsäkring får man informera sitt försäkringsbolag om vad som har hänt. Vi hade en gravidförsäkring hos Länsförsäkringar och de var väldigt hjälpsamma. De måste ha kontaktat sjukhuset på egen hand eftersom de inte bad oss om några intyg eller liknande. Eller så är det väl så att man inte luras och försöker få ut pengar på ett så sjukt sätt så att de inte bryr sig om att kontrollera. När vi tecknade försäkringen minns jag att jag tyckte att det var väldigt onödigt, tänkte vad ska man till med pengar om något skulle hände? Sambon tänkte mest på att man kan behöva ekonomisk hjälp om barnet skulle ha en sjukdom eller handikapp. Om man skulle behöva stanna på sjukhuset en längre period av någon anledning. Nu i efterhand är jag tacksam att tecknade försäkringen. Begravning och en sten kostar en hel del, det kändes bra att få hjälp med det. Vi betalade ca 5000 kr för Leas begravning och en sten kostar minst ca 10000 kr. Teckna en gravidförsäkring är mitt råd, den som är gratis i alla fall. Förhoppningsvis kommer du aldrig någonsin behöva den. 


    Begravning


    Man behöver ordna med en begravning inom en månad. Enklast är att kontakta en begravningsbyrå så hjälper de till. De är väldigt hjälpsamma och mjuka i sitt sätt, de vet ju varför man ringer till dem... En enkel begravning med en fin liten vit 50 cm kista, blommor och begravningsbyråns avgifter kostade ca 5000 kr. Jag har nämnt innan att vi valde att ha ceremonin på kapellet på sjukhuset. Vi lyssnade på fin musik som vi hade valt ut. Representanten från begravningsfirman sa några ord och läste en dikt. Jag läste ett brev som jag hade skrivit till Lea. Sedan åkte vi till kyrkogården. Lea åkte med i vår bil, jag ville ha det så. Väl där bar vi in henne på kyrkogården när medan kyrkklockorna ringde. Det var så fint. Att de stora kyrkklockorna ringde för vår lilla ängel! Jag och sambon hjälptes åt att hissa ner kistan och la ner ett foto på oss och nån leksak.


    Faderskapsintyg


    Om man är sambos så kommer barnet bara registreras på mamman. Vill man även registrera barnet på pappan/partnern så behöver man först kontakta familjerätten i kommunen där man bor i (om man inte redan har gjort det i förväg, en sambo kan godkänna faderskapet även innan barnet är fött). Sedan ska papper skickas till folkbokföringen om jag minns rätt. Sjukhuskuratorn hjälpte oss med det. Var inte riktigt helt med på allt som hände den första tiden efter att vi förlorade Lea så är inte säker var dessa papper skickades. Fråga kuratorn på sjukhuset eller familjerätten i er kommun.

    Ni hittar samma (ev uppdaterade information) även här: friskochlycklig.se/praktisk-information-till-dem-som-har-forlorat-sitt-barn/


    Bloggar om livet på friskochlycklig.se
Svar på tråden Praktisk information till dem som har förlorat sitt barn