• Äldre 11 May 11:28
    4293 visningar
    13 svar
    13
    4293

    Avliva min hund eller inte?

    Okej, grejen är så här att jag har en liten Yorkshireterrier som är 10 år gammal som jag älskar mer än något annat. Han fick för några år sedan problem med andningen och har fått diagnosen trakealkollaps och hostar därför väldigt mycket och har en ansträngd andning då han märkbart andas med buken. Diagnosen har han som sagt haft i flera år men hans besvär har blivit värre på väldigt kort tid, ca 3 månader.  Han låter hela tiden när man promenerar honom nu förtiden, ett ljud som liknar en blandning av en knorrande gris och kvackande anka som beror på hans luftstrupe, han får hostattacker titt som tätt och hans andning är ansträngd. Trots detta visar han INGA tecken på att han mår dåligt, men han borde ju göra det tycker man. Han äter, springer som vanligt men på grund av hans tillstånd begränsas jag mycket då jag inte kan ta med honom till platser där han blir uppspelt då hans andning påverkas negativt av stress och sådär. Märker också att han inte gärna vill gosa som förr och jag misstänker att det är för att det är jobbigt att andas när någon busar och gosar. Han blir också väldigt hungrig av kortisonet han äter vilket betyder att han är väldigt gnällig.. Fy det här är så svårt. 

    Jag har telefonkontakt med veterinär ett par ggr i månaden om allt som händer med honom, dosering av medicin m.m. men jag vill så gärna veta vad ni tycker. Tanken av att avliva honom är ohanterlig, jag gråter varje dag och kan inte föreställa mig ett liv utan min lilla korv.

  • Svar på tråden Avliva min hund eller inte?
  • Äldre 11 May 12:21
    #1

    Usch jag lider med dig förlorade min älskade tös i jan och det gör så ont

    Kan inte ge dig mycket råd men jag har märkt med våra djur att oftast har man sett det i ögonen att det är dags. Samma nu med vovven hon blev halt (hade problem med leder mm) men något var annorlunda i hennes blick och sätt som gjorde att vi kände att vi inte skulle utsätta henne för några stora operationer eller dra ut på det mer. Det värsta beslut jag någonsin har tagit, hon var mitt allt.

    Ledsen att jag inte kan ge bättre råd men det låter ju som han är ganska pigg o glad fortfarande. Du kommer nog att märka det på honom när han inte vill mer. Hoppas du får lite mer tid med din lille vän

  • Äldre 11 May 14:46
    #2
    Åh tack för ditt svar! Beklagar sorgen efter din lilla tös :( Fruktansvärt att läsa och jag förstår dig. Tack för ditt råd, jag tycker inte jag ser någon "olycka" i hans ögon, ännu.  Nu i samband med värmen märker jag också att han låter mer och mer och blir trött efter promenaderna. Han brukar inte vilja gå in trots att man gått i en timma men idag gick han faktiskt själv mot porten.. Jag får se vad som händer, mitt hopp är inte borta och veterinären sa att jag skulle höra av mig om en vecka igen för att se om det blivit bättre då jag idag blev tillsagd att öka kortisondosen i 10 dagar.  Tack för ditt svar <3  
  • Äldre 11 May 18:04
    #3

    Håller tummarna att cortisonet hjälper lite, är ju mycket pollen och skit i luften nu det hjälper ju till att göra det jobbigt. Tycker den där blicken jag menar har varit väldigt tydlig med våra så jag tror nog du kommer att märka det. Usch man skulle inte haft djur egentligen man tycker 10-12 år är jättelång tid men sen helt plötsligt är vovven 11 och man förlorar sin vän. Blir så fruktansvärt tomt... Hoppas det blir bättre med medicinen

  • Äldre 11 May 22:16
    #4

    Ja, vi får hoppas att de inom kort blir bättre :) Ibland undrar man verkligen varför man utsätter sig själv för sådant här lidande rent ut sagt, men dom är ju verkligen värda alla tårar i slutändan. Tack återigen!{#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 12 May 02:58
    #5

    Usch va tråkigt! <3 
    Har själv en hund och vet hur mycket de är som ens familjemedlem och hur mycket man kan älska dem <3

    Men jag tycker om det inte ser ut som han lider så finns det ingen anledning att avliva hen.
    Men måste medge att det inte låter bra att hen låter som en gris när hens andas, det betyder ju att hen har svårt att andas riktigt.

    Tycker också du ska gå med en veterinär som riktigt kan undersöka hen, sedan är det också bättre att avliva än o låta sin älskade lida in i det sist, hoppas allt löser sig!

    Ger empati till er båda! <3

  • Äldre 14 May 00:52
    #6

    Jag håller med ovanstående om en rejäl undersökning av en vette. Sedan kan du byta ut halsband mot en bra sele (om du inte redan gjort det). Samt hålla lilla vovve i bra vikt. Det finns även op. möjligheter men osäkert om de utförs här i Sverige.

    Förstår dig mycket väl och känner djupt för er båda <3

  • Äldre 15 May 20:54
    #7

    Tack för fler svar! {#emotions_dlg.flower} Det betyder mycket!  Jag var hos veterinären och gjorde ultraljud på hjärta och en riktig undersökning den 25e februari i år och han blev då satt på medicin. Sedan i påskas råkade lillen slå i sin klo så vi åkte in igen för klon men i samband med den undersökningen så pratade vi och undersökte honom igen.  Nej det är just hostan och ljudet som får mig att fundera. När jag pratade med veterinären sist hörde han min hund i bakgrunden och sa "det låter som att han har det besvärligt" och att vi bör fundera på om vi ska ha honom kvar men att vi ökar medicineringen som sista försök. Jag är inställd på det värsta och njuter de sista dagarna med honom. Jag tror nämligen inte han blir bättre, även om jag hoppas innerligt. Sele har vi på honom redan så det är tyvärr inget som an hjälpaRynkar på näsan

  • Äldre 31 May 09:47
    #8

    Min lilla älskling fick somna in igår hos veterinären. Det är det värsta som jag varit med om och smärtan är fruktansvärd. Känns som att man aldrig kommer bli lycklig igen.  Tack igen för era svar{#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 31 May 09:58
    #9

    Men åh så fruktansvärt jobbigt! Skickar en stor kram och en önskan om att du mår bättre snart. {#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}

    Beklagar verkligen!

  • Äldre 31 May 12:58
    #10

    Beklagar verkligen av hela mitt hjärta skickar en stor kram

  • Äldre 31 May 23:29
    #11

    Men nej!!! Usch va jobbigt! 
    Beklagar din förlust! <3

  • Äldre 1 Jun 09:15
    #12

    Det värmer att det finns så fina människor som bryr sig. Tack! Det värsta är alla reflexer man har som matte som sitter kvar såsom att inte ha choklad framme, inte ta på sig pyjamas efter man duschat för man ändå ska gå sista kissrundan och var man ska göra av alla hans saker. Så påminns man att han inte längre är kvar hos oss och att det inte spelar någon roll om chokladen står framme längre.. Nu kommer tårarna igen... {#emotions_dlg.flower} 

  • Äldre 1 Jun 10:00
    #13

    Usch vad tråkigt. Jag lider med dig. Bävar inför den dag då min hund inte finns kvar, det känns som att jag kommer att gråta för alltid från och med den dagen. Det låter i alla fall som att du tog helt rätt beslut. Våra fina och lojala hundar förtjänar att få somna innan ålder och sjukdomar orsakar lidande för dem. <3

Svar på tråden Avliva min hund eller inte?