• Anonym (Nanna­)
    Äldre 14 May 09:52
    3236 visningar
    16 svar
    16
    3236

    Min bästa vän och hennes barn lever farligt pga våldsam sambo och pappa

    Jag älskar min bästa vän som har varit min andra hälft sedan tiden då vi var blöjbarn.

    För 6 år sedan träffade hon en kille. Redan från början visade han dåliga sidor i form av orimlig svartsjuka och försökte begränsa tiden då hon umgicks med mig, sin familj etc till ett minimum. När vi belyste problemet slog hon ifrån sig. Svartsjukan var ju bara ett tecken på hur mycket han älskade henne.

    Efter ett halvår blev hon gravid och med tiden fick de sitt första barn. Under graviditeten kom obehagliga lögner upp till ytan och sanningar uppdagades, men då var hon redan fast som hon såg det.

    Han blev allt mer paranoid och anklagelserna mot henne blev allt värre. Hon kunde inte ens gå till affären eller hämta på dagis utan att han fick för sig att hon var otrogen.

    När det blev ifrågasatt varför han aldrig hjälpte till med något hemma var det hennes fel. Hennes fel att han inte kunde jobba, hämta på dagis, att han inte lyfte ett finger när det gällde hushållsarbete. Han var ju tvungen att vara hemma för att hålla koll på vad hon gjorde, snoka i hennes mail, facebook, telefon mm medan hon var på jobbet. Hennes fel att han hade sådan ångest att han inte kunde ta hand om deras barn.

    Tiden gick och han blev allt mer hotfull och våldsam. Slag och sparkar mot henne. Hot mot barnet. Anklagelser om otrohet. Han ringde runt och förhörde hennes vänner och familj.

    Efter många om och men fick hon honom ut ur huset. Trots dokumenterade skador valde hon att inte göra någon polisanmälan för hon tänkte att han kanske skulle försvinna helt ur deras liv då och han hade rätt att träffa deras barn iaf.

    Han fortsatte att springa där varje dag och det dröjde inte länge innan han bodde där igen. Och så blev hon gravid med nr två.

    Under graviditeten blev det värre ändå. Jag har fått ljudklipp skickade till mig med bevis på den misshandel han utsätter henne för. Hon spelade in ett tillfälle då hon var höggravid och han sparkade och slog henne. Efter det dokumenterades allt på akuten men hon gick inte vidare med det.

    Han började hota hennes familj och även mig. Hotade förskolepersonalen så att de gjorde en polisanmälan och orosanmälan men hon ljög för hans skull och det hände inget mer än att de gjorde ett hembesök.

    Efter att deras andra barn föddes har jag inte hälsat på dem. Jag vill inte vara i närheten av honom. Jag vill inte ha mitt barn i närheten av honom.

    Jag litar inte på aset för fem öre.

    Hon har frågat om de får komma hit och hälsa på över en helg för att det var så länge sedan vi sågs och jag sa att hon och barnen är välkomna men ser jag honom här ringer jag polisen direkt.

    Han låter henne inte åka själv så hon har inte varit här.

    Hennes familj vill inte heller se honom så hon kan inte besöka dem och de kommer heller inte till henne.

    Har man misshandlat en gravid kvinna har man inga spärrar kvar.

    Nu den sista tiden har han skickat många hotfulla meddelanden till mig och jag har polisanmält alla. Igår fick jag ett SMS från henne där hon bad mig att inte anmäla mer för han tar ut det på henne och barnen.

    Men jag tänker inte ta sådan skit från en jubelidiot.

    Både jag och hennes familj har ju lämnat det bevis vi har till polisen men där händer inget då hon nekar till allt och försvarar honom.

    Kan vi vända oss till socialtjänsten med allt? Ljudinspelningar, bildbevis, SMS, röstmeddelanden är det vi har. Inspelningar från pågående misshandel av henne när hon är gravid, ljudinspelningar där han hotar barnen, SMS med direkta hot mot mig samt vad som händer hans familj om jag inte håller mig borta, meddelanden han pratat in på telefonsvarare samt bilder på sår och blåmärken efter hans våld mot henne. Det finns även bilder i hennes journal efter besöket på akuten.

    Jag tänker att soc iaf borde se allvarligt på detta. Kan hon inte se till barnens bästa måste någon annan ta tag i det. Hellre att hon förlorar dem än att de bor kvar med honom. Frågan är om de verkligen gör något om de får dessa bevis på skrivbordet och vad som händer om de agerar därefter?

  • Svar på tråden Min bästa vän och hennes barn lever farligt pga våldsam sambo och pappa
  • Äldre 14 May 10:02
    #1

    Fan vad synd att hon inte vågar stå upp för sina barn, om inte för sig själv.


    Om barn inte var inblandade undrar jag hur lätt det hade varit att göra ngt eftersom hon vill skydda svinet.

    Nu är barn inblandade och ni har alla chanser. Men hon verkar vara så dum att hon tror att det är sämre med en frånvarande pappa än en misshandlande pappa så hon kommer säkert ta avstånd och motarbeta er.

    Jobbigt! :(
  • Äldre 14 May 10:04
    #2

    Kontakta socialtjänsten! Din vän kommer att tacka dig, kanske inte nu men senare. Situationen är farlig för både henne och barnen.

  • Äldre 14 May 10:12
    #3
    Sandra8978 skrev 2016-05-14 10:02:07 följande:

    Fan vad synd att hon inte vågar stå upp för sina barn, om inte för sig själv.


    Om barn inte var inblandade undrar jag hur lätt det hade varit att göra ngt eftersom hon vill skydda svinet.

    Nu är barn inblandade och ni har alla chanser. Men hon verkar vara så dum att hon tror att det är sämre med en frånvarande pappa än en misshandlande pappa så hon kommer säkert ta avstånd och motarbeta er.

    Jobbigt! :(
    Det är svinet hon lever som är dum, inte hon. Han har brutit ner henne totalt, det är så sådana här relationer fungerar.
    Hon behöver hjälp och stöd att komma ur denna tortyr, inte fördömande.
  • Anonym (K)
    Äldre 14 May 10:20
    #4

    Om det finns misstanke om våld i en familj och det kommer in orosanmälningar gällande våld så måste socialtjänsten öppna utredning och då blir det iallafall inte bara ett hembesök. I vissa kommuner har socialtjänsten ett eget team för våld i nära relation och de har då kompetens att också rädda mamman från mannen. Det finns skyddade boenden och annat som kan erbjudas. Mamman kommer till slut att bli av med barnen om hon inte får hjälp att ta sig ur den här fruktansvärda situationen. Mamman behöver stöd från er alla och hon måste veta att ni finns där, hon är antagligen livrädd för att lämna.

  • Anonym (Hjälp din vän)
    Äldre 17 May 18:16
    #5

    Läste inte igenom hela. Men om hon har möjlighet. Borde hon ringa kvinno jouren och så finns det något som heter tuvaforun.se jag hoppas verkligen att din vän får hjälp. Eller om du kan ringa kvinno jouren om hon själv inte vågar och frågar hur ni kan göra. Jag tror att dem t.o.m kan komma och hämta henne och barnen. Så att hon får skyddat boende direkt. Och telefonnummer hittar man på nätet

  • seriös­använd­are
    Äldre 18 May 19:05
    #6
    ullisfri skrev 2016-05-14 10:12:38 följande:
    Det är svinet hon lever som är dum, inte hon. Han har brutit ner henne totalt, det är så sådana här relationer fungerar.
    Hon behöver hjälp och stöd att komma ur denna tortyr, inte fördömande.
    Omyndigförklara henne inte. Hon tar honom i försvar och motarbetar aktivt de som försöker hjälpa henne. Hon försöker inte skydda sina barn. Hon bryr sig inte ens om att TS blir hotad.

    Jag hade sagt upp kontakten med en sådan "vän". Inte för att hon blev misshandlad, utan för allt det andra. 

    Det är inte hennes fel att hennes man beter sig som han gör, men det är hennes ansvar att HON beter sig som HON gör.

    Är hon ens medveten om att hon riskerar att förlora barnen om hon stannar och fortsätter ljuga samt försvara honom?
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (soc)
    Äldre 18 May 19:11
    #7

    Har du försökt prata med din vän? Gör en orosanmälan till Socialtjänsten och förklara för henne att hon kommer att förlora barnen om hon inte förmår se till deras bästa. De ska inte behöva växa upp så.

    Och fortsätt självklart att polisanmäla hot mm mot dig. Att hon uppmanar dig att inte göra det kan ses som en form av indirekt hot eller utpressning från hennes sida.

    Jag förstår att hon har det svårt, men det bästa vore om Soc bara åkte dit och hämtade barnen, så fick hon välja om hon ville följa med eller stanna hos svinet. Nu kommer de antagligen inte att göra det, men det vore som sagt det bästa.

  • Anonym (Milla­)
    Äldre 18 May 19:23
    #8

    Hjälp din vän bort från skiten.Anmäl anonymt till Soc,be din vän ringa till polisen och att kvinnojuoren kan hjälpa henne.Hon måste ju förstå snart,att hon måste lämna galningen.

  • Äldre 21 May 13:27
    #9
    seriösanvändare skrev 2016-05-18 19:05:20 följande:
    Omyndigförklara henne inte. Hon tar honom i försvar och motarbetar aktivt de som försöker hjälpa henne. Hon försöker inte skydda sina barn. Hon bryr sig inte ens om att TS blir hotad.

    Jag hade sagt upp kontakten med en sådan "vän". Inte för att hon blev misshandlad, utan för allt det andra. 

    Det är inte hennes fel att hennes man beter sig som han gör, men det är hennes ansvar att HON beter sig som HON gör.

    Är hon ens medveten om att hon riskerar att förlora barnen om hon stannar och fortsätter ljuga samt försvara honom?
    Jag omyndigförklarar henne inte. Du vet inte om hon är utsatt för hot av honom. Om hon blir övergiven nu av vänner och familj blir det bara ytterligare ett bevis för henne att hon är värdelös. Detta kommer INTE att gynna barnen. Socialen måste få reda på situationen och kvinnojouren behöver kontaktas.
  • Anonym (Hjälp din vän)
    Äldre 28 May 08:08
    #10

    Ser inte att du har skrivit något mer. Hur har det gått för din vän? Har du ringt kvinno jouren? Jag tycker att du på allvar ska agera och hjälpa din vän. Annars undrar jag varför du skrev om du bara tänkte sitta och titta på.

  • terfje
    Äldre 28 May 09:01
    #11
    seriösanvändare skrev 2016-05-18 19:05:20 följande:

    Omyndigförklara henne inte. Hon tar honom i försvar och motarbetar aktivt de som försöker hjälpa henne. Hon försöker inte skydda sina barn. Hon bryr sig inte ens om att TS blir hotad.

    Jag hade sagt upp kontakten med en sådan "vän". Inte för att hon blev misshandlad, utan för allt det andra. 

    Det är inte hennes fel att hennes man beter sig som han gör, men det är hennes ansvar att HON beter sig som HON gör.

    Är hon ens medveten om att hon riskerar att förlora barnen om hon stannar och fortsätter ljuga samt försvara honom?


    Okej hon har ett visst ansvar själv. Dessa män hotar att döda barnen eller henne om hon lämnar. Mitt ex då vi inte hade några barn hotade att skada mina arbetskamrater eller mina vårdtagare då jag jobbade i hemtjänsten. Det är oerhört kraftfulla hot och jag var livrädd.

    Det är oftast för hoten kvinnan inte vågar göra något.
  • Anonym (soc)
    Äldre 28 May 19:16
    #12
    terfje skrev 2016-05-28 09:01:53 följande:
    Okej hon har ett visst ansvar själv. Dessa män hotar att döda barnen eller henne om hon lämnar. Mitt ex då vi inte hade några barn hotade att skada mina arbetskamrater eller mina vårdtagare då jag jobbade i hemtjänsten. Det är oerhört kraftfulla hot och jag var livrädd.

    Det är oftast för hoten kvinnan inte vågar göra något.
    Hur kom du då därifrån?

    Och vad kan TS göra mer än att kontakta Socialtjänsten?

    Som sagt, det är inte vännens fel, men barnen måste därifrån och det är inte rätt av vännen att uppmana TS att sluta anmäla de hot som TS utsätts för. Vännen borde dessutom ha lämnat denna karl för länge sen, men tog honom i försvar tidigare. (Alltså, innan det gick så här långt).
  • terfje
    Äldre 28 May 19:36
    #13
    Anonym (soc) skrev 2016-05-28 19:16:57 följande:

    Hur kom du då därifrån?

    Och vad kan TS göra mer än att kontakta Socialtjänsten?

    Som sagt, det är inte vännens fel, men barnen måste därifrån och det är inte rätt av vännen att uppmana TS att sluta anmäla de hot som TS utsätts för. Vännen borde dessutom ha lämnat denna karl för länge sen, men tog honom i försvar tidigare. (Alltså, innan det gick så här långt).


    Det är inte rätt av vännen att uopmana till att sluta anmäla men jag kan tänka mig att han hotar ts vän till det.
  • Äldre 30 May 08:36
    #14

    Du har en vän som skriker på hjälp.
    Ett misshandelsförhållande är som en kidnappning av hjärnan och man KAN inte ta sig ut förrän det är dags liksom.

    Hon BER dej om hjälp att komma därifrån genom att skicka meddelanden tror jag, du får bevisen.

    Kontakta soc och gör en anmälan, idag!
    Nästa gång, för det kommer så ringer du polisen, dom måste titta på det även om hon inte vill, och då har du ju massa bevis, lycka till

  • Lord Hans
    Äldre 30 May 09:14
    #15
    Du är skyldig att göra en polisanmälan när du känner till att ett brott begås. Att inte göra något är kriminellt och du kan själv riskera böter och fängelse i upp till två år. Du låter ju gubben komma undan med upprepade fall av misshandel.
  • Äldre 30 May 11:01
    #16

    Bra plan, TS. Kontakta soc med allt du vet. Behöver inte ens göra det anonymt tycker jag. Hjälp henne nu!

Svar på tråden Min bästa vän och hennes barn lever farligt pga våldsam sambo och pappa