• charlieA

    Förälder till ett barn med Nystagmus

    Hej!

    Min dotter som är 2,5 år har nystagmus och har haft det sedan födseln. Har det inte i släkten (eller vad vi vet) och läkarna kan inte hitta något fel varken på hjärnan eller syn nerven osv.

    Undrar om det finns fler som är föräldrar till barn med nystagmus som vill utbyta erfarenhet och råd med varandra? Känner ingen annan med nystagmus och vill så gärna lära mig mer så att jag kan hjälpa min dotter på bästa sätt.

    Hennes ögondarring har blivit bättre och hon lutar sitt huvud till sidan där hennes ögondarring nästan helt står still. Märkt nu att hon verkar har problem med djupseendet och hon har nyss lärt sig springa, verkar ha lite problem med balansen. Hon ser inte så lång men verkar ändå se ganska okej.

    Hoppas att höra från er?

    Mvh

    Charlie

  • Svar på tråden Förälder till ett barn med Nystagmus
  • Jenny Linnea

    Hej! Vi håller på och utreder vår son just nu som är ett halvår. Nystagmus ärvs via mamman, men hoppar över en eller flera generationer... I vårt fall har min pappa (barnets morfar) kraftig nystagmus. Dessförinnan tror man att hans morfar hade liknande. Så om min son i sin tur får en dotter så är risken till ärftlighet hos hennes barn stor. Detta har min mamma (barnets mormor) forskat runt en hel del i då dom väntade oss. Det ska inte behöva ha någon mer påverkan på livskvalitén så som jag förstår. Men det kan störa syn och balans i vissa fall. Den drabbade är oftast ovetande om ögondarrningen då huvudet skakar automatiskt och stabiliserar.

    Detta var det lilla jag vet än!

    Återkommer gärna när vi fått någon klarhet i det hela.

    Skönt att det finns fler i vår situation!

Svar på tråden Förälder till ett barn med Nystagmus