• Anonym (?)

    Bibelskola för förskolebarn?

    Vad tänker du om bibelskola för förskolebarn?

    Är det något du skulle kunna tänka dig att låta din typ 4-åring gå på?

    Man studerar Bibeln, osv.

  • Svar på tråden Bibelskola för förskolebarn?
  • Popcornet

    Haha nej vet du vad! Man måste vara smått störd om man sätter sitt lilla barn på ren och skär lögnskola med indoktrineringsmetoder! Skulle aldrig falla mig in!

    Jag kan inte ens förstå hur vuxna människor år 2016, kan tro på gud. Tror de på tomten också?

  • Anonym (Usch!)

    Usch nej!!! Hur kan du ens tänka tanken att sätta ditt barn där???

    Såna som du borde inte få ha barn!

  • Johan75
    Anonym (Usch!) skrev 2016-05-17 20:42:17 följande:
    Usch nej!!! Hur kan du ens tänka tanken att sätta ditt barn där???
    Såna som du borde inte få ha barn!
    Men det var då själva fan vad människor blir störda så fort de har en möjlighet att vara anonym på nätet. Din åsikt vad gäller frågan i trådstarten går utmärkt att förmedla utan att uttrycka sig som ett arsle. Sen har väl inte ens TS nämt något om huruvida hen har barn eller inte, eller huruvida bibelskola är något hen funderar på att anmäla dessa till. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Usch!)
    Johan75 skrev 2016-05-17 20:47:19 följande:

    Men det var då själva fan vad människor blir störda så fort de har en möjlighet att vara anonym på nätet. Din åsikt vad gäller frågan i trådstarten går utmärkt att förmedla utan att uttrycka sig som ett arsle. Sen har väl inte ens TS nämt något om huruvida hen har barn eller inte, eller huruvida bibelskola är något hen funderar på att anmäla dessa till. 


    Det har du rätt i! Förlåt. Blev så arg bara när jag läste "bibelskola för förskolebarn".
  • Anonym (M)

    Jag hade tagit reda på ordentligt om skolan. Kollat läroplan, har de plan för mobbning, har jag bekanta vars barn går där? Har de varit nöjda? Kanske hade jag besökt skolan och suttit med på lektioner. Om svaret är ja, och allt verkar bra så kanske hade mina barn börjat bibelskolan. 

    Det som kanske gör mig lite fundersam är att förr eller senare behöver barnet få veta om att alla inte tror. Barnet behöver själv få ta ställning till tron. Jag vet inte, men jag kan tänka mig att en bibelskola lätt blir en ganska sluten plats. Lite av en bubbla.  Men å andra sidan om jag hade bott i Sverige (där åsikterna mot kristendom och tro är ganska framträdande) så hade jag kanske lagt barnen i bibelskola. Förutsatt att det är en bra bibelskola. 

    Nu bor vi inte i Sverige utan i bibelbältet i Finland. Mina barn går i byns förskola eftersom bibelskolan ligger i stan och är finskspråkig. Barnen får kompisar i vår by vilket är viktigt för oss. På söndagarna går äldsta barnet  i vår församlings söndagsskola och vi ber, läser bibeln osv. hemma istället. Överlag är vår omgivning positiva till vår tro.

  • Popcornet
    Johan75 skrev 2016-05-17 20:47:19 följande:

    Men det var då själva fan vad människor blir störda så fort de har en möjlighet att vara anonym på nätet. Din åsikt vad gäller frågan i trådstarten går utmärkt att förmedla utan att uttrycka sig som ett arsle. Sen har väl inte ens TS nämt något om huruvida hen har barn eller inte, eller huruvida bibelskola är något hen funderar på att anmäla dessa till. 


    Här finns det dock en som satt sin fyraåring på det:

    www.familjeliv.se/forum/thread/76633965-hur-manga-fritidsaktiviteter-har-ditt-barn/
  • Anonym (Valfrihet)

    Ja, om jag var bibeltroende kristen så skulle jag göra det. Nu är jag dock inte det, så jag ser ingen anledning till att mitt barn skulle gå i bibelskola. Däremot har vi faktiskt läst barnens bibel eftersom jag anser att lite bildning aldrig skadar. Vi har även diskuterat existensialism (på hans nivå, han är åtta år). Vi har läst om slavar och negerkungar och diskuterat det. Jag vill bidra till att mitt barn lär sig tänka själv och inte bara följer med strömmen. Och för att återkomma till bibelskolan så har jag försökt lära mitt barn acceptans för diverse religioner och kulturella fenomen. Hans slutsats har blivit att han inte tror att Gud finns, men det finns det andra som gör och då finns Gud för dessa personer. Varken mer eller mindre. Hans farmor är troende (baptist) och han följer med henne till kyrkan också ibland. Ibland väljer han att avstå. Jag vill varken indoktrinera honom åt ena eller andra hållet, han måste få välja själv. Men om man inte har insikt kan man inte heller göra något val. Skulle han vilja gå i bibelskola skulle han få göra det, men jag skulle gärna vilja diskutera vad de har lärt sig och ge andra infallsvinklar.

Svar på tråden Bibelskola för förskolebarn?