• emliz

    Du som är kille ..

    Du som är kille, om du fick välja, vilket skulle du helst kalla dej om du var en tjänstearbetare.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som är kille ..
  • Dr Nail

    Tjänsteman? Är varken kvinna eller hen. Ska man kalla sig för saker man inte är, då är det väl lika rätt att säga att man är cirkusakrobat.

  • Dr Nail
    emliz skrev 2016-05-18 10:41:09 följande:

    Alla de stackars tjänstemännen som är kvinnor då?


    Jag skulle inte rent spontant kalla en tjänstekvinna för tjänsteman - det skulle kännas konstigt.
  • Anonym (Tjänstehjon)
    Dr Nail skrev 2016-05-18 10:41:26 följande:

    "Tjänstearbetare" funkar faktiskt utmärkt det med :)


    Nej faktiskt inte. Det får en motsägelsefull klang eftersom "arbetare" ger ett helt annat intryck.
  • Dr Nail
    Anonym (Tjänstehjon) skrev 2016-05-18 10:49:24 följande:

    Nej faktiskt inte. Det får en motsägelsefull klang eftersom "arbetare" ger ett helt annat intryck.


    Om man orkar överanalysera på det sättet...
  • Farfallos
    emliz skrev 2016-05-18 10:28:17 följande:
    Du som är kille, om du fick välja, vilket skulle du helst kalla dej om du var en tjänstearbetare.
    Tragiskt korkad fråga! Vi har kvar köns-suffix som inte betyder ett skit idag, utan som bara är en del av ordet. Att konstruera ett nytt ord för att korrigera könsgrejen är så urbota korkat så att man osökt kommer att tänka på Don Quijote. Om du verkligen vill göra någon avgörande nytta för kvinnor så ta tag i något vettigt istället. Titta bara på hur unga tjejer mår, eller hur kvinnor rent allmänt mår. Sjukskrivningstalen för statsanställda kvinnor är dubbelt så höga som för män, så vad ligger bakom det? 
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Anonym (Tjänstehjon)
    Dr Nail skrev 2016-05-18 11:00:06 följande:

    Om man orkar överanalysera på det sättet...


    Ja, och vi är många som både kan se helheter och detaljer på samma gång, därför är det så mycket lättare att göra om och göra rätt. För du bryr dig väl inte om detaljer så varför inte bara fixa?
  • Dr Nail
    Anonym (Tjänstehjon) skrev 2016-05-18 11:09:51 följande:

    Ja, och vi är många som både kan se helheter och detaljer på samma gång, därför är det så mycket lättare att göra om och göra rätt. För du bryr dig väl inte om detaljer så varför inte bara fixa?


    Om du absolut inte vill bli kallad någonting, då får du säga det till mig. Jag kan ju inte direkt gissa hur tänker kring sådana detaljer. Däremot var frågan vad jag personligen skulle välja att kalla mig/vilja bli kallad om jag jobbade med sånt. Och jag skulle garanterat inte bli kränkt av ordet "tjänstearbetare" :)
Svar på tråden Du som är kille ..