• gingerF

    Hur vet man om det är vattkoppor eller höstblåsor?

    Hej!

    I lördags fick min dotter på 15 månader feber, ca 39 grader, och var rätt hängig tills i måndags kväll och febern försvann. När det var dags att byta till nattblöja och pyamas upptäckte jag en del röda prickar på hennes rumpa och kort efter hade hon fått några runt munnen, tänkte att det nog bara är virusprickar och att jag får se hur det ser ut när hon vaknat på morgonen. Hon har sedan dess fått lite mer prickar utspridda på hela kroppen, inga på fotsulorna eller handflatorna dock. Tycker att några ser lite vätskefyllda ut och ett par ser ut att ha torkat ut. De ser liksom ut som mitt i mellan höstblåsor och vattkoppor och hon på sjukvårdsupplysningen kunde inte svara på vad det kan vara.

    Det går vattkoppor på förskolan så det talar ju för, men hon har inga i hårbotten heller och de verkar inte klia och de blir liksom inga stora vätskefyllda blåsor överallt så det talar ju emot. Hennes storebror hade höstblåsor innan hon kom men de satt bara i munnen på honom så jag vet inte hur de såg ut. Blir de också vätskefyllda?

    Hon mår bra annars.

    Har suttit och försökt kolla bilder men man blir ju inte klok på det här. Hennes storebror fick feber idag, får se om det dyker upp några prickar på honom också.

    Blir alla röda prickar stora vätskefyllda blåsor när man har vattkoppor? Har inte hört nåt om höstblåsor på förskolan, bara vattkoppor.. Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Hur vet man om det är vattkoppor eller höstblåsor?
  • Fia 28

    Tycker det låter som höstblåsor om det kommer runt munnen och dessutom inte kliar.

  • gingerF

    Hej!

    Jo, tycker nog också det känns mest som höstblåsor. Nu börjar det komma prickar på benen också. Hon verkar må bra iaf tack och lov. Leker och äter som vanligt :) Får se hur prickarna utvecklar sig. Och se om nåt händer på brorsan också, han har redan tröttnat på att jag lyfter på hans tröja och kollar efter prickar!

    Undrar var de kommer ifrån bara, inget som går på förskolan vad jag vet.

  • cosinus

    Vattkoppor kan ju se väldigt olika ut. De brukar ju börja på bålen och sen sprida sig.

    2 av mina 4 barn har varit full i prickar som varit rejält vätskefyllda. 1 har haft ganska många prickar men inte vätska i någon och 1 hade det så lindrigt att jag aldrig hade hittat prickarna om jag inte letat som en tok 2-3 veckor efter att storasyskonen haft. Han hade kanske 10 ljus-ljusröda pytteprickar fördelat på hela kroppen.

  • gingerF

    Ok, så det skulle kunna vara vattkoppor?

    Eftersom det går på deras förskola så känns det ju mest logiskt men de ser ju inte ut som jag fått för mig att de ska göra, stora vätskefyllda blåsor liksom. Nu är hon prickig på benen också. Får som sagt se vad som händer med min son också, än så länge är det bara feber.

    En del av de på hennes rumpa har fö torkat och det är som små skorpor på några..

  • Mika86

    Höstblåsor kommer bara i/runt munnen o på händer o fötter, kallas även hand/fot/munsyndrom eller nåt liknande, vi hade det i juli förrförra året

    Tror mer det är vattenkoppor isf

  • Flickan och kråkan

    Höstblåsor kan man få lite överallt. Mitt ena barn fick det överallt utom på händer och fötter. Men av höstblåsor får man inga skorpor. Därför tror jag på vattkoppor. Det behöver inte vara sådär skolexemplariskt. Min äldsta som fick vattkoppor först fick inte särskilt många utslag och vi var till och med på vc för att kolla upp det då det inte blev typiska vätskefyllda blåsor. De lyste med ficklampa men inte heller de kunde säga med säkerhet. När småsyskonen fick det - på det där alldeles väldigt uppenbara sättet - så visste vi.

  • gingerF

    Jo höstblåsor kan komma överallt som jag förstått det.

    Vet att vattkoppor kan se olika ut men det hade underlättat om de hade sett ut som på vårdguidens hemsida om man säger så :) Det här blir man inte klok på.

    Det är rätt svårt att kolla på hennes rumpa nu också, hon blir väldigt arg när vi försöker, kanske kliar det ändå.

    Inget på sonen vad jag sett än så länge iaf!

    Tack för alla svar! :)

  • NollÅtta
    Mika86 skrev 2016-05-18 20:46:09 följande:

    Höstblåsor kommer bara i/runt munnen o på händer o fötter, kallas även hand/fot/munsyndrom eller nåt liknande, vi hade det i juli förrförra året

    Tror mer det är vattenkoppor isf


    stämmer inte riktigt. När dottern hade det så började det på benen. Inga runt munnen eller på fötterna.

    TS: 6 mån senare gick det vattkoppor på dagis och då började det på bålen för båda våra barn. Sonen fick ganska lindrigt, började som röda prickar på överkroppen. Dottern fick sen jättemycket över hela kroppen. Vissa får bara några röda prickar fick vi veta fr läkaren, medans andra barn blir väldigt sjuka.
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden Hur vet man om det är vattkoppor eller höstblåsor?