• cykeln

    Hatar folk hyresrätter?

    Hej,

    Då bostäder är ett ganska vanligt diskussionsämne ville jag kolla lite här hur folk ställer sig i frågan.
    Jag själv bor i hyresrätt, inte av ekonomiska själv, utan det är helt enkelt ett val. Jag betalar en hyra som slukar upp 46% av min nettolön vilket jag själv tycker är ganska högt. Jag skulle kunna komma undan så mycket billigare om jag köpte mig en bostadsrätt t.ex. Köper jag en villa för att hamna på samma månadskostnad som jag har idag inkl. underhåll hade jag kunnat köpa mig något för cirka 1.5 miljon, en bostadsrätt för cirka 2.5 miljoner.
    Jag drömmer om att bo i villa, ett mindre hus på landet utan grannar och bara skog runtomkring mig. Jag tvekar inte heller på att jag kommer hamna där. Så jag har inget emot villa, jag bor inte i hyresrätt för att jag inte vill ta hand om ett hus.
    Jag bor i hyresrätt då jag tycker bostadsmarknaden är något riskfylld just nu. Konstant tillväxt existerar inte, det kommer att komma bakslag och det var längesedan bostadsmarknaden föll och det känns som att ett stillestånd eller en dipp inte ligger alltför långt bort.
    Jag vill inte heller som 25-åring sitta med miljonskulder, det känns helt enkelt inte bra.

    Jag vill inte läxa upp någon eller övertyga någon om vad som är bäst och inte, alla gör som dom vill men när jag uttrycker mina åsikter i denna fråga och förklarar varför jag bor i hyresrätt brukar det ofta komma en lätt dumförklaring kring att jag ger bort pengar till någon annan, att jag kunde tjänat så mycket pengar om jag hade köpt något från början osv.
    Om jag köper en bostad för 2 miljoner och lånar 1.7 miljoner, då äger jag ju knappast lägenheten även om jag står på pappret, det är ju banken. Att tjäna pengar på sin bostad förutsätter konstant uppgång vilket inte är säkert att det sker.
    Är det inte något annan som tycker såhär, är jag helt ensam om detta? För det verkar så när jag diskuterar detta på jobbet eller mina vänner.

  • Svar på tråden Hatar folk hyresrätter?
  • Aniiee

    Jag väljer hyresrätt varje dag över bostadsrätter. Faktsikt skulle jag helst ha en hyresrätt och en kolonilott eller ett litet lantställe. Det skulle vara idealiskt för mig.

    Nu bor jag ju inneboende i villa, med rejäl tomt som gåra att odla lite på, men det är inte min villa, och jag har inget ansvar för den, så det funkar. För hundarnas skulle är villa och tomt perfekt.


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Kjell2

    Om du planerar att bo länge spelar prisuppgång eller nedgång mindre roll, då är det månadskostnad du ska titta på.

    Själv gillar jag hyresrätt, inget kapitalbehov, snabbt att flytta, begränsad risk.

  • Carambolan

    Vi har en hyresrätt i stan och ett landställe 1,5 h utanför. Känns som en toppenkombo :) Våra månadskostnader för lägenheten är mycket, mycket lägre än om vi hade köpt en motsvarande bostadsrätt och vi behöver inte ha huvudvärk över räntor och renoveringsbehov. Visst är det lite surt att gå miste om kapitalökningen, men jag ser inte att vi kommer att flytta i nära tid, förutom att vi nog kommer att flytta ut till "landet" permanent när ungarna flyttar hemifrån.

  • gbgumman

    Alla väljer olika. Riskerna är olika för olika. Vi bygger hus. Bygget kommer gå på ca 7 miljoner. Låter säkert super riskfyllt. Men gör inte den bedömningen. Men vi kan
    1 stoppa in 4 miljoner
    2 har bra löner
    3 huset ligger i Stockholm och många (OBS säger inte alla )vill bo här. Naturen skärgården in på knuten och direktbussar till stan (25 bort) var 10-15 min.
    4 vi planerar att bo här tills vi dör.
    = inte jätte stor risk
    Skulle vi istället bara kunna stoppa in minimum, ha låga löner, huset skulle ligga i en kommun med dåliga förbindelser och där det är svårt att få jobb och bara tänker bo där till vi kan sälja med vinst
    = jätte riskfyllt

  • Kalataranta

    Jag har också valt hyresrätt. Motsvarande bostadsrätter kostar ca 3 miljoner och har avgifter på ca 5000 (=halva min hyra). Det är för mycket att låna till tycker jag.

    Jag ser det också som att jag köper mig fri från fastighets- och trädgårdsskötsel och oro från oförutsedda utgifter. Näst efter barn är ägande av bostad det som orsakar mest stress och par i hyreslägenhet håller ihop i högre utsträckning än de i villa - det har forskning kommit fram till.

    Jag har småbarn och vill lägga min tid på dem - inte på att klippa gräs eller jobba heltid för att kunna amortera.

  • Duckan

    Vi har en Hr och ett landställe. Vi skulle nog gärna flytta till en Br men att hitta en lgh som är lika stor som den vi har i samma område är väldigt kostsamt tyvärr.

    Inget fel på Hr alls, men jag gillar inte vår värds snåla renoveringar.

  • gbgumman
    Kalataranta skrev 2016-05-19 08:11:41 följande:

    Jag har också valt hyresrätt. Motsvarande bostadsrätter kostar ca 3 miljoner och har avgifter på ca 5000 (=halva min hyra). Det är för mycket att låna till tycker jag.

    Jag ser det också som att jag köper mig fri från fastighets- och trädgårdsskötsel och oro från oförutsedda utgifter. Näst efter barn är ägande av bostad det som orsakar mest stress och par i hyreslägenhet håller ihop i högre utsträckning än de i villa - det har forskning kommit fram till.

    Jag har småbarn och vill lägga min tid på dem - inte på att klippa gräs eller jobba heltid för att kunna amortera.


    Förstår att man inte vill hålla på med trädgård m.m. Under småbarnsåren. Vi valde också lägenhet. Hade nog gärna var HR då.( Idag är jag glad att vi inte gjorde det. Vi fick över 1,5 miljon över när vi sålt.) Vi fick barn relativt tidigt och vi är ännu under 40 år och barnen börjar bli rätt stora. Vi har mycket mer tid idag än för 10 år sedan då vi stod med blöjbarn och gravid.
  • cykeln

    Åh vad skönt att höra att det finns andra som tänker samma sak. Jag vet att jag gör ju precis som jag vill men när det känns som om man är den enda fisken som simmar mot strömmen så börjar man tveka på sin tanke och känsla...

    Som sagt så drömmer jag om att bo i hus men just nu trivs jag väldigt bra med den låga risken och de fria tyglarna det innebär att bo i hyresrätt.

    Tack för alla svar!

  • nattuv
    cykeln skrev 2016-05-25 22:16:02 följande:

    Jag vet att jag gör ju precis som jag vill men när det känns som om man är den enda fisken som simmar mot strömmen så börjar man tveka på sin tanke och känsla...


    Kom ihåg, en död fisk kan flyta med strömmen, men det behövs en levande fisk för att simma uppströms.
    W.C Fields
  • sextiotalist

    Ska jag bo i lägenhet så är det hyresrätt som gäller. Jag gillar inte bostadsrättskonceptet och även om det kan bli billigare boendekostnader så är det inte alls säkert att det blir det.
    Jag brukar roa mig med att titta på hemnet och där ser jag många bostadsrätter som har ungefär samma månadsavgift som hyresrätter. Sedan kan man kanske få ett netto när man flyttar, men inte alltid.

    Nu är jag ingen lägenhetsmänniska, utan trivs bäst i hus, med trädgård (som jag älskar att hålla på med).

    Så antingen hyresrätt om det ska vara lägenhet. Fanns det ägandelägenheter (alltså inte bostadsrätter), så hade det kunnat vara ett tänkbart alternativ.

Svar på tråden Hatar folk hyresrätter?