• millemillas

    Gå ner i vikt. Tacksam för svar av många snarast!

    Hej, Familjeliv. 
    Jag har nu bestämt mig för att ta tag i detta med min vikt. Jag har ett BMI på 22, vilket skattas som normalvikt, men trots detta är jag inte nöjd då jag vill ha ett BMI på 18. Att ha ett BMI på 18 och vara lite underviktig är verkligen inte farligt, jag själv har pratat med läkare angående vikt och det är inte förrän BMI:et närmar sig 16 som man ska börja oroa sig. Man kan vara underviktig och må prima, så jag vill inte ha några svar där det står att det jag vill är farligt för det är det verkligen inte. Glad

    Jag har 12 kg att gå ner, och 8 utav dessa kilogram har jag som mål att ha gått ner till den 16:e Juli. Min plan är att träna mycket kondition och även lite styrketräning, samt kalorier in-kalorier ut. Jag är väldigt dålig på detta med att räkna kalorier, men jag håller mig mätt på relativt lite mat och vet när det räcker.
    Min plan för detta är:

    Frukost: 2 dl naturell kvarg, 1 dl osötad musli, strö över lite gojibär, två stora glas vatten.
    Lunch: 1st ägg med lite spenat, smoothie på 1 dl fryst mango och en halv banan, ett stort glas vatten.
    Middag: 2st havreknäckebröd, en halva av en halv avokado, en skivad tomat, två stora glas vatten. 

    Jag kommer att promenera 20 minuter innan varje lunchmåltid, samt 2 timmar efter lunchtiden kommer jag antingen att träna 40 minuter intervaller på spinningcykel, eller 40 minuter styrketräning med enbart min egen kroppsvikt och lättare vikter (såsom 2 kg). 

    Jag vill enbart ha svar från människor med tips och råd, inte med åsikter om min viktnedgång och mitt mål. Oerhört tacksam för svar! Glad

  • Svar på tråden Gå ner i vikt. Tacksam för svar av många snarast!
  • AnniAy

    Ladda ner lifesum där kan du se hur många kalorier du äter samt förbränner. Träna styrka istället för kondition, när du går ner i vikt så förlorat du muskler också vilket innebär att du kommer förbränna mindre. Muskler förbränner fett. Ät proteiner och grönsaker. Sallad, gurka och tomat är bara vatten så välj annat istället :)

  • Lady Di

    För de första sluta räkna BMI de är ett skitsystem som borde slopats för länge sen.

    Sen måste du äta mellan de stora målen med. Du bör äta minst 6ggr/dag. O så menar jag inget stort mellanmål utan en handfull mandlar eller bär (alla sorters bär saknar helt kalorier) plus en grov knäckemacka med skinka på.

    Jag tycker över lag att du äter alldeles för lite till dina måltider. Du bör öka allt protein, släng in ett ägg till frukosten med o minst 150-200g protein till lunch o kvällsmat/middag. De är viktigt att inte glömma kolhydraterna för tro de eller ej med de behövs läs dock på om vilka som är långsamma o snabba.
    O glöm inte vätska! Dra ner på socker o vetemjöl.
    Va de gäller din motionsplan räcker den gott o väl.

  • millemillas

    Lady Di, jag håller med dig till 100% gällande detta med BMI. Någon med ett överviktigt BMI enligt systemet, kan vara både hälsosam och nöjd med sin kropp medan någon med ett normalt BMI kan vara hur ohälsosam som helst.

    Jag har ändrat lite på min "dagliga kostplan" och tänkte kolla med er om ni tycker att det låter okej!

    Börjar dagen med 2 dl naturell kvarg, 1 dl osötad müsli, gojibär. En näve naturella cashewnötter som mellanmål ungefär 4 timmar efter frukosten. Till lunch, en näve spenat & ruccola, 1 dl bönpasta, 100 gram kyckling, fetaost & citronsaft med en hallonsmoothie, 1 dl hallon och 1 dl naturell kvarg. Till middag, 2 havreknäckebröd, en halv avokado och två körsbärstomater.

    Samt samma motionsplan.

  • ArminAgovic

    Jag har en coach vid namn Hussein Algazaz som e näringskonsult på friskvårdskonsulterna och varje månad väljer han ut 20st som förtjänar det - en 3 månaders gratis kostupplägg och coachning, sök dit så kan jag lägga ett gott ord om dig. Mail : Hussein.Algazaz@hotmail.com :)

  • asdfghjkl

    Nu vet jag inte hur liten eller stor du är, men för min egen del hade jag svultit ihjäl på den där maten... Men om det räcker för dig är det väl bra antar jag. Har dock lite åsikter om innehållet :P För det första: äter du samma sak varje dag? Blir inte det himla tråkigt? 

    Jag tycker du gjorde bra ändringar i ditt senaste inlägg. Frukosten låter mycket bra faktiskt och även lunchen. Men om jag var du skulle jag se till att äta lite mer till middag i alla fall. Åtminstone adera lite protein, kanske i form av skinka på knäckebröden, ägg, kvarg, eller annat. Men det är så klart ditt eget val :)

    Vad gäller motionen skulle jag verkligen rekommendera att fokusera lite mer på styrketräning! Så klart ska man träna det man själv tycker är roligt. Men många tror att konditionsträning är nyckeln till viktnedgång. Och ja, du bränner kanske mer under ett konditionspass. Men om du styrketränar kommer du att bränna mer under hela dagen! Ju mer muskler du har, desto mer förbränner du i vila. 

  • asdfghjkl

    Nu vet jag inte hur liten eller stor du är, men för min egen del hade jag svultit ihjäl på den där maten... Men om det räcker för dig är det väl bra antar jag. Har dock lite åsikter om innehållet :P För det första: äter du samma sak varje dag? Blir inte det himla tråkigt? 

    Jag tycker du gjorde bra ändringar i ditt senaste inlägg. Frukosten låter mycket bra faktiskt och även lunchen. Men om jag var du skulle jag se till att äta lite mer till middag i alla fall. Åtminstone adera lite protein, kanske i form av skinka på knäckebröden, ägg, kvarg, eller annat. Men det är så klart ditt eget val :)

    Vad gäller motionen skulle jag verkligen rekommendera att fokusera lite mer på styrketräning! Så klart ska man träna det man själv tycker är roligt. Men många tror att konditionsträning är nyckeln till viktnedgång. Och ja, du bränner kanske mer under ett konditionspass. Men om du styrketränar kommer du att bränna mer under hela dagen! Ju mer muskler du har, desto mer förbränner du i vila. 

Svar på tråden Gå ner i vikt. Tacksam för svar av många snarast!