• Anonym (!!)

    Dödsstraff - Ja eller nej?

    Tycker ni att dödsstraff är moraliskt rätt/fel?
    Beror det på situation/brott eller är det alltid okej/alltid fel?
    Vad är era argument?

    Tänk gärna på hela världen och inte endast Sverige när ni svarar, kan dödsstraff i t.ex Mellanöstern vara okej på terrorister som annars rymmer och dödar poliser/civila ifall man endast fängslar dem? 
    Eller är det moraliskt fel oavsett situation, land och brott?

    För att tydliggöra anledningen till frågan: Dessa frågor har jag själv kommit på (dvs inte kopierat frågorna från en uppgift), eftersom att jag i en skoluppgift ska skriva ner MINA åsikter om dödsstraff. Eftersom jag inte har en tydlig åsikt (eller snarare, inte vågar uttrycka mig fritt) så vill jag gärna läsa er syn för att därefter förmodligen bilda en egen uppfattning.
    Jag tänker alltså inte kopiera era svar eller liknande. 

  • Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?
  • Anonym (anti)
    Anonym (!!) skrev 2016-05-20 11:27:35 följande:
    Tycker ni att dödsstraff är moraliskt rätt/fel?
    Beror det på situation/brott eller är det alltid okej/alltid fel?
    Vad är era argument?

    Tänk gärna på hela världen och inte endast Sverige när ni svarar, kan dödsstraff i t.ex Mellanöstern vara okej på terrorister som annars rymmer och dödar poliser/civila ifall man endast fängslar dem? 
    Eller är det moraliskt fel oavsett situation, land och brott?

    För att tydliggöra anledningen till frågan: Dessa frågor har jag själv kommit på (dvs inte kopierat frågorna från en uppgift), eftersom att jag i en skoluppgift ska skriva ner MINA åsikter om dödsstraff. Eftersom jag inte har en tydlig åsikt (eller snarare, inte vågar uttrycka mig fritt) så vill jag gärna läsa er syn för att därefter förmodligen bilda en egen uppfattning.
    Jag tänker alltså inte kopiera era svar eller liknande. 
    Dödsstraff är mord. Sen spelar det ingen roll hur man försöker sockra det. Det är mord.

    Om man ska ta USA som exempel, där man har flera stater som praktiserar dödsstraff och motiverar det med att det ska ha en avskräckande effekt, finns det statistisk som visar att brotten som begås i de staterna är grövre och våldsammare samt att det begås fler mord än i stater som inte praktiserar dödsstraff.


  • sportpappa
    Största problemet med dödsstraff är att det inte går att ändra sig efteråt och betala ett skadestånd som plåster på såren som man kan göra om man fängslar någon på lång tid.

    Jag är för dödsstraff, men endast för brott som ger livstid och om man kan garantera att det är rätt person som blir straffad.
  • Anonym (visst)
    sportpappa skrev 2016-05-20 11:43:06 följande:

    Största problemet med dödsstraff är att det inte går att ändra sig efteråt och betala ett skadestånd som plåster på såren som man kan göra om man fängslar någon på lång tid.

    Jag är för dödsstraff, men endast för brott som ger livstid och om man kan garantera att det är rätt person som blir straffad.


    Precis! Är man inte riktigt säker på att man har rätt person ger vi fängelse.. . är man riktigt osäker blir det bara böter.. . Hur tänkte du där?

    Säker måste man alltid vara, ändå blir det fel ibland.
  • Anonym (Stina)

    Att döda någon är bland det värsta och ,est avskyvärda en människa kan göra. Varför ska staten begå en sådan handling mot sina medborgare? För dödsstraff innebär att staten mördar en människa. Sedan är det i många fall så att man kan inte vara 100% säker på att brottet begåtts som domstolen dömer, finns många fall där folk blivit oskyldigt dömda. En väldigt liten andel är jag säker på, men bara risken att avrätta någon som faktiskt är oskyldig!

  • Anonym (Oo)

    Jag tycker att det alltid är fel att döda en annan människa om man inte måste, tex nödvärn. Att använda det i avskräckande syfte är bara korkat då det bara leder till ökat våld då man inte har nåt att förlora. Det är även olämpligt som straff då det inte finns ett enda land o världen som har ett vattentätt rättssystem. Det finns oskyldigt dömda i ALLA länder och att ge dödsstraff till en men inte en annan som begått samma brott, bara för att man är mer "säker" i det ena fallet, har inget med rättvisa att göra.

  • Anonym (För fred)

    Jag är emot. 
    Oavsett vem du är, vad du har gjort. Så är dödstraff mord. Och vilken människa ska sätta gränsen för när en människa ska få dödsstraff? Sedan är det många som har blivit dömda till dödstraff och varit oskyldiga. I en del länder används dödstraff mot tex kvinnor vid otrohet. Där har vi en gräns. Medans vi i Sverige inte skulle satt gränsen där, men någon annanstans. 


    Jag vill istället att vi går framåt. Om en människa blir terrorist, eller begår våldsbrott så har samhället felat. I krig föds terrorister. Inget barn föds ond. Och jag tror att vi kan få nästan alla människor att vända. Dom människor som är farliga och inte fungerar ute i samhället, kan vi såklart inte bara släppa ut. Utan dom behöver rehabilitering och sitta instänga, kanske för livstid om de är så att dom inte kommer bli fungerande, goda medborgare. För alla kan inte bli det.


    Om man lever i en demokrati kan vi inte ha dödsstraff. Och jag slipper gärna att vi går tillbaka några hundra år, där det i Sverige brändes kvinnor och man högg huvudet av folk inför folksamlingar på öppen gata. 


    Alla snackar om att de vill ha fred. Men då måste vi sluta döda, alla. Djur som människor. Onda som goda och visa oss bättre.

  • Pentra

    Dödsstraff är mord! Jag är fullständigt emot dödsstraff! Där dödsstraff i lag är tillåtet har man inte tänkt hela vägen ut..., långt ifrån... ... /Pentra

  • Långbenopluto

    Se en film som heter Mitt liv som David Gale.

    En av dom bästa filmer som jag nånsin sett.

    Det kommer ge dig bra perspektiv på dödsstraff.

  • Mrs Moneybags

    Jag säger Nej. Risken att fel person blir dömd plus att det är omoraliskt att ta andra människors liv. Man sänker sig till samma nivå som brottslingen.

  • Anonym (Skjut gräv tig)

    För. Överbefolkning och fullt av idioter.

Svar på tråden Dödsstraff - Ja eller nej?