• Anonym (Kaffedraken)

    Graviditetsfunderingar BF oktober 2016

    Hej alla glada gravida! Hoppas iallafall att alla får må lika bra som jag gjort hittills. Går in i vecka 21 idag och har varken spytt, mått illa, haft ont eller varit grinig. Bara trött! Jag funderar lite nu om det mesta. Var med och diskutera!

    Varit på rutinultraljud och sett vår lilla pojke som kommer tidigt i oktober. Någon mer som ska ha den månaden? Känner ni rörelser i magen ännu? Jag har börjat känna som små "fisk-sprattel" varje kväll. Mornarna är ingenting men kvällarna är det fullt ös på sprattel. MYS!!

    Angående prylar till bebisarna, ni som ska ha i oktober eller i höst. Hur långt har ni kommit med saker för bebisen? Än har vi köpt en vagn och spjälsäng begagnat. Det kändes rimligt att ta dessa saker begagnat. I sommar åker vi till ullared och shoppar loss resten. Tror man sparar en hel del problem har på det men det lockar att köpa nya saker redan nu!!

    Hur mår ni som är runt vecka 20 nu? Symptom? Foglossning? Vad jobbar ni med och ska ni trappa ner på jobb och ta graviditetspenning innan bf?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-21 08:26
    Angående shoppa i ullared som jag skrev. Så ska det stå att man sparar en hel del PENGAR på det.i problem hehe.

  • Svar på tråden Graviditetsfunderingar BF oktober 2016
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi ska också ha i oktober, bf 22e. Vi har inte köpt något än :) har bara funderat på var barnets säng kan stå och så. Men jag tänker att det är långt till oktober och det finns massor med tid ;)
    Jag har mått enligt regelboken lite, illamående och trött v.6-13 och nu bara tröttare. Är i v 19. Vi har ultraljud sista maj så det ska bli spännande att se personen igen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad roligt grattis!! Ja visst är det gott om tid kvar! Håller faktiskt på och mäter denna morgon vart sängen kan stå. Ska nog klämma in den bredvid min sida av sängen men trångt blir det. Eget rum får bebisen inte förrän han blir lite större omkring ett år. Vill sova nära första tiden. Och skötbord ska man ju klämma in också.. kanske vore skönast att ha det i samma rum som spjälsängen.. jösses så trångt sovrummet vårt ska bli insåg jag precis haha

    Så mkt förväntningar man har ! Hoppas ert ultraljud blir roligt. Mysigaste stunden ju

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har bf 5 oktober.

    Har mått illa första 10 veckorna nu bara svanskotan som gör ont samt trötthet. Konstant. Jobbar som lärare med mindre barn så en massa spring, bråk och tjafs med eleverna. Vet inte hur länge man orkar jobba men kämpar på.

    Vad gäller saker så köper vi inget förran slutet men tittar gör jag hela tiden.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ab86 skrev 2016-05-21 15:23:43 följande:

    Jag har bf 5 oktober.

    Har mått illa första 10 veckorna nu bara svanskotan som gör ont samt trötthet. Konstant. Jobbar som lärare med mindre barn så en massa spring, bråk och tjafs med eleverna. Vet inte hur länge man orkar jobba men kämpar på.

    Vad gäller saker så köper vi inget förran slutet men tittar gör jag hela tiden.


    OJ då är vi beräknade nästan samtidigt! Kul! Grattis :) oj låter kanske som du skulle behöva gå hem lite innan bf ändå då med tanke på jobbet. Jag städar så jag ska nog gå hem 1-2 månader innan bf :) för kroppens skull.. det sliter mycket.

    Vad smart att vänta med inköp. Det är ju långt kvar ibland kan jag tycka att jag själv är lite väl ivrig
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Jag är i vecka 21 och är beräknad 3e oktober :) Jag har väl mått ganska bra om jag jämför med andra... dock väldigt känslig (men är känslig som person i vanliga fall) plus att jag har fått foglossning. I och med att jag jobbar med tunga lyft så har jag blivit sjukskriven på 50%. Men mår inte illa allergier så vilket är skönt!

    Vi var på rul första veckan i maj och fick reda på att vi också väntar en liten pojke! Jag började känna "fisksprattel"/fladder redan i vecka 14 någon enstaka gång (är förstföderska) men från och med vecka 18 så har jag känt varje dag. Nu sparkar han heela tiden och man ser även utanpå magen. Så mysigt! (Har livmoderkakan i bakvägg.)

    Vi har köpt några bodys och ett gosedjur innan vi visste könet men samma dag vi gjorde rul så åkte vi in till stan och shoppade loss! Fick även hem en säng till bebis idag som vi hade beställt så nu står den uppmuntrad i vårat sovrum! :) Längtar så tills han är här!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har bf 2 oktober. Jag har en läkartid om 2 veckor för barnmorskan tycker jag ska sjukskrivas för mina jobbiga sammandragningar. Vi har redan köpt barnvagnen. Och jag har köpt 2 bärsjalar redan. Sedan har jag sådan tur att några nära vänner har bebis nu, så jag har fått massa kläder upp till strl 80, babygym, amningskudde och bröstpump och spjälsäng. Så vi behöver bara skaffa babyskydd och en skötbädd, sängkläder och förbruknings artiklarna så klart. :) Är så bortskämd!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Oj, vad många som handlat saker. Jag är i vecka 20, beräknad till 15 oktober. Jag har köpt en fleecebody för att den var söt och slutsåld nästan överallt. och ett litet gosedjur som vi köpte jättetidigt som någon typ av retailterapi för att se om vi kunde fatta att det var på riktigt. (Det hjälpte inte.)

    Barnvagn får vi väl beställa i augusti om allt är väl, säng är nog lagervara mer eller mindre överallt. Jag är otroligt ostressad fortfarande inser jag. :P

    Här sparkar det hejvilt där inne. Var på RUL idag och benen gick som om det delades ut karatesparkar. Inte konstigt att det är obehagligt ibland!

    Ryggen är lite småknäckt, men det är det enda symptomet jag haft *ta i trä* så det är inga större problem. Arbetar bara augusti ut, så jag hinner vila ryggen förhoppningsvis. :)


  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Jag vill dela med mig avvärldens bästa tips (tipsen jag aldrig fick) hur ni sparar några tusen och hur man investerar några tusen väl! Man har en tendens att köpa på sig mycket skit första gången :)

    Hoppa skötbord, det är överskattat. Går lika bra att lägga plastad frotté på sängen eller en uppblåsbar dyna på ett bord, eller i soffan och sedan har man blöjorna, kläderna och krämerna i en vanlig byrå som man faktiskt kan ha nytta av länge.

    Spjälsängen behöver man först när barnet kan ställa sig eg, innan dess är den sängen så jäkla stor för en liten människa. Man kan iosf lägga i ett babynäst, som man ju även kan flytta runt. Men mitt tips här är babykorg! De är fina och lagom storlek för nyfödd och spädbarnstiden ut och har de hjul kan man rulla med sig sängen i hemmet. Och den får plats överallt! Spläjsängar får ofta inte plats bredvid ens egen säng (i standard sovrum) och ser pluttig ut i ett eget rum.

    Ullared har mycket bra grejer till bebis, till bra pris, men det visste ni ju.

    Det jag absolut tycker man ska lägga pengarna på är en vagn, en lätt vagn med snurrbara hjul fram, det underlättar så mycket! Och en riktigt bra bilstol/babyskydd.

    Jag älskar att shoppa till barnen och till bebisen i magen! Har köpt babykorg och kläder, neutrala kläder för jag vet inte vilken sort det är.


    September
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej, väntar första barnet som är beräknat till 18 oktober.

    Har köpt en korgvagga och en spjälsäng än så länge till bebisen. Detta begagnat. Har inte velat köpa något innan ultraljudet.

    Var på mitt ultraljud igår och det var ingen trevlig upplevelse då jag och min man blev behandlade som att vi skulle sälja vårt barn för att han ville filma bebisen lite. Hon var otrevlig och det kändes som att hon bara gjorde en halvhjärtat undersökning. Var helt förstörd efteråt och grät mer eller mindre hela eftermiddagen.

    Vi fick tid för ett nytt ultraljud nästa vecka, detta för att hon inte kunde se hjärtats blodflöde för att bebisen låg med ryggen min mage. Det ger oss även möjlighet att då kolla vilket kön bebisen har eftersom bm la 5 sekunder på att kolla innan hon gav upp. Fick heller inte med mig någon bild för att hon va sur och sa att vi kunde ta det nästa gång.

    Hoppas på en bättre upplevelse nästa vecka

  • Anonym (Kaffedraken)
    Eili skrev 2016-05-27 10:20:36 följande:

    Var på mitt ultraljud igår och det var ingen trevlig upplevelse då jag och min man blev behandlade som att vi skulle sälja vårt barn för att han ville filma bebisen lite. Hon var otrevlig och det kändes som att hon bara gjorde en halvhjärtat undersökning. Var helt förstörd efteråt och grät mer eller mindre hela eftermiddagen.

    Vi fick tid för ett nytt ultraljud nästa vecka, detta för att hon inte kunde se hjärtats blodflöde för att bebisen låg med ryggen min mage. Det ger oss även möjlighet att då kolla vilket kön bebisen har eftersom bm la 5 sekunder på att kolla innan hon gav upp. Fick heller inte med mig någon bild för att hon va sur och sa att vi kunde ta det nästa gång.

    Hoppas på en bättre upplevelse nästa vecka


    Vilken apa! Kan ni inte be om en annan bm för nästa besök. Om inte så snoppa av kärringen nästa vecka! Min syster var med om en liknande sak inom sjukvården och sa till sjuksköterskan att "hon kanske borde fundera på ett karriärsbyte om det var det som gjorde henne så jävla bitter", hon upplyste även henne om vikten av kundvänlighet!
    September
Svar på tråden Graviditetsfunderingar BF oktober 2016