• jorgenxtra

    Om man köper en villa, går adressen att hålla hemlig för privatpersoner?

    Så att den inte dyker upp på nätet (merinfo mfl.) och sedan kan personer fråga lantmäteriet om adressen?

    Går det att skriva ett enkelt falskt namn på lagfarten (så att säljaren inte säljer vidare villan på grund av att den fortfarande står kvar på lagfarten) eller måste det vara en fullt fungerande identitet på lagfarten?

    Vill gärna få lite hjälp, då det inte går att hitta info om detta.

  • Svar på tråden Om man köper en villa, går adressen att hålla hemlig för privatpersoner?
  • Alexi

    Det är väl ganska självklart att du inte kan skriva falska namn... Vilken typ av info menar du skulle stå om det.

  • jorgenxtra
    Alexi skrev 2016-05-21 13:22:40 följande:

    Det är väl ganska självklart att du inte kan skriva falska namn... Vilken typ av info menar du skulle stå om det.


    På vilket sätt är det självklart?
  • Kjell2
    jorgenxtra skrev 2016-05-21 13:14:37 följande:

    Så att den inte dyker upp på nätet (merinfo mfl.) och sedan kan personer fråga lantmäteriet om adressen?

    Går det att skriva ett enkelt falskt namn på lagfarten (så att säljaren inte säljer vidare villan på grund av att den fortfarande står kvar på lagfarten) eller måste det vara en fullt fungerande identitet på lagfarten?

    Vill gärna få lite hjälp, då det inte går att hitta info om detta.


    Nej, du kan inte ha falskt namn på lagfarten.
  • Kjell2

    Vad som möjligen skulle gå att göra är att låta ett aktiebolag äga fastigheten och sen sätt någon man litar på i styrelsen. Finns en del nackdelar med den metoden.

  • zZzZz

    Räcker med att söka på adressen på nätet så får man upp info lite överallt om vem som bor där, ratsit mfl.

    och går såklart inte att registrera en falsk person på villan, den som registreras är ägaren av huset..

  • jorgenxtra
    Kjell2 skrev 2016-05-21 13:55:38 följande:
    Nej, du kan inte ha falskt namn på lagfarten.
    Det klart det går, men det är väl en fråga om resurser. Jag har inte råd att köpa en 100 000-200 000 kr identitet. Så jag vill ha en budget lösning.

    Sedan undrar jag nu också varför reglerna inte gäller bruna människor, som för övrigt aldrig har problem med långdragna Guinness rekord boks trakasserier.

  • jorgenxtra
    Kjell2 skrev 2016-05-21 14:29:19 följande:

    Vad som möjligen skulle gå att göra är att låta ett aktiebolag äga fastigheten och sen sätt någon man litar på i styrelsen. Finns en del nackdelar med den metoden.


    Det vore ju lite som att hyra av en privatperson (utan bolag), vilket är värre än att hyra av Stockholms elitfolket, då man åtminstone har uppsägningsskydd 3 månader.

    Tyvärr känner jag ingen i en styrelse för ett bolag heller.
  • Kjell2
    jorgenxtra skrev 2016-05-24 13:01:28 följande:
    Det vore ju lite som att hyra av en privatperson (utan bolag), vilket är värre än att hyra av Stockholms elitfolket, då man åtminstone har uppsägningsskydd 3 månader.

    Tyvärr känner jag ingen i en styrelse för ett bolag heller.
    Du startar ett eget AB,som du äger till 100%, som du låter äga fastigheten. Sen har du någon du känner som du låter sitta i styrelsen. Då du äger bolaget blir det du som bestämmer.

    Vill du verkligen skydda din identitet bildar du sedan ett bolag utomlands, där bolagssekretessn är hög, som du låter äga ditt svenska fastighetsbolag


  • jorgenxtra
    Kjell2 skrev 2016-05-24 13:11:45 följande:
    Du startar ett eget AB,som du äger till 100%, som du låter äga fastigheten. Sen har du någon du känner som du låter sitta i styrelsen. Då du äger bolaget blir det du som bestämmer.

    Vill du verkligen skydda din identitet bildar du sedan ett bolag utomlands, där bolagssekretessn är hög, som du låter äga ditt svenska fastighetsbolag
    Att starta ett bolag i Sverige är ju meningslöst eftersom det då står på merinfo förstasidan för min id  bolagsengagemang, och sedan står företaget på en ny flik, sedan står väl vilka fastigheter bolaget innehar.

    Jag tror det görs sökningar på mitt personnummer ca 1 gång per månad, för att kolla eventuella förändringar.

    Men att registrera ett bolag utomlands direkt, är det möjligt? Kostar det mycket? Behöver jag resa eller kan jag sköta det över internet/telefon?
  • jorgenxtra
    Överste Senap skrev 2016-05-24 13:17:01 följande:

    Vad är grundproblemet? Skulle underlätta att förstå det.


    Grundproblemet? I 2 delar.

    Att man i Sverige inte har ett bra integritetsskydd eller att man inte kan få byta personnummer bara EN JÄVLA GÅNG I LIVET. Det skulle ha besparat mig mycket lidande.

    Sedan är del 2 att det inte finns djurskyddslagar, som gör att djur kan användas som verktyg istället för levande varelser och inhandlas av psyksjuka personer hur som helst. Annars skulle jag kunna skita i det här identitetskitet och gå och lägga mig i ett tält i skogen eller åka raka vägen till ett annat land och lägga mig i ett tält i skogen eller till och med leva ett normalt liv i det landet.
  • Amiralen82

    Jag vet inte vad du menar med uttrycket "bruna människor" men reglerna är inte annorlunda för att man saknar svenskt personnummer. Har man inget svenskt personnummer (och inte heller ska ha ett) så blir man tilldelad ett identifikationsnummer (ett sk. GD-nummer) av Skatteverket. Med ägandet av en fastighet följer ju vissa förpliktelser, tex fastighetsskatt/avgift, så precis som du redan fått till svar så går det inte att fejka personuppgifter vid köpet. Då godkänner inte Lantmäteriet lagfarten..

  • nannyfred
    dumbe skrev 2018-06-09 14:17:54 följande:
    På vilket sätt har TS "klantat sig" din dumma jävel? Snarare låter det som något som bortskämda idioter som dig skulle kunna hitta på så fort dom inte får som dom vill. Ta "Arboga kvinnan" som exempel, hur mycket kunde det krävas för att bli jagad av det fanskapet innan det blev inlåst? Blåsta, bortskämda, alla lever som mig idiot.
    Håller helt med om att det inte behöver vara hens fel, men ditt språkbruk är lite väl magstark även om det kanske är sant.
  • nannyfred

    Det är tråkigt för mig att höra att du har en så dålig situation jorgenextra. Jordens mänskliga lidande borde vara mer jämt fördelat skulle man önska. Kram.

Svar på tråden Om man köper en villa, går adressen att hålla hemlig för privatpersoner?