• Äldre 21 May 19:19
    6309 visningar
    5 svar
    5
    6309

    Bålsta Frösundavik

    Jag och mannen, samt våra tre barn, planerar att flytta till Bålsta Frösundavik.

    Det är inte inflytt förrän 2017 men vill gärna höra mig för om hur det är att bo i Bålsta! Vi bor i Solna idag men här har priserna på hus blivit alltför höga så därför söker vi oss längre från stan.

    Barnens åldrar är 2, snart 8 och 10år. Undrar mest vilka skolor som är att rekommendera.

    Helst årskurs F-9. Samt gärna tips på bra förskola.

    Solna har inte varit en kommun som har haft bra skolpeng men det börjar bli något bättre.

    Det är svårt att flytta på barnen från trygghet och kompisar så man vill ju så gärna de ska trivas och snabbt få nya vänner i området. Samt vill vi förstås att skolan är bra. Kikat lite på Västerängskolan men såg att deras slutresultat sjunkit rejält 2015 i års 9( tittat på skolverkets " välja skola") Någon som vet varför eller nåt om just den skolan?

    För övrigt verkar det lugnt och fint i Bålsta. Hoppas att vi vänjer oss vid det lugnare tempot:)

    och att pendla till jobben mot stan.

    Centrumet är relativt litet. Ska de bygga ut det framöver tro eller är det bara runt kring?

    Finns bra föreningsliv för barnen?

    Många frågor jag vet, hoppas innerligt att någon har tid att svara????

    Ps Någon fler här som har/ska flytta till just Frösundavik?

  • Svar på tråden Bålsta Frösundavik
  • Äldre 26 May 19:22
    #1

    Puffar.. Någon som kan säga nån fördel eller nackdel med att bo i Bålsta som barnfamilj?

    Tacksam för lite feeddback????

  • Äldre 26 Jun 08:15
    #2

    Hej

    Bor i Bålsta sedan 22 år och trivs jättebra. Vi flyttade hit från Västerort då huspriserna var lägre här. Vi har tre barn som alla har gått (en går där nu) i Västerängsskolan och vi har alltid varit nöjda. Engagerade lärare och fin stämning. Förskolor vet jag inte så mycket om längre men jag har hört att många är nöjda med Ellensborg. Föreningar råder det ingen brist på i Bålsta. Det finns det mesta. Väldigt många barn och ungdomar, inklusive mina, håller på med någon sport. Ishockey och fotboll är populärt och även gymnastik och scouter. Jag tycker att centrumet är lagom och där finns det mesta. Jobbar iofs i Västerort så jag kan ju lätt handla det som inte finns på väg hem från jobbet. Handlar ofta mat på Willys i Bro på väg hem. Om ni ska pendla till stan funkar det bra. De håller på att bygga och utöka spåren för pendeln vilket är lite bökigt just nu med ersättningsbussar över sommaren men det funkar det med. Pendlarparkering finns vid stationen. Sl-kort med Bålstatillägg kostar 1060 kr /mån och då får man åka lokalbussarna (UL) inom Bålsta tätort. Jag tycket det är lugnt och skönt i Bålsta. Klart att det finns kriminella element här också men det kommer man inte undan någonstans. Det finns många smultronställen runt Bålsta som man kan göra utflykter till , Hjälstaviken (fågelsjö), Skokloster, Wenngarns slott, Kvarnkojan (pulkabacke och grillplats), Lilla Ekilla och massor med gångvägar för promenader och cykelturer. Badplatser i Kalmarsand och Ekilla mm.

    Välkomna till Bålsta:)

  • Äldre 19 Jul 16:25
    #3

    Tack så hemskt mycket för all information och bra tips som du skrev om Bålsta!

    Nu har jag mycket mer att gå på så det känns bra. Det verkar vara så trivsamt dom du beskriver så jag tror det blir toppen!

  • Äldre 6 Apr 22:07
    #4

    Bumpar lite igen. Jag och min fru har köpt ett hus i Frösundavik. Ni som redan bor där - hur fungerar det? Bra skit?

  • Äldre 16 May 17:14
    #5

    Hej!

    Jag, sambon, våran 3 åring och en kommande ????kommer också att flytta till frösundavik i Bålsta i höst. Jag hänger på som åhörare i tråden! Hoppas nån mer skriver lite smaskig info!

    Hur ska ni bo? Blir det villa eller bostadsrätt?

Svar på tråden Bålsta Frösundavik