• Anonym (Herpes)

    Herpes i underlivet. Vad kan jag göra själv? Ute på vishan

    Jag har nu konstaterat att jag har herpes i underlivet. Mitt första utbrott borde ha varit 2013. Fick då blåsor i hela underlivet, rumpan etc. Fick er jätte förkylning och utbrottet kom när jag rakade mig. Tror jag hade en blåsa i varje hårsäck då. Ont i ljumskarna. Feber. Hade då varit tillsammans med min pojkvän i 2 år, så det borde ha legat resistent.

    Har sedan dess haft en gång om året typ. En blåsa precis på klitoris. Den har irriterat lite men inte speciellt mycket och ingen påverkan på allmäntillståndet.

    Var hos BM för att kolla upp illaluktande flytningar och fick då antibiotika mot bakteriell vaginos och då tog helvetet början.

    Fick världens jätte förkylning. Ont i halsen. Feber. Och kliade som fan i underlivet. Trodde det var svamp som jag haft förr och behandlade för detta. Symptomen gick över men sen kom den lilla blåsan på klitoris. Och nu har det spritt sig. Till hela vänster sida av underlivet. Hela inre blygdläppen har blåsor, blåsor på klitoris. Jag kan knappt gå för blygdläppen är så uppsvullen att den hänger utanför så det skäver på blåsorna. Vad kan jag göra!? Hur länge tar det innan dem försvinner? Den på klitoris är borta. Är ute i mammas stuga många mil från närmsta Apotek och kommer inte hem fören på måndag. Vill inte berätta för familjen om min åkomma då det ser det som horaktigt och äckligt. Har haft täckt dem med papper vilket underlättar men resulterat i att det torkat fast i blåsorna så jag fått badda lös det.

    Ska dessutom arbeta på min morbrors företag imorgon vilket innebär väldigt mycket promenerande. De har kris så lovade innan detta hände att ställa upp.

    Har Anti mot munsår. Kan man sätta det på? Snälla hjälp mig någon!

  • Svar på tråden Herpes i underlivet. Vad kan jag göra själv? Ute på vishan
  • Anonym (medicinera!)

    Men du tar väl medicin?? Om inte, se till att få ett recept på Valaciclovir och hämta ut direkt. Hälsan går främst och herpes kan sprida sig över hela kroppen. I ditt ställe skulle jag lämna återbud och hänvisa till sjukdom och se till att komma iväg till nånstans med en akutmottagning/apotek direkt.

  • Anonym (Herpes)

    Jag tar ingen medicin.

    Har inte varit i kontakt med läkare. Har ingen möjlighet att ta mig härifrån fören på måndag få jag inte har bil och det inte går bussar härifrån.

    Får helt enkelt genomlida detta!

  • Anonym (Herpes)

    Har hårstubb i hela underlivet som sticks på blåsorna också och vågar inte raka mig med rädsla för det dom hände första gången...

  • Anonym (AJ)

    Raka dig absolut inte. Låt det vila! Du har inte Xylocainesalva eller nåt där?

    Lider med dig. Hade ett skov för tre veckor sedan och höll typ på att dö!

  • Anonym (medicinera!)
    Anonym (Herpes) skrev 2016-05-21 21:55:50 följande:

    Jag tar ingen medicin.

    Har inte varit i kontakt med läkare. Har ingen möjlighet att ta mig härifrån fören på måndag få jag inte har bil och det inte går bussar härifrån.

    Får helt enkelt genomlida detta!


    Men nej! Varför? Obehandlad herpes kan verkligen eskalera. Kan inte du be om skjuts av dina föräldrar? Annars, hur mycket skulle taxi till närmsta buss kosta?
  • Anonym (Herpes)

    Bara framkörningsavgiften för taxin skulle vara på drygt 1000:-. Lyckades i alla fall ta mig hem idag. Har smörjt med Xylocain. Men HELVETE vad det sved!! Tröck en kudde i munnen och skrek som en gris....

    Vad jag förstått så måste man börja med medicinen innan blåsorna kommer för att det ska hjälpa? Har inte så mycket pengar just nu, vad kostar medicinen i sånt fall?

  • Anonym (medicinera!)
    Anonym (Herpes) skrev 2016-05-22 20:15:29 följande:

    Bara framkörningsavgiften för taxin skulle vara på drygt 1000:-. Lyckades i alla fall ta mig hem idag. Har smörjt med Xylocain. Men HELVETE vad det sved!! Tröck en kudde i munnen och skrek som en gris....

    Vad jag förstått så måste man börja med medicinen innan blåsorna kommer för att det ska hjälpa? Har inte så mycket pengar just nu, vad kostar medicinen i sånt fall?


    Men det behandlar väl inte själva herpesen?

    Valaciclovir hjälper bra under utbrott.


    70 kr enligt detta: www.apoteket.se/produkt/valaciclovir-teva-filmdragerad-tablett-500-mg-10-st-blister-244722/


    Den är receptbelagd, så in till vårdcentralen i morgon bitti eller till akuten nu så du kan få ett recept. Det är säkert bra att komplettera med något som stillar värk och/eller klåda, men se till att diskutera det med en läkare först! Obehandlad herpes kan sprida sig snabbt över hela kroppen.

  • Anonym (Aaa)

    Ts var lugn, det kommer inte sprida sig över hela kroppen. Det är inget farligt! Trots att man mår väldigt dåligt. Var inte där och pilla samt tvätta händerna så är det ingen fara.

    Ett tips är att kissa i duschen, så gör det inte lika ont. Ta värktabletter, det hjälper lite åtminstone.

    Ta sedan kontakt med läkare så fort som möjligt och be om medicin (kanske valaciclovir) och xylocain gel. Den svider inte så som salvan gör men är receptbelagd!

    För mig brukar det gå över på 3-4 dagar :)

  • Anonym (medicinera!)
    Anonym (Aaa) skrev 2016-05-22 23:57:49 följande:

    Ts var lugn, det kommer inte sprida sig över hela kroppen. Det är inget farligt! Trots att man mår väldigt dåligt.


    Hur vet du det?
Svar på tråden Herpes i underlivet. Vad kan jag göra själv? Ute på vishan