• Labolina79

    Tillfällig tinnitus

    Någon som haft tillfällig tinnitus som gått över på några veckor/månader? Jag har inte blivit utsatt för några höga ljud men mått psykiskt dåligt en tid.

    Piper i mitt högra öra och det går hållt i sig i 5dagar nu.

  • Svar på tråden Tillfällig tinnitus
  • Mammat3

    Har du varit stressad? Eller är du stel över axlar och nacke? För det kan ge tillfällig tinnitus. Det sa iallafall till mig när jag blev utredd för tinnitus

  • Labolina79

    Jag har fått 3barn tätt och fått sova väldigt lite dom senaste månaderna sen vårt yngsta barn kom. Är väldigt spänd i axlar och nacke. Bär på mycket inre stress. Har du tinnitus?

  • Fia 28

    Pipandet jag har i öronen är permanent, men hade ett tag ett extra sus i öronen pga stel nacke. Tror det satte i två veckor kanske.

  • Mammat3

    Ledsen att jag inte svarade tidigare men av någon anledning så såg jag inte nya inlägg. Men ja jag har tinnitus så har ett ständigt tjut i öronen vilket blir värre om jag är stressad och stel i kroppen. När jag gjorde min utredning så fick jag testa både massage och avslappningsövningar just gör att kolla om det var en tillfällig tinnitus och det hjälpte mig så pass att det värsta tjutet försvann men i och med att det är en permanent skada så hjälpte det inte fullt ut. Men du kan ju testa de två sakerna jag nämnde så kanske ditt försvinner,

  • Labolina79
    Mammat3 skrev 2016-05-23 16:21:08 följande:

    Ledsen att jag inte svarade tidigare men av någon anledning så såg jag inte nya inlägg. Men ja jag har tinnitus så har ett ständigt tjut i öronen vilket blir värre om jag är stressad och stel i kroppen. När jag gjorde min utredning så fick jag testa både massage och avslappningsövningar just gör att kolla om det var en tillfällig tinnitus och det hjälpte mig så pass att det värsta tjutet försvann men i och med att det är en permanent skada så hjälpte det inte fullt ut. Men du kan ju testa de två sakerna jag nämnde så kanske ditt försvinner,


    Tack för ditt svar? Jag funderar på att boka tid till läkare som får kolla i öronen på mig . Bara för att se att det inte finns något där. Sen få hjälp efter det på något sätt.....
  • Labolina79

    Det är förövrigt skit jobbigt med höga ljud osv. Provat ha öronproppar men det gör mig bara mer stressad och höra pipet hela tiden.

  • Mammat3

    Ja det är alltid värt att kolla upp. Det kan ju va något annat med. Lite ljud funkar bäst för mig då blir inte tjutandet så uppenbart men blir det för högt ljud så blir det ganska jobbigt högt tjutande i öronen ett bra tag efter

  • Jesper f

    Tinnitus är permant om man har det, men det kan gå i skov av bättre/sämre, beroende på hur man har det med stress i livet. För majoriteten, tänker dom inte på sin tinnitus i vanliga fall, för kroppen klarar av att sortera bort "tjutet", men när vi blir trötta orkar vi inte det, och det är då tjutandet sätter igång. Mig veteligen finns det inget "bot", vissa blir bättre av bakgrundsskval för att döva tjutet, andra har behov av total tysthet.... Men man ska alltid utreda det, givetvis, då det finns tinnitus som kan uppstå pga olika sjukdommar.

  • Anonym (1)

    stress, äta mkt värktabletter, dålig sömn mm kan absolut påverka tinnitus

    har det själv och märker stor skillnad på om jag sovit dåligt ett par nätter i rad. då ökar ljudet.

    märker också om jag äter många treo pga mensvärk eller huvudvärk, att då ökar tinnitusen. 

  • Labolina79

    Det har visat sig att mitt blodvärde är väldigt lågt och det kan ha betydelse tydligen. Ska till läkaren nästa vecka för check av öronen också. Är det tinnitus jag fått så får jag helt enkelt lära mig att leva med det. ....fast jag hoppas att det går över.

  • Evvebumman

    Hej hej såg att detta var en gammal tråd men, tänkte kolla om besvären försvann för dig? Har själv börjat ha öronsus, är dock gravid och hittat flera som upplevt det under graviditet och som försvunnit efter förlossning

Svar på tråden Tillfällig tinnitus