• Anonym (undran)

    svärmor varnade att sonen kommer bli besvärlig..

    Min svärmor tar gång på gång upp hur enormt jobbig min sambo var som barn och tonåring. Vi var båda över 25 när vi träffades så jag vet inte exakt hur besvärligt det var men klart är att han både var strulig tonåring och hade det tufft med sin skolgång. Och nu är svärmor som sagt helt övertygad om att vår son kommer bli exakt likadan och ojar sig ständigt över hur kämpigt vi kommer få det. Ska man ta det här på allvar eller strunta i hennes varningar? Jag vill inte fråga henne för mycket för hon är väldigt ängslig och dramatisk av sig och absurt överbeskyddande.

  • Svar på tråden svärmor varnade att sonen kommer bli besvärlig..
  • Anonym (Lcöcöcö)

    Problemet kanske låg hos henne eller i hans hemmiljö? Finns INGET som säger att ni kommer få samma problem. Ni kommer antagligen inte ens uppfostra honom på samma sätt som din sambo blev, mig veterligen går inte "strulighet" i generna.

  • lövet2

    Hon är ängslig, dramatisk och absurt överbeskyddande? Tja, där har du väl svaret på varför din sambo var strulig ....

  • Darimna
    lövet2 skrev 2016-05-22 15:02:50 följande:

    Hon är ängslig, dramatisk och absurt överbeskyddande? Tja, där har du väl svaret på varför din sambo var strulig ....


    Tänkte exakt samma sak


    Barnet blir som deras föräldrar gör dem. Det är med andra ord upp till dig att inte uppfylla hennes profetsia. 

  • Anonym (Vera)

    Du kan ju alltid köra den inställsamma approachen och säga att han ju blev bra till sist ändå. För det antar jag att du tycker eftersom ni ska ha barn ihop. Uppenbarligen var det en tillfällig svacka i tonåren. 

  • Anonym (undran)
    Anonym (Vera) skrev 2016-05-22 15:36:06 följande:

    Du kan ju alltid köra den inställsamma approachen och säga att han ju blev bra till sist ändå. För det antar jag att du tycker eftersom ni ska ha barn ihop. Uppenbarligen var det en tillfällig svacka i tonåren. 


    Hon säger att han var jobbig från 2 till 20 ungefär..jag vet inte om hon överdriver faktiskt.
  • Anonym (undran)
    lövet2 skrev 2016-05-22 15:02:50 följande:

    Hon är ängslig, dramatisk och absurt överbeskyddande? Tja, där har du väl svaret på varför din sambo var strulig ....


    Jag vet inte om hon alltid varit sån men blir barn struliga och jobbiga då menar du?!
  • Anonym (Maja)

    Tycker inte att det är ok att hon ska ge din son en stämpel redan i förväg. Snacka om att ha fördomar, mot sitt eget barnbarn dessutom :( Han är INTE samma som sin far, hur ofta växer barn upp och blir exakt som den ena föräldern? De är ju en produkt av bägge föräldrarna, hemmiljö, skola, vänner etc

    Om jag va som du skulle jag försöka säga lugnt och sansat till svärmor tacl för att du bryr dig men jag vill att min son ska få växa upp utan en stämpel på sin framtid bara för hans far var si eller så som ung.

  • Anonym (Sanna)

    Min svärmor sa också att min son skulle bli strulig och jobbig innan han föddes och staxt efter att han var född. Hon brukade berätta om hur jobbig min sons pappa var och hur jobbig min son skulle bli.

    Men nu är sonen 4 år. Hon säger inget sånt längre. Antar att hon har insett att min son är en egen individ och inte samma person som sin pappa.

  • Kriya

    Vore bra i sammanhanget om du talar om vad du själv anser om mannens och sonens beteende. Har hon rätt eller fel? Antingen har farmor rätt eller så är hon extremt destruktiv och går långt över sina gränser för hur man pratar om sitt barn och barnbarn och bör diskvalificera sig som farmor och mamma för alltid.

  • Anonym (undran)
    Kriya skrev 2016-05-22 18:34:20 följande:

    Vore bra i sammanhanget om du talar om vad du själv anser om mannens och sonens beteende. Har hon rätt eller fel? Antingen har farmor rätt eller så är hon extremt destruktiv och går långt över sina gränser för hur man pratar om sitt barn och barnbarn och bör diskvalificera sig som farmor och mamma för alltid.


    Sonen är två och såklart aktiv och nyfiken men jag upplever inte att han är jobbig som hon kallar det. Hon har berättat att när hans lillasyster som är två år yngre föddes gjorde han sönder någonting på bb. Som exempel på hur busig han var alltså. Men nu när min son är två tycker jag inte att man kan förvänta sig att de vet att man inte får pilla i nya miljöer.
Svar på tråden svärmor varnade att sonen kommer bli besvärlig..