• silvergirl

    Hur ung är en ung förälder?

    Såg på tv4 s unga föräldrar, de flesta där är 20-25 år. Vissa hade försökt skaffa barn ett par år. Förstår inte grejen? Är det inte att tvingas bli vuxen som är att vara ung förälder? Jag fick barn när jag var 23 och sambon 22. Vi hade fast jobb båda två, klara med skolan, ingen såg oss som särskilt unga och inte vi själva heller. Vi var vuxna. Vad tycker ni är en ung förälder? Så att det är något särskilt med det alltså. Åtminstone under 20 tycker jag

  • Svar på tråden Hur ung är en ung förälder?
  • Darimna

    Håller med! En förälder på 23-25 år är absolut inte en ung förälder! 


    Vad är det för skev sammhällssyn vi har egentligen :-O


     


    Möjligen att man kan säga att man är ganska ung vid 20-22 kan jag tycka, men inte tillräckligt ung för att vara med på TV om det, inte som att det är särskilt märkvärdigt. 

    Under 20 däremot. Då är man ung. 

  • Milie

    Haha, va? Klart man är ung förälder och är ung när man blir förälder. En 25-åring är ung. Skaffar den barn blir den en ung förälder.

    De som skaffar barn när de fortfarande själva är barn (under 18 år) tycker jag är något helt annat. Men det beror ju på vad man tänker när man hör "ung". Vissa kanske tänker "FÖR ung".

  • Darimna
    Milie skrev 2016-05-22 15:14:35 följande:

    Haha, va? Klart man är ung förälder och är ung när man blir förälder. En 25-åring är ung. Skaffar den barn blir den en ung förälder.

    De som skaffar barn när de fortfarande själva är barn (under 18 år) tycker jag är något helt annat. Men det beror ju på vad man tänker när man hör "ung". Vissa kanske tänker "FÖR ung".


    Okej.. ja om man ser det så är det en annan sak. Håller med om att man är "ung" tills man är kring 25. 


    Men om någon säger "Ung förälder" så antar jag att det menas "Ung för att vara förälder" och det är man verkligen INTE vid 25. Däremot vid 19-20 och yngre.

  • Milie
    Darimna skrev 2016-05-22 15:20:13 följande:

    Okej.. ja om man ser det så är det en annan sak. Håller med om att man är "ung" tills man är kring 25. 


    Men om någon säger "Ung förälder" så antar jag att det menas "Ung för att vara förälder" och det är man verkligen INTE vid 25. Däremot vid 19-20 och yngre.


    Ja "ung för att vara förälder" håller jag också med om antyder om en person som inte eller knappt är vuxen. Jag tolkar inte "ung förälder" så.
  • MsFry

    Under 22 tycker jag är att vara ung förälder. Därmed inte sagt att man är gammal om manär över 22 oavsett om man är förälder eller ej.

Svar på tråden Hur ung är en ung förälder?