• Anonym (Trött!!)

    Blödande hemorrojder, måste man ringa läkare?

    Hej,

    Tredje graviditeten snart till ända tack och lov - jag är så trött på detta! Värre illamående än tidigare graviditeter, sjukskriven halvtid i tolv veckor pga foglossning och sen de där hemorrojderna (tjoho, NOT!).

    Två dagar till bf i alla fall och nu har de där jäkla hemorrojderna började blöda.. Inte så konstigt kanske då jag måste springa på toa flera gånger per dag just nu, skulle gissa att jag inte kommer gå över mer än max någon dag (tidigare barn har kommit i 39+ och vägt över fyra kilo. Denna tjejen är knappast mindre) så det är väl kroppen som förbereder sig.

    Överallt där man läser står det i alla fall att man ska söka läkare första gången ens hemorrojder blöder. Jag har öht inte sökt läkare för hemorrojderna, knappt ens nämnt det för barnmorskan. Känns liksom som att graviditeten är orsaken och jag är inte tveksam på att det rör sig om just hemorrojder.

    Skulle ni söka läkare när det ändå är så nära förlossningen? Spontant så tänker jag nej, men det står ju överallt att man ska göra det.. Suck för sånt här!

  • Svar på tråden Blödande hemorrojder, måste man ringa läkare?
  • Anonym (ring)

    man skal alltid kontakta vården om man blöder ur prutten, gravid eller inte.

  • Anonym (Sarah)
    Anonym (ring) skrev 2016-05-23 18:29:20 följande:

    man skal alltid kontakta vården om man blöder ur prutten, gravid eller inte.


    Fel. Jag har haft problem med magen i många många år. I synnerhet nu när jag är gravid.
    Om blodet kommer från hemmisar behöver du inte söka vård. Är det däremot blodblandad avföring så bör du rådfråga någon. Speciellt om avföringen är väldigt mörk.
    Och det verkar det ju inte vara i TS fall.
    Jag skulle få kontakta läkare varje vecka om de var tvungna att veta så fort en börjat blöda.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-05-23 18:34:41 följande:
    Fel. Jag har haft problem med magen i många många år. I synnerhet nu när jag är gravid.
    Om blodet kommer från hemmisar behöver du inte söka vård. Är det däremot blodblandad avföring så bör du rådfråga någon. Speciellt om avföringen är väldigt mörk.
    Och det verkar det ju inte vara i TS fall.
    Jag skulle få kontakta läkare varje vecka om de var tvungna att veta så fort en börjat blöda.
    Men hur vet man att det beror just på hemorrojder även om man vet att man har det?:/
    Jag har haft problem med magen i många år. Blödit någon gång och känner att jag har hemorrojder.

    Nu när jag är gravid har det blivit mkt värre. Blod ibland efter att jag gjort nr 2 och sedan kan det komma när jag kissar nästkommande gånger jag går på toa. Typ som att det räcker med att jag trycker på lite för att kissa, så fortsätter liksom blodet där bak. Klart ljust blod , men ibland kan jag uppleva det som mkt.

    Det är ju säkert hemorrojderna som blöder nu när jag är hård i magen och har extra blod som gravid men hur vet man?:/ vågar inte söka hjälp ju . Tänk om det skulle va canser:(
  • Anonym (Trött!!)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-05-23 18:34:41 följande:

    Fel. Jag har haft problem med magen i många många år. I synnerhet nu när jag är gravid.

    Om blodet kommer från hemmisar behöver du inte söka vård. Är det däremot blodblandad avföring så bör du rådfråga någon. Speciellt om avföringen är väldigt mörk.

    Och det verkar det ju inte vara i TS fall.

    Jag skulle få kontakta läkare varje vecka om de var tvungna att veta så fort en börjat blöda.


    Nej precis, är helt säker på att det kommer från en yttre hemorrojd - och har inget med själva avföringen att göra, så jag är egentligen inte orolig. Tycker nog mest att det är ofräscht och allmänt jobbigt det här med hemorrojder.. :-/

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Trött!!)

    [quote=76657940][quote-nick]Anonym (Rädd) skrev 2016-05-25 17:49:00 följande:[/quote-nick]Men hur vet man att det beror just på hemorrojder även om man vet att man har det?:/

    Jag har haft problem med magen i många år. Blödit någon gång och känner att jag har hemorrojder.

    Nu när jag är gravid har det blivit mkt värre. Blod ibland efter att jag gjort nr 2 och sedan kan det komma när jag kissar nästkommande gånger jag går på toa. Typ som att det räcker med att jag trycker på lite för att kissa, så fortsätter liksom blodet där bak. Klart ljust blod , men ibland kan jag uppleva det som mkt.

    Det är ju säkert hemorrojderna som blöder nu när jag är hård i magen och har extra blod som gravid men hur vet man?:/ vågar inte söka hjälp ju . Tänk om det skulle va canser:([/

    Men oj, känner du dig så orolig så tycker jag absolut att du ska ringa 1177 och kolla vad de tycker!

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Trött!!) skrev 2016-05-25 18:21:43 följande:

    [quote=76657940][quote-nick]Anonym (Rädd) skrev 2016-05-25 17:49:00 följande:[/quote-nick]Men hur vet man att det beror just på hemorrojder även om man vet att man har det?:/

    Jag har haft problem med magen i många år. Blödit någon gång och känner att jag har hemorrojder.

    Nu när jag är gravid har det blivit mkt värre. Blod ibland efter att jag gjort nr 2 och sedan kan det komma när jag kissar nästkommande gånger jag går på toa. Typ som att det räcker med att jag trycker på lite för att kissa, så fortsätter liksom blodet där bak. Klart ljust blod , men ibland kan jag uppleva det som mkt.

    Det är ju säkert hemorrojderna som blöder nu när jag är hård i magen och har extra blod som gravid men hur vet man?:/ vågar inte söka hjälp ju . Tänk om det skulle va canser:([/

    Men oj, känner du dig så orolig så tycker jag absolut att du ska ringa 1177 och kolla vad de tycker!


    Jo.. Jag ville hoppas på att någon här kunde känna igen sig eller lugna mig..:(
  • Anonym (Trött!!)
    Anonym (Rädd) skrev 2016-05-25 19:23:41 följande:

    Jo.. Jag ville hoppas på att någon här kunde känna igen sig eller lugna mig..:(


    Ja, jag förstår det! Jag har sökt runt en massa, det är ju ett problem som man kanske inte pratar om på fikarasten direkt, och besvären kan ju vara väldigt olika. Vissa verkar det blöda mkt hos, andra mindre..

    Eftersom man rekommenderas att kontakta vården så tycker jag dock att du ska göra det, eftersom du är oroad och inte själv känner att dina besvär passar in på klockrena skolexempel. Sjukvården har inte obegränsade resurser direkt så tycker 1177 eller vårdcentralen att det låter helt normalt så kommer de säkert tycka att du ska avvakta - men då kanske du iaf kan känna dig lugnad.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Trött!!) skrev 2016-05-25 19:49:54 följande:
    Ja, jag förstår det! Jag har sökt runt en massa, det är ju ett problem som man kanske inte pratar om på fikarasten direkt, och besvären kan ju vara väldigt olika. Vissa verkar det blöda mkt hos, andra mindre..

    Eftersom man rekommenderas att kontakta vården så tycker jag dock att du ska göra det, eftersom du är oroad och inte själv känner att dina besvär passar in på klockrena skolexempel. Sjukvården har inte obegränsade resurser direkt så tycker 1177 eller vårdcentralen att det låter helt normalt så kommer de säkert tycka att du ska avvakta - men då kanske du iaf kan känna dig lugnad.
    Ja jag har också googlat massor och det är ju klart, ljust blod. Känns som det ät ytligt och (ursäkta mig nu) avföringen är inte blodblandad eller mörk.. Det som oroar mig är att det är så ofta..
    Jag har ju varit hård i magen en hel del IOM grav och då har ju detta också blivit värre .

    Jag mår inte dåligt, har inte ont i magen och jag har inte tappat vikt eller så.. Jag ska söka på vård centralen men hoppas någon här känner igen sig på ngt sätt.
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Rädd) skrev 2016-05-25 20:12:16 följande:
    Ja jag har också googlat massor och det är ju klart, ljust blod. Känns som det ät ytligt och (ursäkta mig nu) avföringen är inte blodblandad eller mörk.. Det som oroar mig är att det är så ofta..
    Jag har ju varit hård i magen en hel del IOM grav och då har ju detta också blivit värre .

    Jag mår inte dåligt, har inte ont i magen och jag har inte tappat vikt eller så.. Jag ska söka på vård centralen men hoppas någon här känner igen sig på ngt sätt.
    Jag tror absolut du kan vara lugn. Hur stor är sannolikheten att du skulle fått cancer just nu?
    Jag gjorde en koloskopi förra året eftersom jag haft mycket blodiga och slemmiga (förlåt för äcklet) avföringar.
    Nu som gravid blöder det så fort jag är hård i magen. Jag tar laktulos två gånger om dagen - annars skulle jag inte kunna bajsa alls.

    Ring 1177 om du är orolig. Men jag tror som sagt inte att du har något att oroa dig för. Förstoppning och hemmisar är jättevanligt bland gravida.
    Lycka till!
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-05-25 20:22:06 följande:
    Jag tror absolut du kan vara lugn. Hur stor är sannolikheten att du skulle fått cancer just nu?
    Jag gjorde en koloskopi förra året eftersom jag haft mycket blodiga och slemmiga (förlåt för äcklet) avföringar.
    Nu som gravid blöder det så fort jag är hård i magen. Jag tar laktulos två gånger om dagen - annars skulle jag inte kunna bajsa alls.

    Ring 1177 om du är orolig. Men jag tror som sagt inte att du har något att oroa dig för. Förstoppning och hemmisar är jättevanligt bland gravida.
    Lycka till!
    Tack så mycket, båda två!

    Nej visst , hade det varit cancer hade jag kanske varit död nu eftersom detta hållit på några år till och från..
    Oroar mig nu bara för att det blivit mkt värre men graviditeten har påverkat mina tarmar jättemycket så det hör kanske ihop..

    Hade du dessa problem redan innan graviditet eller har du fått detta nu?
Svar på tråden Blödande hemorrojder, måste man ringa läkare?