• Anonym (O_O)

    En fråga till feminister

    På vilka sätt skulle män och kvinnor gynnas av mer jämställdhet i samhället? Vore bra om ni kunde skriva i punktform, könen uppdelade.

  • Svar på tråden En fråga till feminister
  • Anonym (X)
    Anonym (O_O) skrev 2016-05-22 21:07:07 följande:

    På vilka sätt skulle män och kvinnor gynnas av mer jämställdhet i samhället? Vore bra om ni kunde skriva i punktform, könen uppdelade.


    Lätt: alla gynnas av mer jämställdhet.

    Håller du inte med ser jag gärna en lista i punktform över könen hur de inte gynnas av det.
  • Anonym (Håller med ovanstående)

    Håller med ovanstående att det är en ganska simpel fråga som bara kräver ett enda svar: alla gynnas av ett mer jämställt samhälle, men har en känsla av att du kanske inte tycker att det finns några större vinster så därför listar jag några fördelar med det:

    1. Kvinnor får bättre levnadsvillkor (levnadsstandard, försörjningsmöjligheter etc.).

    2. Män blir mer delaktiga i sina barns liv då de får större möjlighet att ta föräldraledigt. 

    3. Både kvinnor och män får större möjligheter att rikta in sig till det yrke den verkligen vill arbeta inom (dvs män behöver inte oroa sig över om denne anses vara mindre man om denne jobbar som förskollärare eller sjuksköterska och kvinnor kan våga söka sig mot de i nutid anses som mansdominerade yrken).

    4. Mer pengar att röra sig med i ett gemensamt hushåll då både kvinnor och män får lika lön för lika arbete. 

    5. Samhällsfrågor skulle lyftas ur fler perspektiv då både kvinnor, män och hbtq-personer har lika chanser till att delta i högre fattade beslut.

    Finns ju fler bra argument, men som sagt räcker det med att säga att alla gynnas av ett jämställt samhälle.

  • Farfallos

    1. Män skulle kunna börja organisera sig i offentliga "rumsrena" herrklubbar och få statligt bidrag för det.
    2. Det skulle läggas mer resurser på prostatacancer och självmord.
    3. Män skulle få lite högre lön (alternativt ett bidrag) kom kompensation för att män behöver 25 - 30% mer mat än kvinnor.
    4. Det skulle bli lagligt att utföra omskärelse av religiösa skäl även på kvinnor.


    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Asirna
    Farfallos skrev 2016-05-22 22:31:52 följande:

    1. Män skulle kunna börja organisera sig i offentliga "rumsrena" herrklubbar och få statligt bidrag för det.
    2. Det skulle läggas mer resurser på prostatacancer och självmord.
    3. Män skulle få lite högre lön (alternativt ett bidrag) kom kompensation för att män behöver 25 - 30% mer mat än kvinnor.
    4. Det skulle bli lagligt att utföra omskärelse av religiösa skäl även på kvinnor.


    Hoppas du skojar.

    För övrigt, tycker jag den har frågan är rent av idiotisk.

    Alla tjänar på jämställdhet, varför ska kvinnor ha lägre lön även de gör bättre jobb än en man som sitter på sin stol och rullar tummarna hela dagen?

    Jämställandet är för kvinnor och män är LIKA värda, därför ska vi ha likadana förutsättningar.
  • Farfallos
    Asirna skrev 2016-05-23 02:18:25 följande:
    Hoppas du skojar.

    För övrigt, tycker jag den har frågan är rent av idiotisk.

    Alla tjänar på jämställdhet, varför ska kvinnor ha lägre lön även de gör bättre jobb än en man som sitter på sin stol och rullar tummarna hela dagen?

    Jämställandet är för kvinnor och män är LIKA värda, därför ska vi ha likadana förutsättningar.
    Nej, jag skojar inte alls, varför tror du det?
    1 - Det finns en lag som gör det möjligt för kvinnliga organisationer att få statligt stöd. Googla statligt stöd kvinnors organisering
    2 - Det dör fler män i prostatacancer än i bröstcancer, men ändå satsas det mer pengar på forskning kring bröstcancer. Dubbelt så många pojkar/män som tjejer/kvinnor tar livet av sig.
    3 - Det finns kvinnor som på fullt allvar diskuterar statligt stöd för mensskydd. ...men OK då, detta är så korkat, att det var lite på skoj, men faktum kvarstår - män behöver mer mat, och mat kostar.
    4 - Enligt Svensk lag får man av religiösa eller kulturella skäl (dvs INTE medicinska skäl) skära förhuden av små pojkar. ...och OK, jag skojar här också, men sådan är faktiskt lagen.

    ...men jag är så hjärtligt trött på föreställningen om att kvinnor är det utsatta och diskriminerade könet, och jag vill sätta fingret på att det inte är så, utan tvärt om. Det är män som i laglig mening är diskriminerade i detta land. Kvinnor har i alla fall lagen i ryggen, kan välja vilken utbildning de vill osv, men män är i lag diskriminerade. Det är ju för fan som i USA på 50-talet då svarta diskriminerades. 
  • Asirna
    Farfallos skrev 2016-05-23 11:28:57 följande:
    Nej, jag skojar inte alls, varför tror du det?
    1 - Det finns en lag som gör det möjligt för kvinnliga organisationer att få statligt stöd. Googla statligt stöd kvinnors organisering
    2 - Det dör fler män i prostatacancer än i bröstcancer, men ändå satsas det mer pengar på forskning kring bröstcancer. Dubbelt så många pojkar/män som tjejer/kvinnor tar livet av sig.
    3 - Det finns kvinnor som på fullt allvar diskuterar statligt stöd för mensskydd. ...men OK då, detta är så korkat, att det var lite på skoj, men faktum kvarstår - män behöver mer mat, och mat kostar.
    4 - Enligt Svensk lag får man av religiösa eller kulturella skäl (dvs INTE medicinska skäl) skära förhuden av små pojkar. ...och OK, jag skojar här också, men sådan är faktiskt lagen.

    ...men jag är så hjärtligt trött på föreställningen om att kvinnor är det utsatta och diskriminerade könet, och jag vill sätta fingret på att det inte är så, utan tvärt om. Det är män som i laglig mening är diskriminerade i detta land. Kvinnor har i alla fall lagen i ryggen, kan välja vilken utbildning de vill osv, men män är i lag diskriminerade. Det är ju för fan som i USA på 50-talet då svarta diskriminerades. 
    Kvinnor har fortfarande många kostnader i sin vardag. Bara för män äter mer ska kvinnan inte få mindre lön för SITT arbete. Gör en man och en kvinna samma arbeta och gör det bra ska de ha samma lön.

    Som du skrev, kvinnor behöver mens skydd varje månad, det är driekt inte så vi har valt att blöda en gång om månaden, ska inte vi få bidrag för det då om män ska få mer pengar för mat?

    Det du skrev, handlar ingenting om jämlikhet mellan könen, utan mer stampa ner på kvinnorna ang. frågan om lönen.

    Sedan ska viktiga organisationer få stöd, jag tycker det är sorgligt det görs så mycket reklam om bröstcancer men inget om prostata cancer.

    Och det du skrev sist, män sätts dit för våldtäkter de inte har begått, medan kvinnor går fria om de har begått en våldtäkt, för ingen tror på en kvinna kan göra något sådant.

    Är just därför vi behöver mer jämlikhet också, så både män och kvinnor har SAMMA rättigheter i samhället.

    Du ser nog inte hellevilka problem kvinnor har i samhället, du ser bara männens problem, men jag väljer att vara öppen för både män o kvinnors problem för att just få jämlikhet.

    Så nej, det är inte bara det manliga könet som trycks ner som du skriver, det är båda!
  • Anonym (Håller med ovanstående)
    Farfallos skrev 2016-05-22 22:31:52 följande:

    1. Män skulle kunna börja organisera sig i offentliga "rumsrena" herrklubbar och få statligt bidrag för det.

    2. Det skulle läggas mer resurser på prostatacancer och självmord.

    3. Män skulle få lite högre lön (alternativt ett bidrag) kom kompensation för att män behöver 25 - 30% mer mat än kvinnor.

    4. Det skulle bli lagligt att utföra omskärelse av religiösa skäl även på kvinnor.


    Så med andra ord menar du att kvinnor kommer få ännu sämre villkor?

    Kan inte alls förstå hur du någonsin kan jämföra en manlig omskärelse och en kvinnlig. Den ena har bevisats ha både fysiskt och medicinskt positiva efterverkningar och den andra är rent av livshotande. De går inte att jämställas med varandra, men med det sagt menar jag inte att en manlig omskärelse ur något annat än medicinskt syfte bör vara tillåtet.

    Visst skyltas det mer med bröstcancer (som män för övrigt också kan ha!), men i det stora hela bygger medicinsk forskning på undersökningar på manliga kroppar. Det är inte förrän relativt nyligen som forskare fattade att forskning på bara män inte går att generalisera.

    Varför är det så svårt att förstå att feminism inte bara stödjer kvinnors kamp? Det handlar om jämställdhet och att förbättra livsvillkoren för en samhällsgrupp gör inte att en annan automatiskt får det sämre. Det ena behöver inte utesluta det andra som många tycks tro.

    Tycker du att något behöver förändras, till exempel gällande forskning på prostatacancer eller mer resurser för psykisk hälsa hos män så kämpa för det då! Men klanka inte ner på kvinnorna som kämpar för de förändringar de vill se i samhället.
  • Asirna
    Farfallos skrev 2016-05-23 23:55:55 följande:

    Jag har aldrig pratat om kvinnors lön, och när jag pratar om lagen så menar jag inte domar, utan vad som står i lagen. Du har fel! Det är bara män som i lag diskrimineras (och det var vad jag skrev). Ge nu ett exempel på laglig diskriminering av kvinnor eller var tyst.
    Jag skrev inget om kvinnor diskrimineras lagligt!
    Läste du äns vad jag skrev?

    Denna frågan var om feminism, vilket handlar om män och kvinnor ska behandlas lika i samhället.

    Det du skriver har inte helt med jämställdhet att göra  när du skrev att män ska ha högre lön för de behöver mer mat.
    Du fick det här att handla om enbart män, om du läser på om vad feminismen är från grund och botten, så kommer du finna att det är jämlikhet mellan bägge könen.

    Och om du inte gör det, var tyst.
  • Asirna
    Anonym (Håller med ovanstående) skrev 2016-05-23 23:59:39 följande:
    Så med andra ord menar du att kvinnor kommer få ännu sämre villkor?

    Kan inte alls förstå hur du någonsin kan jämföra en manlig omskärelse och en kvinnlig. Den ena har bevisats ha både fysiskt och medicinskt positiva efterverkningar och den andra är rent av livshotande. De går inte att jämställas med varandra, men med det sagt menar jag inte att en manlig omskärelse ur något annat än medicinskt syfte bör vara tillåtet.

    Visst skyltas det mer med bröstcancer (som män för övrigt också kan ha!), men i det stora hela bygger medicinsk forskning på undersökningar på manliga kroppar. Det är inte förrän relativt nyligen som forskare fattade att forskning på bara män inte går att generalisera.

    Varför är det så svårt att förstå att feminism inte bara stödjer kvinnors kamp? Det handlar om jämställdhet och att förbättra livsvillkoren för en samhällsgrupp gör inte att en annan automatiskt får det sämre. Det ena behöver inte utesluta det andra som många tycks tro.

    Tycker du att något behöver förändras, till exempel gällande forskning på prostatacancer eller mer resurser för psykisk hälsa hos män så kämpa för det då! Men klanka inte ner på kvinnorna som kämpar för de förändringar de vill se i samhället.
    Här har vi en klok individ som förstod vad denna fråga handlar om och vad feminism står för. :)

    Måste säga den andra vi diskuterat här med är en mansgris och har ingen aning om vad feminism är. Detta användaren har startat en tråd som heter "Vad är den viktigaste frågan i feminismen" Inget av alternativet var något med feminism att göra. Denna människa förstår sig inte på vad detta handlar om helt enkelt. I och med dennes egna tråd och vad den har skrivit i den här tråden.

    Trött på män som tror deras problem är så mycket större än kvinnor i samhället, samhället är endast anpassat för män i grund och botten. Kvinnor hade inte äns röst rätt förrän på ca 1920-talet.

    Dess för innan skulle kvinnorna endast vara hemma, laga middag som skulle vara färdigt på bordet när mannen kom hem från jobbet, dessutom skulle kvinnan städa hemmet och ta hand om barnen.

    Arbete var endast för män, män fick slå kvinnor till för inte alls så många decencier sedan.

    Vem är det som har skrivit alla lagar? Jo det är männen, kvinnor hade inget att säga om det alls förrän nu på senare tid.

    ALLT har byggts upp på männens villkor, inte kvinnornas, vi fick aldrig något att säga om saken förrän nu, då vi kvinnor i dagens samhälle kan stå på egna ben.

    Sverige är ett av världens med mest jämlikhet. Men vi har fortfarande mycket kvar.

    Män o kvinnor ska straffas på samma sätt för samma brott, de ska ha samma villkor på jobbet med både lön och vad som gäller. Dagens barn och ungdomar har rätt att gå i skolan och få lära sig, förr var det enbart pojkar som fick gå i skolan.

    Kvinnor blir nekade arbeten bara för de är gravida, bara för de kommer behöva ta ut ledighet, därför anlitar företag hellre män som inte kommer behöva ta någon lika lång föräldraledighet.

    Kvinnor ska inte längre trampas ner på, vi ska ha samma rättigheter som männen och även behandlas på samma sätt inför lagen oavsett kön.

    Vems fel är det egentligen från historien eftersom vi inte är jämställda?

    Är det verkligen bara männens fel?

    Svar, nej, det är inte bara männens fel, utan kvinnorna borde ha stått upp för sig själva för längesedan, men det var svårare förr än vad det är nu.

    Kvinnor och män kan inte leva utan varandra, vi måste ha varandra förutom att skaffa barn då, så är kvinnan bättre på att ta hand om barnen än mannen, vi är bättre att hålla reda på saker och ting, vi är bättre på att hålla flera bollar i luften samtidigt och ändå klara av våra uppgifter, vi håller reda på familjen och ser till att vår familj mår bra, men vi kan nu dessutom arbeta.

    Vad förväntas av kvinnor i dagens samhälle?

    -Vi ska vara bra mödrar
    - Vi ska ha ett bra arbete
    - Vi ska ta hand om hushållet, städa, laga mat osv
    - Vi ska vara en bra fru

    Dessa fyra är heltids arbeten som kvinnan får göra större delen av sitt liv.

    Vad förväntas av mannen?

    -Han ska försörja sin familj
    - Han ska vara en bra far
    - Han ska vara en bra man
    - Han ska sköta de tyngre arbetet i hushåller som att fixa staket, fixa taket, kanske bygga en veranda osv.

    Kvinnor är oftast bättre på att städa, laga mat och allt det där vanliga, medan män är bättre på det fysiska jobbet. För män har faktiskt en starkare kropp än vad vi kvinnor har. Så därför behöver vi männen, likaså de behöver oss för att överleva

    Män och kvinnor kommer alltid vara bra på olika saker, men tillsammans blir vi ett bra team för att överleva.

    Men fortfarande behandlas kvinnor illa i samhället på flera punkter. Det finns fler kvinnor än män som lider av depression, ångest och ätstörningar, detta beror på all press kvinnor ha på sig i dagens samhällle, män har inte lika stor press som oss kvinnor.
    Kvinnor har en mycket tuffare kamp i samhället än vad männen för stöta på, och det är sanningen.

    Jag kan skriva hur mycket som helst om detta ämne så jag ska försöka av runda det här nu :)
Svar på tråden En fråga till feminister