• Äldre 23 May 13:55
    1795 visningar
    8 svar
    8
    1795

    Släkting kan inte ta hand om ekonomin

    Hej

    Ja vart ska man börja?

    Min mormor närmar sig 90 år och har haft ekonomiska problem till och från i över 20 år.

    Hon bor på familjegården med min morbror, där lite skog och mark ingår.

    Det finns mycket historia men jag väljer att inte gå in på det då det blir på tok för mycket att skriva.

    Läget idag är att min mormor har köpt en tjänst av farmartjänst (hantverkar företag). Räkningen har dem inte skickat än men dem "tror" att den är på 160 000 kr. Arbetet är inte heller väl utfört. Att dra igång något ARN ärende är väl en kostsam historia?

    Hur f*n ska hon få pengar till att betala den räkningen när hon redan ligger efter med el räkningar m.m?

    Det finns egentligen bara ett alternativ och det är och sälja familjegården. Men hur ska man få henne att förstå det?

    Det min gamla mormor,moster och morbror vill göra är att försöka ta ett lån för att betala räkningarna ( i mormors namn så klart).

    Det kan ju knappast vara möjligt, då hon är pensionär och hennes inkomst är ca 5000 kr i månaden.

    Är det någon här som kan ge tips?

    Detta tar inte min energi men väldigt mycket av min mors då hon hela tiden får samtal om hur dem ska lösa dessa problem som jag nämnde ovan. (Min mor har varit den som har hjälpt dem i mellan åt).

    Tacksam för svar!

    //Rickard

  • Svar på tråden Släkting kan inte ta hand om ekonomin
  • Äldre 23 May 14:09
    #1

    Har inga råd, men tror inte det är någon risk att de ska få igenom ett lån för en persion på 90 år. Banken vill ju ha tillbaks sina pengar och det räknar de nog inte med att få för någon som är så gammal.

  • Äldre 23 May 15:34
    #2

    ARN kostar inget. Bestrid fakturan skriftligen om det är dåligt gjort

  • Äldre 23 May 15:39
    #3

    Lån kommer hon/de nog inte få då hon är så pass gammal. 

    Men precis som Lena skriver så kostar Arn ingenting. Bestrid och bestrid igen fakturorna om de inte gjort jobbet ordentligt.

    www.arn.se/info-konsument/hur-jag-anmaler/


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Äldre 23 May 16:52
    #4

    Fia

    Nej asså hon skulle inte ens ha råd att betala räntan.

    Ska läsa lite mer på ARN. Tack för svaren!

  • Äldre 31 May 09:46
    #5

    Men hur kan något företag sälja henne en tjänst på 160 papp, utan att ta reda på om hon har betalningsförmåga? Inte MINST om hon är en pensionär på 90 år - inte för att vara elak eller synisk, men hon kan trilla av pinn vilken dag som helst - och att dra ett sånt case mot ett dödsbo som då måste gå genom KF tar år och dar - förutom risken att inte få en enda krona i betalning ändå.

  • Äldre 31 May 10:20
    #6

    Äger hon gården så finns det numera banker som lånar ut pengar till pensionärer med fastigheten som "pant/säkerhet".
    Just för att många äldre äger sina boenden, men har dålig inkomst så de kan leva loppan när de blir gamla och sedan lämna barnen lottlösa
    Utan att de för den skull ska bli tvingade att sälja sina fastigheter innan de gått bort.
    Banken äger då en del i gården och ska vara med vid bodelningen.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 31 May 17:49
    #7

    Det låter som att hon behöver få en god man tilldelad.

  • Äldre 2 Jun 13:11
    #8

    Jesper

    Alltså det är svårt att förklara hur saker och ting fungerar på min mors sida av släkten.

    Min mor beskrev dem som lite efterblivna, vilket nog Fan stämmer. Vad den där summan 160 000 kr kommer ifrån vet vi inte. Konstiga är ju att dem inte har skickat räkningen. Och sen är det så att farmatjänst på den orten är väldigt oseriösa.

    Mandel: jo visst men hon har ju inga pengar kvar så hon kan ju inte betala räntan. Har inte ens råd med elen .

    Noname00 min mor skötte min mormors ekonomi ett tag. Betalade räkningar m.m .det vi då upptäckte var att någon gick på bolaget och handlade sprit. (Min morbror). Alltså min morbror och moster lever på min mormor. Allt är ju en enda soppa. Pengarna tog Slut i och med en annan renovering som farmstjänst utförde därför tyckte inte min moster att min mor skulle ha hand om mormors ekonomi längre. Även fast det är mormor och moster som beställer av farmstjänst (ni hör det är ganska sjukt).

    Går ju inte att tvinga någon att ha en god man? (Som är opartisk).

    Låter väl lite hemskt men hon (min mormor) skulle ju nästan omyndigförklaras. Gården säljs alla får leva i frid och fröjd utan en massa tjafs och räkningar som inte kan betalas.

Svar på tråden Släkting kan inte ta hand om ekonomin