• Äldre 23 May 14:29
    1564 visningar
    6 svar
    6
    1564

    Tre dagar efter abort och jag mår hemskt. Snälla hjälp mig ta mig egenom det

    Gjorde abort på fredagen. Det blödde förstås mycket, men gjorde inte särskilt ont. Natten gick bra, vaknade inte i en pöl som jag hade varit rädd för.

    På lördagen hade jag jätteont i magen hela dagen fast jag varvade med Ipren och Alvedon hela tiden. Tillsut tog jag morfin men det hjälpte inte heller! (Hade lite kvar hemma som jag fick efter en operation nyligen, så jag är inte knarkare) 

    På söndagen gjorde det fortfarande ont, men det var mer hanterbart. Då var inte smärtan det jobbigaste längre. 

    Istället kände jag mig arg och ledsen och uppgiven och helt slut. 

    Nu idag gör det inte ont alls längre men jag mår fortfarande jättedåligt. Vill bara gråta eller typ helst försvinna. Orkar inte någonting, inte alls lust att behöva ta hand om hem och barn och tänka på sommarplaner eller gå ut i det vackra vädret  utanför fönstret. 

    Jag vill bara dö. 

    Och jag vet inte riktigt varför. Det känns inte som att jag förlorat ett barn, det är inte så att jag sörjer barnet eller tänker på vad som kunde ha blivit. 

    Det är mer som att jag förlorat mig själv. 

    All min glädje, energi och livslus. Nerspolad i toaletten. Känns som jag aldrig kommer bli mig själv igen. 

    Fast rent logiskt inser jag ju att det kommer gå över och det kanske inte är så konstigt att man mår dåligt. Kroppen har ju gjort en helomvändning i hormoner och dessutom förlorat ganska mycket blod. 

    Antar att jag bara söker lite stöd, undrar om någon känt likadant? När går det över? 

  • Svar på tråden Tre dagar efter abort och jag mår hemskt. Snälla hjälp mig ta mig egenom det
  • Anonym (Lina)
    Äldre 23 May 14:53
    #1

    Har ingen egen erfarenhet men de pratade precis om det här på Malou efter tio idag. Att det är vanligt att må så osv. De sa att man har rätt till starkare smärtlindring och kurator. Så kontakta dem som hjälpt dig med aborten och kräv hjälp!

  • Äldre 23 May 15:07
    #2
    Anonym (Lina) skrev 2016-05-23 14:53:40 följande:

    Har ingen egen erfarenhet men de pratade precis om det här på Malou efter tio idag. Att det är vanligt att må så osv. De sa att man har rätt till starkare smärtlindring och kurator. Så kontakta dem som hjälpt dig med aborten och kräv hjälp!


    Ja.. jo alltså man får ju träffa en kurator via abortkliniken om man vill.

    Men det är väl bara ett möte? Jag förstår inte hur det skulle kunna göra någon skillnad.
  • Äldre 23 May 15:13
    #3

    Jag gick på flera möten hos kuratorn efter min abort. Ring och boka tid så att du får någon att prata med.

  • Äldre 8 Jun 08:49
    #4

    När jag skulle göra IVF första gången och fick en massa hormoner för att många ägg skulle mogna samtidigt, blev jag tvungen att avbryta behandlingen av vissa orsaker.
    Dagen efter blev det som en depression, spelade ingen roll om jag körde in i bergväggen, hade ingen livslust... Det höll i sig i 6-7 dagar, sen vände det!
    Jag tror att det är hormonerna som spökar hos dig och jag hoppas att det vänder om några dagar!

  • Äldre 8 Jun 13:40
    #5

    Ja.. Det börjar bli bättre nu. Det var nog en kombination av hormonkrach och blodbrist. 


    Misstänkte att jag förlorat för mycket blod för jag vet att jag är känslig för det. Läkarnea sa typ "Neeeej, det har jag svårt att tro" men jag insisterade på blodprov och blodvärdet var lågt precis som jag trodde. Så det gör ju också att man blir trött och deppig, särskilt när det sjunker snabbt. 

    Så ett par månader på järntabletter nu och mycket mys i solen så ska det nog bli bättre. Tur att det är sommar och jag ändå är mammaledig. Hade ju aldrig fått bli sjukskriven flera veckor för en sån här sak säkert... 

    Bitter på sjukvården som ni hör

    Tre veckor imorgon och det blöder fortfarande... hoppas det slutar snart. 

  • Äldre 8 Jun 23:28
    #6

    Ja, ibland är det jätteviktigt att stå på sig för det man känner på sig, angående sin egen kropp!!
    Skönt att det börjar ljusna för dig!  Gott att du ändå är mammaledig, nej visst är det märkligt att man inte kan bli sjukskriven för nåt sånt! Det ska vara normalt, det se!
    Jag berättade för IVF kliniken sedan att jag hade upplevt det så här, och sa att de skulle veta om det för kännedom. De hade aldrig hört talas om att någon reagerat så och skrev nog inte upp det. De trodde att jag var ledsen bara, för den avbrutna behandlingen, men det tror inte jag.

Svar på tråden Tre dagar efter abort och jag mår hemskt. Snälla hjälp mig ta mig egenom det