• Äldre 23 May 19:42
    1864 visningar
    7 svar
    7
    1864

    Short toes

    Min hund har short toes på båda framtassarna
    Renrasig med stamtavla, u.a på vetbesiktningen, inget syntes när vi köpte honom.
    Någon som vet hur vi ska gå tillväga för att få en summa av köpesumman tillbaka? 
    Hur mycket kan man få tillbaka?

    Tycker det är skit tråkigt när man köper en renrasig och de blir så här, Köper ju en renrasig för den ska vara "felfri". Men nu kan jag tex inte ställa ut honom eller avla på honom. 
    Hoppas någon här har några svar och tips som kan hjälpa oss! 

  • Svar på tråden Short toes
  • Äldre 23 May 20:11
    #1

    Nu är renrasigt inga garantier för att fel inte kan uppkomma. De flesta raser har förhöjd risk något "fel"/sjukdom eftersom de oftast är ärftliga. 

    Här kan du läsa lite mer om hur du går tillväga: Om det är "fel" på hunden | Svenska Kennelklubben
    Första steget verkar vara veterinärbesök. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 23 May 21:30
    #2
    Kerubmamman skrev 2016-05-23 20:11:57 följande:

    Nu är renrasigt inga garantier för att fel inte kan uppkomma. De flesta raser har förhöjd risk något "fel"/sjukdom eftersom de oftast är ärftliga. 

    Här kan du läsa lite mer om hur du går tillväga: Om det är "fel" på hunden | Svenska Kennelklubben
    Första steget verkar vara veterinärbesök. 


    Nej de vet jag, men de är en betydligt mindre chans för fel på en renrasig än om jag skulle köpa en blandras. 
    Den rasen jag äger har en förhöjd risk för allergier men ingenting annat. 

    Har redan läst den där länken men tack ändå.
    Ville ha mer tips och råd från dom som varit med om detta själva och vet hur/vad man ska göra. Kanske va lite otydlig med de och ursäktar.
  • Äldre 24 May 09:42
    #3
    wioop skrev 2016-05-23 21:30:29 följande:
    Nej de vet jag, men de är en betydligt mindre chans för fel på en renrasig än om jag skulle köpa en blandras. 
    Den rasen jag äger har en förhöjd risk för allergier men ingenting annat. 

    Har redan läst den där länken men tack ändå.
    Ville ha mer tips och råd från dom som varit med om detta själva och vet hur/vad man ska göra. Kanske va lite otydlig med de och ursäktar.
    Fast det stämmer inte heller. Blandraser är ofta friskare än renrasiga då många framavlade sjukdomar försvinner hos blandraser. Min mammas kusin är veterinär sen många år tillbaka och hon säger också att dom friskaste hundarna är blandraserna helt klart.
  • Äldre 25 May 11:13
    #4
    viseversa skrev 2016-05-24 09:42:48 följande:
    Fast det stämmer inte heller. Blandraser är ofta friskare än renrasiga då många framavlade sjukdomar försvinner hos blandraser. Min mammas kusin är veterinär sen många år tillbaka och hon säger också att dom friskaste hundarna är blandraserna helt klart.

    Kanske stämmer för hundarna hon träffat men inte överlag :) 


    Inte de jag ville ha ut av tråden ens, så inget mer om det tack. Utan frågade om short toes och hur andra personer löst de. 

  • Äldre 25 May 14:07
    #5

    Alla valpar säljs som "sällskapshundar" och det finns inga garantier att dom ska hålla måttet för utställning/avel osv och just "Short toe" är ju sällan något som syns på vetbesiktningen eftersom tån oftast ser normal ut på valpar och slutar växa senare. Tror du helt enkelt får acceptera läget och ha roligt med din hund på andra sätt än utställning.
    Vad säger uppfödaren?

  • Äldre 25 May 17:28
    #6
    Dexter dot com skrev 2016-05-25 14:07:35 följande:

    Alla valpar säljs som "sällskapshundar" och det finns inga garantier att dom ska hålla måttet för utställning/avel osv och just "Short toe" är ju sällan något som syns på vetbesiktningen eftersom tån oftast ser normal ut på valpar och slutar växa senare. Tror du helt enkelt får acceptera läget och ha roligt med din hund på andra sätt än utställning.
    Vad säger uppfödaren?


    Man behöver inte alls "acceptera läget" utan man ska få en vis del av köpesumman tillbaka enligt skk. Därför jag undrar hur det gått för folk som har varit med om samma sak eftersom uppfödaren kan krångla/tjafsa istället för att komma överens. Då måste man gå genom skk.

    Ska prata med uppfödaren på måndag då han är upptagen hela denna vecka
  • Äldre 25 May 17:49
    #7
    Men då skulle man alltså ha rätt till en del pengar tillbaka om hunden utvecklar överbett, ståöron, felaktig päls osv och det har man ju inte. Men har du SKK´s juridiska avd på din sida så är det ju inga problem :)
    Short toe är ju väldigt ovanligt så vänd dig till rasklubben och hör vad dom har för erfarenheter och vad dom rekommenderar om du inte får svar här.
Svar på tråden Short toes