• Anonym (Nyfiken)

    Är mina vänner snåla, eller är detta normalt?

    Har ett par vänner som jag hälsar på ibland. När jag är där har de föreslagit att vi ska beställa pizza, eller någon annan hämtmat, eller gå ner och köpa något och äta på restaurangen (och att jag då ska betala för min egen mat, det sägs inte rakt ut, men jag förstår det).

    I min värld bjuder man på både mat och dryck när man bjuder hem folk. Jag skulle aldrig få för mig att låta folk köpa mat själva när de är hos mig. Jag gör middag, och om jag inte orkar så blir det hämtmat, men då står jag naturligtvis för kostnaden. Mitt hem betyder att jag bjuder. 

    Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Är mina vänner snåla, eller är detta normalt?
  • Bibbidi

    Tycker det låter normalt. Klart det hänt att vännen man är hos har betalat någon gång, men det vanligaste är nog att man betalar sin egen del i de situationerna (man beställer pizza eller liknande).


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Nippi

    Hmm. Beror väl kanske på hur ofta du kommer på besök? Har vänner som kommer oplanerat till mig några gånger i veckan och skulle aldrig få för mig att betala mat för dem om de kom och var hungriga. Däremot får dem gärna köpa med sig mat upp ;)

    Planerar jag däremot att bjuda hem några vänner en kväll så betalar jag för mat om jag lagar själv eller förberett innan.

  • Anonym (Nyfiken)
    Nippi skrev 2016-05-23 20:44:32 följande:

    Hmm. Beror väl kanske på hur ofta du kommer på besök? Har vänner som kommer oplanerat till mig några gånger i veckan och skulle aldrig få för mig att betala mat för dem om de kom och var hungriga. Däremot får dem gärna köpa med sig mat upp ;)

    Planerar jag däremot att bjuda hem några vänner en kväll så betalar jag för mat om jag lagar själv eller förberett innan.


    Max en gång varannan månad. Är verkligen inte där ofta,
  • Anonym (normalt)

    Jag tycker själv att jag är ganska generös och bjuder gärna på goda middagar med dryck och så. Men när man köper hämtmat tillsammans brukar alla jag känner betala sin egen mat, samma om man går tillsammans på restaurang. Har dina vänner väldigt gott om pengar? Annars blir det ju ganska dyrt med hämtmat till många.

  • Anonym (Gäster äter gratis.)

    Bjuder jag hem vänner så är de mina gäster. Mina gäster äter och dricker gratis när de är hos mig, liksom jag gör när jag är gäst hos dem. Så har vi alltid gjort.
     
    Det där att gäster ska betala är nog nåt typiskt svenskt, som jag aldrig stött på nån annanstans. Och är det så man har dåligt ställt, så bjuder man väl inte hem nån.

  • Bibbidi
    Anonym (Gäster äter gratis.) skrev 2016-05-23 21:00:47 följande:

    Bjuder jag hem vänner så är de mina gäster. Mina gäster äter och dricker gratis när de är hos mig, liksom jag gör när jag är gäst hos dem. Så har vi alltid gjort.
     
    Det där att gäster ska betala är nog nåt typiskt svenskt, som jag aldrig stött på nån annanstans. Och är det så man har dåligt ställt, så bjuder man väl inte hem nån.


    What? Så alla som inte har råd att bjuda sina kompisar får inte bjuda hem dem någon gång? Låter som ett väldigt tråkigt liv tycker jag.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Gäster äter gratis.) skrev 2016-05-23 21:00:47 följande:

    Bjuder jag hem vänner så är de mina gäster. Mina gäster äter och dricker gratis när de är hos mig, liksom jag gör när jag är gäst hos dem. Så har vi alltid gjort.
     
    Det där att gäster ska betala är nog nåt typiskt svenskt, som jag aldrig stött på nån annanstans. Och är det så man har dåligt ställt, så bjuder man väl inte hem nån.


    Jag håller med, är man gäst i mitt hem får man mat och dryck. 

    Hade någon haft ont om pengar hade jag förstått om jag fick betala själv. Men annars, nej. 
  • Anonym (Mia)

    Alltså om man går iväg och köper hämtmat tycker jag inte att det är konstigt om alla betalar för sig, men om jag bjuder hem folk på lagat mat kräver jag så klart inte betalt för det i efterhand, DET vore snålt. Men om jag går iväg till pizzan/sushin med en kompis skulle jag tycka det vore lite konstigt om kompisen envisades med att betala för mig bara för att vi ska äta maten hos henne.

  • Anonym (normalt)

    Men jag och många med mig likställer nog inte hämtmat med att bjuda på middag utan att gå tillsammans på restaurang, då var och en brukar betalar för sig. Men då bestämmer man väl oftast att man köper hem något i förväg, eller har inte direkt planerat att äta utan det råkar bli så och man tar det smidigaste? Det är väl få som bjuder hem någon på middag utan att själv laga mat, och så när gästerna kommer går man tillsammans och hämtar pizza, utan att bestämma det när man bjuder hem?

  • Aniiee

    Jag är ALLTID för att bjuda, men här måste jag nog ändå protestera. För mig är det en väldig skillnad att bjuda någon på middag (eller bjuda när man sittit i X antal timmar och snackat skit och kommer på att det visst är dags att äta och man slänger ihop något), och gå ut och käka pizza/beställa hämtmat tillsammans. Och det spelar ingen roll för mig om jag slänger ihop en carbonara för en 10a eller plockar fram struts för 500 kr, eller ens om jag gör och bjuder på en PIZZA. Det är som inte samma sak att gå ut/köpa hem och äta tillsammans, och att bjuda på mat.


    You are the creators and the curators of your own lives
Svar på tråden Är mina vänner snåla, eller är detta normalt?