• Anonym (A..)

    Ensam och ledsen utomlands

    Vet inte riktigt om jag har lagt detta rätt kategori, ber om ursäkt om det har hamnat fel.

    Jag har nyligen fått jobb utomlands, ett mycket bra och välbetalt jobb som ger mig många bra förutsättningar för framtiden. Jag trivs mycket bra på jobbet och med mina kollegor, men så fort jag inte är totalt nergrävd i arbete mår jag jättedåligt. Jag vill verkligen flytta hem, jag saknar min pojkvän som är kvar i Sverige, jag saknar att ha ett normalt liv med honom och bara ha vardag. Vill tillägga att detta inte bara är "jag saknar min pojkvän så jag vill vara med honom", utan så fort jag är ensam blir jag låg, ligger i sängen och vill inte göra någonting. Känner mig fruktansvärt ensam. Börjar spontangråta säkert 2-3 gånger om dagen. Jag trodde det skulle kännas bättre efter ett par månader men det är snarare tvärtom. Har tidigare (i tonåren) haft lite problem med psykisk hälsa och haft lite självskadebeteende. Är orolig att den här situationen ska förstöra mig totalt. Arbetet utomlands är tidsbegränsat, men jag känner inte att jag orkar stå ut de tre åren jag ska jobba här.

    Vet inte riktigt vad jag vill med det här annat än att skriva av mig och hoppas att någon kanske har tips på hur jag ska gå vidare i den här situationen, eller har varit med om något liknande.

  • Svar på tråden Ensam och ledsen utomlands
  • Anonym (A..)

    Jag har vänner här, tvingar mig ut för stt träffa dem ibland, men ser ingen glädje i det.. En kort stund kan det vara distraktion, men sen är det direkt tillbaka till att vara ledsen och samma känsla av ensamhet.. Men ja, tungt är ordet, exakt så känns det; tungt.

  • PadimeP
    Anonym (A..) skrev 2016-05-23 23:03:34 följande:

    Jag har vänner här, tvingar mig ut för stt träffa dem ibland, men ser ingen glädje i det.. En kort stund kan det vara distraktion, men sen är det direkt tillbaka till att vara ledsen och samma känsla av ensamhet.. Men ja, tungt är ordet, exakt så känns det; tungt.


    Du säger upp dig och åker hem igen? Du mår ju uppenbarligen inte bra utan det och tre år är en LÅNG tid om du mår såhär.
  • Anonym (A..)
    PadimeP skrev 2016-05-24 05:16:46 följande:

    Du säger upp dig och åker hem igen? Du mår ju uppenbarligen inte bra utan det och tre år är en LÅNG tid om du mår såhär.


    Har övervägt detta. Kan inte säga upp mig just nu dock, då kontraktet är tidsbestämt på 6 månader i taget. Det känns dock som att jag gör många människor besvikna om jag inte fullföljer det här, eftersom det är en mycket bra position jag har fått och har fått stor hjälp för att faktiskt få den. Min arbetsgivare, mina kollegor, mina föräldrar etc.
  • PadimeP
    Anonym (A..) skrev 2016-05-24 08:20:01 följande:

    Har övervägt detta. Kan inte säga upp mig just nu dock, då kontraktet är tidsbestämt på 6 månader i taget. Det känns dock som att jag gör många människor besvikna om jag inte fullföljer det här, eftersom det är en mycket bra position jag har fått och har fått stor hjälp för att faktiskt få den. Min arbetsgivare, mina kollegor, mina föräldrar etc.


    Inte till vilket pris som helst va? Kan inte din pojkvän hälsa på dig ett tag tills det känns bättre?
  • Anonym (A..)
    PadimeP skrev 2016-05-24 08:37:53 följande:

    Inte till vilket pris som helst va? Kan inte din pojkvän hälsa på dig ett tag tills det känns bättre?


    Nej det är sant. Har väl mer och mer börjat överväga att eventuellt inte förnya kontraktet om några månader. Är dock rädd at jag ska gå arbetslös och inte hitta något jobb när jag väl kommer hem, eller att jag ska ångra mig i framtiden.

    Jag har varit hemma hos min pojkvän några gånger och då känns allt genast bra igen.. Han kan tyvärr inte komma hit på grund av jobb, men har sagt stt han ska komma hit några dagar när han har semester.
  • Modesty
    Anonym (A..) skrev 2016-05-24 08:41:52 följande:

    Nej det är sant. Har väl mer och mer börjat överväga att eventuellt inte förnya kontraktet om några månader. Är dock rädd at jag ska gå arbetslös och inte hitta något jobb när jag väl kommer hem, eller att jag ska ångra mig i framtiden.

    Jag har varit hemma hos min pojkvän några gånger och då känns allt genast bra igen.. Han kan tyvärr inte komma hit på grund av jobb, men har sagt stt han ska komma hit några dagar när han har semester.


    Det låter onekligen som att du för ditt psykes skull inte bör förnya kontraktet. Strunta i om du gör någon besviken, de blir väl inte mindre besvikna ifall du klappar ihop totalt där borta, kommer hem helt förstörd och måste sjukskriva dig? Tänk på vad som är bäst för dig!

    Börja leta nytt jobb på hemmaplan på en gång, säg som det är att anledningen till att du vill sluta där är för att du längtar hem, har du tur så får du en anställning att komma hem till.

    Glöm inte att ditt mående är allra viktigast! Åk hem, bli lite starkare och ta upp det här i framtiden igen. Jag har lagt min karriär på is just nu för mitt psyke är för svagt men har planer på att ta upp det när jag mår bättre.
  • Anonym (A..)
    Modesty skrev 2016-05-24 12:07:16 följande:

    Det låter onekligen som att du för ditt psykes skull inte bör förnya kontraktet. Strunta i om du gör någon besviken, de blir väl inte mindre besvikna ifall du klappar ihop totalt där borta, kommer hem helt förstörd och måste sjukskriva dig? Tänk på vad som är bäst för dig!

    Börja leta nytt jobb på hemmaplan på en gång, säg som det är att anledningen till att du vill sluta där är för att du längtar hem, har du tur så får du en anställning att komma hem till.

    Glöm inte att ditt mående är allra viktigast! Åk hem, bli lite starkare och ta upp det här i framtiden igen. Jag har lagt min karriär på is just nu för mitt psyke är för svagt men har planer på att ta upp det när jag mår bättre.


    Tack för kloka ord (och helt ärligt på något plan vad jag ville höra). Jag ska absolut börja leta jobb innan jag kommer hem (har redan börjat kolla lite smått på annonser) om jag bestämmer mig för att inte förnya.

    Det som är svårt är att jag hela tiden skjuter ett beslut på framtiden, det är ju tid kvar, och jag tänker hela tiden att det kommer bli bättre. Är nog rädd för att fatta beslutet att ge upp och åka hem även om jag känner att det är det jag vill göra om jag ska vara ärlig not mig själv.
  • Frida Be

    Hej!

    Jag bor utomlands och har bott i flera olika länder under de senaste 5 åren. Första året jag bodde utomlands var tuffast. Jag mådde först extremt bra i några månader för att sedan få världens dipp. Ofta beskrivs livet som Expat så att man först har en smekmånadsfas, sedan en längre period när man inte trivs och därefter stabiliseras tillvaron när man inser att alla länder har fördelar men även nackdelar... Detta gäller givetvis även ens hemland. Med det sagt så har jag alltid haft sambon med mig och det har varit en stor trygghet och styrka. Vet inte hur länge du har bott utomlands men om du verkligen fruktar för din hälsa är det nog bättre att ta beslutet direkt och åka hem. Kanske kan dina föräldrar och pojkvän stötta dig en tid tills du har hittat ett nytt jobb?

  • Anonym (belle)

    På riktigt. Skaffa dig en psykolog/terapeut som du kan gå och snacka med. Tror det skulle vara superskönt för dig att bara få snacka med någon regelbundet. Och få stöttning. Sedan kan en terapeut hjälpa dig att nysta i frågan huruvida du ska stanna eller åka hem. Och hjälpa dig med anpassningen om du stannar. Lycka till! :)

Svar på tråden Ensam och ledsen utomlands