• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 24 May 06:27
    2437 visningar
    25 svar
    25
    2437

    Blodsocker.. Hjälp ni som är diabetiker eller bara kunniga.

    Jag fick för två år sedan diagnosen nedsatt glukosintolerans i samband med graviditet. Värdena låg bra hela tiden. HbA1c var i höstas bra och mitt morgonsocker brukar ligga på ca 4,5 (testar ibland hemma). Senaste månaden ligger det helt plötsligt på 5,5-6,0!!! Dessutom hoppar det mellan 5,3 och 6,2 när jag tar två gånger direkt efter varandra. Fel på mig eller på mätaren?

  • Svar på tråden Blodsocker.. Hjälp ni som är diabetiker eller bara kunniga.
  • Äldre 24 May 06:42
    #1

    Du sticker i fingret när du kollar sockret? Det är inget ovanligt att värdena är lite olika trots att du tar direkt efter varandra.

    Ett normalt blodsockervärde ska ligga mellan 4-8 har jag för mig. Men ring till din vårdcentral om du är orolig :)

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 24 May 07:22
    #2
    Lorelai skrev 2016-05-24 06:42:55 följande:

    Du sticker i fingret när du kollar sockret? Det är inget ovanligt att värdena är lite olika trots att du tar direkt efter varandra.

    Ett normalt blodsockervärde ska ligga mellan 4-8 har jag för mig. Men ring till din vårdcentral om du är orolig :)


    Ja, stick i fingret. Normalt på morgonen är under 6 så jag är på gränsen om detta stämmer.
  • Äldre 24 May 08:10
    #3

    Är du förkyld, har någon infektion eller likande. Det kan höja värdet.

    Runt 6 är ändå ett acceptabelt värde och det finns mycket som påverkar blodsockret. Försök och tänk om du ändrar något i vardagen som kan påverka.

    Ring VC om du är orolig

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 24 May 14:14
    #4
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-05-24 08:10:24 följande:

    Är du förkyld, har någon infektion eller likande. Det kan höja värdet.

    Runt 6 är ändå ett acceptabelt värde och det finns mycket som påverkar blodsockret. Försök och tänk om du ändrar något i vardagen som kan påverka.

    Ring VC om du är orolig


    Tack för svar! Nej, jag kan inte komma på några förändringar jag har gjort. Inte gått upp i vikt, tränar som förr osv. Är förkyld/pollenallergisk just nu men ingen feber eller liknande.
  • Äldre 24 May 16:32
    #5

    Du kan vara lugn TS, 6,0 är fin fint värde på sockret. Finns ingen idé att börja undersöka vidare förrän det börjar sticka iväg vid 8 och uppåt. Däremot ska man givetvis alltid vara rädd om sin hälsa - men äter du "vettigt" och rör på dig, klarar du dig långt.

  • Äldre 24 May 16:34
    #6
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-24 14:14:10 följande:
    Tack för svar! Nej, jag kan inte komma på några förändringar jag har gjort. Inte gått upp i vikt, tränar som förr osv. Är förkyld/pollenallergisk just nu men ingen feber eller liknande.
    tar du något för det? olika preparat kan påverka blodsockret
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 24 May 20:27
    #7
    Jesper f skrev 2016-05-24 16:32:03 följande:

    Du kan vara lugn TS, 6,0 är fin fint värde på sockret. Finns ingen idé att börja undersöka vidare förrän det börjar sticka iväg vid 8 och uppåt. Däremot ska man givetvis alltid vara rädd om sin hälsa - men äter du "vettigt" och rör på dig, klarar du dig långt.


    6,0 är inte ett friskt värde även om det inte är diabetes. Äter vettigt och promenerar mycket. Skulle kunna träna mer :) Väger 55kg till mina 162 cm
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 24 May 20:27
    #8
    yodi skrev 2016-05-24 16:34:21 följande:
    tar du något för det? olika preparat kan påverka blodsockret
    Bara Aerius vissa dagar. Inget kortison.
  • Äldre 24 May 21:27
    #9

    Jag har precis gått en utbildning i diabetes och vi fick lära oss att för en frisk person ligger blodsockret normalt mellan 4-8. Blodsockermätaren kan visa upp till 10% fel så det kan förklara varför du får olika resultat fast du testar direkt efter varandra. Så jag tror inte att du behöver vara orolig.

  • Äldre 24 May 22:46
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-24 14:14:10 följande:

    Tack för svar! Nej, jag kan inte komma på några förändringar jag har gjort. Inte gått upp i vikt, tränar som förr osv. Är förkyld/pollenallergisk just nu men ingen feber eller liknande.


    En infektion i kroppen kan påverka blodsockret, lika så mediciner.

    Du ligger ju inte så väldigt högt i blodsocker. Du ska ligga mellan 4-6 mmol/l i fastesocker, vilket du mer eller minde gör. Hur ser sockret ut under dagen, tar du fler prov? Är de också förhöjda?
Svar på tråden Blodsocker.. Hjälp ni som är diabetiker eller bara kunniga.